مطالب

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

متن کامل سخنان خاتمی در دیدار با منتخبین کنگره سازمان معلمان ایران

  • ورود به سایت
  • عضویت
چهارشنبه اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم
بیانیه‌ها

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۴ 1613 0نظر
image_pdfimage_print

بیانیه سازمان معلمان ایران به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم

امروز، روز معلم و روز همبستگی با معلمانی است که آینده ایران را حتی در تاریک‌ترین شرایط، روشن نگاه داشته اند. و فرصتی برای برکشیدنِ صدای خاموشِ دردها و رنج‌های بی‌پایان نظام آموزشی و کشاندن آن از حاشیه به متنِ آگاهی عمومی جامعه و  یادآور تلاش‌های بی‌وقفه معلمان برای ساختن فردایی روشن‌تر و انسانی‌تر است. معلمان در بستر نظام آموزشی کار میکنند که به جای آنکه موتور محرکه پیشرفت و برابری باشد، درگیر چالش‌های عمیق ساختاری است. بودجه ناچیز آموزش و پرورش، مدارس فرسوده با امکانات ناکافی، کلاس‌های پرجمعیت و …، تنها بخشی از این بحران ها است.در روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ، دانش‌آموزان گاه حتی از نعمت نیمکت و سیستم گرمایشی-سرمایشی ایمن محرومند. این در حالی است که چندگونگی مدارس در ایران، شکاف طبقاتی را عمیق‌تر و «حق تحصیل» را به کالایی لوکس تبدیل کرده است. سیاست‌زدگی آموزش از طریق حذف برخی مفاهیم مرتبط با حقوق شهروندی، تنوع فرهنگی و تاریخ منتقدانه از کتاب‌های درسی، آموزش را به ابزاری برای ترویج گفتمانی یکسونگر تقلیل داده است.

معلمان علیرغم نقش بی‌بدیلشان، در چرخه فقر سازمانی گرفتارند. حقوق ناچیز آنان که گاه به زیر خط فقر مطلق سقوط می‌کند، آنها را مجبور به انجام شغل‌های دوم و سوم کرده است. فشارهای اداری، حجم بالای کار و نبود امنیت شغلی، سلامت روانی و جسمانی آنان را به خطر انداخته است. با این همه، هنگامی که معلمان برای احقاق حق  خود، همچون افزایش حقوق، تجمعات مسالمت‌آمیز برگزار می‌کنند، با احکام سنگین اداری و قضایی مواجه می‌شوند. این سرکوب، نه تنها نقض حقوق صنفی است، بلکه تلاشی است برای خاموش کردن صدای کسانی که می‌خواهند فردای ایران را از تاریکی برهانند.آسیب‌های این نظام آموزشی به معلمان محدود نمی‌شود. حق تحصیل در ایران، به ویژه برای دختران، کودکان مناطق محروم و …، هر روز بیشتر از قبل با دشواری روبروست. هزاران کودک بازمانده از تحصیل در روستاها و حاشیه شهرها، قربانی تبعیض ساختاری هستند. حتی در مدارس عادی، دانش‌آموزان با حجم انبوه محفوظات بی‌ربط به زندگی واقعی، آموزش‌های جنسیتی تبعیض‌آمیز و فضای سرکوبگرانه مواجه‌اند. برخی طراحی ها در کتاب های درسی، دانش‌آموزان را به جای پرورش خلاقیت، به ماشین‌های تکرارکننده تبدیل کرده است. گویی نظام آموزشی می‌خواهد نهال‌های امید را پیش از شکوفایی، خشک کند.

آنچه امروز بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد، یافتن راهکارهای عملی و فوری برای گذر از این بحران‌هاست. آموزش، بنیان هر تحول اجتماعی است و نیازمند دقت، تخصص و آزادی عمل است. سامان دادن به این حوزه نه وظیفه معلمان به تنهایی که مسئولیتی همگانی است. روز معلم، یادآور این پیوند ناگسستنی و همبستگی سه ضلع معلم، دانش‌آموز و جامعه  است؛ سه ضلعی که تنها با اتحاد می‌توانند بنای آموزشِ توسعه محور و عادلانه را استوار کنند. بیایید امروز را نه به یک روز نمادین، که به نقطه‌آغازی برای «همصدایی و اقدام جمعی» تبدیل کنیم. البته تحقق این امر در درجه اول، زمانی ممکن است که ساختار حاکمیتی، با صداقت و عزمی راسخ، مسیر همکاری با اصحاب تعلیم و تربیت را در پیش گیرد و از ظرفیت‌های کارشناسی معلمان بهره ببرد چون معلم، عنصر محوری این تحول است و هرگونه تغییر واقعی، مستلزم شنیدن صدای او و دیدن رنج‌هایش است. عدم دخالت نهادهای غیر مرتبط در مدیریت آموزش وپرورش و سپردن اختیارات به کارشناسان این حوزه،  دلجویی از معلمان آسیب‌دیده و تضمین امنیت شغلی آنان در برابر هرگونه آزار به دلیل کنشگری صنفی یا آموزشی ضروری است. ما امیدواریم این هفته، نه نمادی از تکرار دردها، که آغازی بر همکاری‌های سازنده بین دولت و جامعه برای ساختن نظامی مبتنی بر عدالت و تخصص باشد.

سازمان معلمان ایران، همزمان با گرامیداشت هفته مقام معلم، از دولت می‌خواهد به جای تکیه بر شعارهای کلی، با اقدامات عینی و فوری به صدای معیشت فروپاشیده معلمان، مدارس فرسوده  دانش‌آموزان محروم و … پاسخ دهد. این اقدامات باید شامل جلب اعتماد ازدست‌رفته معلمان از طریق رفع موانع پیشِ روی آنان (فشارهای اقتصادی، ناامنی شغلی و محدودیت‌های فعالیت صنفی) باشد.
سازمان معلمان ایران ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 32
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 10
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 565
  • دیدگاه 1002
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 322
  • گفتگو 315
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 232

آخرین مطالب

Keunggulan dan Kemudahan Bermain Slot Online

اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۴

Game Mpo Slot Online Uang Asli Terpercaya

اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۴

Kejar Hadiah Mewah: Bermain Slot Online Situs Mpo Terpopuler

اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۴

Keuntungan Bermain Taruhan Judi Gacor Gampang Menang

اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.