مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه آذر ۱۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 خشونت در مدارس
انتخاب سردبیر یادداشت

خشونت در مدارس

فروردین ۲۷, ۱۴۰۳ 246 0نظر
image_pdfimage_print

محمد داوری

چند روزی است که تصویر یک دانش‌آموز سیستان و بلوچستانی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد و صورت کبود و زخمی او که گفته می‌شود اثر تنبیه معلم اوست، احساسات عمومی را جریحه‌دار کرده است و همه افراد با این کودک دبستانی همدلی کرده و خشونت اعمال شده توسط معلم مربوطه را محکوم کرده‌اند. بی‌تردید این خشونت محکوم است و باید از نظر حقوقی مورد پیگرد قرار گیرد و با توجه به اینکه این نخستین مورد نیست و آخرین مورد هم نخواهد بود، لازم است کارشناسان و صاحب‌نظران و کنشگران صنفی و مدنی به ویژه معلمان فعال در عرصه عمومی و رسانه‌ای به تحلیل خشونت در مدارس بپردازند. در همین راستا من هم به نوبه خود از چند منظر خشونت در مدارس را مورد توجه قرار می‌دهم. الف) خشونت ساختاری: نظام آموزشی ما و به تبع آن کانون مدرسه خشونت‌زا است، چراکه این نظام متمرکز و دستوری، ذاتا به دلیل عدم توجه به نیازهای روانشناختی معلم و دانش‌آموز و مشارکت‌گریزی با اعمال نظرها و اعمال سلیقه‌ها به تولید خشونت دامن می‌زند و از همان لحظه ورود معلم و دانش‌آموز به مدرسه ما شاهد این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های خشونت‌زا هستیم. ب) غیبت زیباشناختی در مدرسه: متاثر از مورد الف در ابعاد مختلف، رویکرد هنری و زیباشناختی در مدرسه غایب بزرگ است از پوشش و آرایش معلم و دانش‌آموز گرفته تا در و دیوار مدرسه و کلاس، متاسفانه فضای مدرسه و کلاس خشک و بی‌روح است و برنامه‌های خشک و کلیشه‌ای هم کمترین زیبایی و شادی خلق نمی‌کنند و حتی زنگ‌های هنر هم چندان خبری از خلق زیبایی و نشاط نیست. ج) معلمان ناراضی و ناتوان: متاثر از دو عامل الف و ب و متاثر از ضعف در فرآیند مدیریت منابع انسانی از جذب تا پرورش و نگه ‌داشت معلم و متاثر از اوضاع معیشتی معلمان، متاسفانه بیشتر معلمان از شرایط حرفه خود ناراضی و در ایفای نقش حرفه‌ای خود ناتوان هستند و یکی از تبعات این نارضایتی و ناتوانی را ما در اعمال خشونت‌های آشکار و پنهان مشاهده می‌کنیم بنابراین تا زمانی که این اوضاع و شرایط وجود داشته باشد تولید خشونت نیز اجتناب‌ناپذیر است. د) دانش‌آموزان و خانواده‌های آسیب‌زا و آسیب‌پذیر: بی‌تردید تولید خشونت میان معلم و شاگرد امری دوجانبه است به این معنا که هر رابطه‌ای ذاتا خشونت‌زا نیست و احتمال تولید خشونت در رابطه با دانش‌آموزی که متاثر از شرایط نامناسب اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و خانوادگی مستعد تولید خشونت است بیشتر بوده و اگر معلم نیز در چنین بستری باشد این احتمال تشدید خواهد شد. به‌طور کلی باید گفت خشونت در مدارس که بخشی از جامعه است نشان از یک شرایط کلی خشونت‌زا در کشور دارد و آن‌قدر این شرایط تشدید شده و گسترش پیدا کرده است که به لطیف‌ترین رابطه بعد از رابطه مادر و پدر با فرزندان، یعنی رابطه معلم و شاگرد هم کشیده شده است. البته ناگفته نماند که خشونت‌های پنهان و خشونت‌های عاطفی و ذهنی و روانی چندین برابر خشونت‌های جسمی و آشکار است که آسیب‌های عمیق و گسترده و ماندگاری را در شخصیت افراد می‌گذارد. بنابراین امید است چاره‌ای اساسی برای این معضل فراگیر به ویژه در مدارس اندیشیده شود.

منبع: روزنامه اعتماد 25 فروردین 1403 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129375
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 23
  • سازمان 1
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Kent онлайн казино мнения пользователей и реальные отзывы.1984

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Hinsichtlich unter allen umstanden gentleman denn Glucksspieler im Gangbar Casino

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

-казино онлайн 2025 с моментальными выплатами и щедрыми акциями.1467 (2)

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Kent онлайн казино игры с живыми дилерами и атмосфера реального

آذر ۱۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.