مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه آذر ۱۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 آموزش و پرورش ما و تجربه‌های جهانی
یادداشت

آموزش و پرورش ما و تجربه‌های جهانی

دی ۲۶, ۱۳۹۴ 711 0نظر
image_pdfimage_print

آموزش و پرورش ما و تجربه‌های جهانی
شهین دخت میان دشتی

تاریخ را که ورق می‌زنیم و گذشته جوامع را مرور می‌کنیم به‌رغم اینکه با تفاوت‌های شگفت‌انگیز مواجه می‌شویم به اشتراکات عمیق و گسترده بشری نیز می‌رسیم، اشتراکاتی که ریشه در طبیعت و خلقت مشترک انسان‌ها دارد.

در نمودار تاریخ بشری وقتی به عقب‌تر برمی‌گردیم پس از اینکه در میانه تاریخ به اوج تفاوت‌ها و اختلاف‌ها می‌رسیم و از قله این نمودار عبور می‌کنیم وعقب‌تر می‌رویم می‌بینیم اشتراکات بیشتر و شباهت‌ها نزدیک‌تر است این همان بازگشت به نقطه‌ای است که بشر مبتنی بر طبیعت و خلقت مشترک زندگی می‌کرده است و هر قدر که جلوتر آمده و از اشتراکات طبیعی فاصله گرفته و خواسته است با تسلط و تحول در طبیعت به نیازهای فراتر خود پاسخ دهد، تفاوت‌ها و اختلاف‌ها عمیق و گسترده شده و به اوج خود رسیده است.

بحران‌ها و مشکلات بشر که در نتیجه این تفاوت‌های فلسفی، عقیدتی و نظری ایجاد شد در سیر بعدی انسان‌ها را به این سمت سوق داد که برای زندگی بهتر و آرام‌تر باید به فهم و ادراک مشترکی از جهان و انسان دست یافت تا صلح و آرامش به دست آید. اندیشه‌های مبتنی بر حقوق بشر و همسویی و هماهنگی جهانی به این منظور مورد توجه قرار گرفت و رفته‌رفته از اوج اختلاف‌ها و تفاوت‌ها فاصله گرفت و به سوی اشتراک منافع و دیدگاه حرکت کرد که شکل‌گیری سازمان‌های جهانی و ساختارهای بین‌المللی نتیجه این سمت و سو بوده است.

هرچند امروز در برخی از نقاط جهان به ویژه خاورمیانه اختلاف‌های عمیق و شکاف‌های گسترده جهان را ناامن کرده است اما گویا به نظر می‌رسد این بخش ناهماهنگ با سیر جهانی نیز آخرین فوران‌های آتشفشان خود را نشان می‌دهد و گدازه‌های انباشت شده از دوران جهالت را بیرون می‌ریزد تا سپس همسو با سیر جهانی در مسیر صلح و آرامش و توسعه و پیشرفت و آزادی و دموکراسی وحقوق بشر قرار گیرد.

یکی از سرفصل‌های مشترک علاوه بر واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی که بشر را در این مسیر قرار داده است، اشتراک در ضرورت‌ها و الزامات یک نظام آموزشی حرفه‌ای و متناسب با انسان‌شناسی معطوف به توسعه همه‌جانبه و متوازن و پایدار جهانی است. به این معنا که اگر کودکان و نوجوانان در یک نظام آموزشی مبتنی بر انسان‌دوستی و متکی بر زندگی در جهانی مشترک و زیستن در یک کشتی با سرنوشت مشترک تربیت شوند و به جای تقابل و تضاد در مدارس تعامل و آشتی آموزش داده شود و به جای مرزبندی و دیوار کشیدن‌ها بر اشتراکات انسانی تاکید شود بی‌تردید جهانی بهتر خواهیم داشت.

تجربه جهانی در زمینه آموزش و پرورش پیش چشم ما است و ارتباط آن با توسعه و پیشرفت اثبات شده و آشکار است، ارتباطی که تاکید دارد مهم‌ترین سرمایه برای توسعه و پیشرفت سرمایه انسانی است و مهم‌ترین عامل رشد و توسعه این سرمایه برخورداری از یک نظام آموزشی با شاخص‌های علمی و متکی بر یافته‌های علوم تربیتی است.

البته این به آن معنا نیست که جهان امروز به یک نسخه واحد برای نظام آموزشی رسیده است بلکه به این معنا است که تجربه جهانی به ما نشان می‌دهد که کدام نسخه‌ها محکوم به شکست شده و کدام نسخه‌ها درمان درد بشری است. لذا تطبیق نظام آموزشی ما با سایر نظام‌های آموزشی می‌تواند برای مسوولان و دست‌اندرکاران مفید و موثر باشد.

مسوول گروه صفحه مدرسه «اعتماد»

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129184
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 23
  • سازمان 1
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Platnosci zamiast prowizji oraz mowic do jezyku polskim umozliwiaja codzienna

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Motywacja powitalny oraz jakiekolwiek inne wyzsze wygladaja najwyrazniej przyzwoicie z

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

tuzin polecanych platform na gier online � Wrzesien 2025

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Internetowe platformy hazardowe zawsze promuja masz cechy, stworzyc przewyzszyc rosnacym

آذر ۱۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.