Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları
حضور در مدرسه به شرط واکسن
مرضیه صاحبی
کرونا 18 ماه برای بقا جنگیده است و در تمام ماههای گذشته، تیم برتر میدان بوده و به این راحتیها صحنه نبرد را ترک نمیکند. تصمیمگیران ما هم که دستهایشان را به نشانه تسلیم بالا بردهاند، ظاهرا عنادی با کرونا ندارند و به پیکها و شکستهای پیاپی تن داده اند، ولی هرگز نمیخواهند به تعطیلی مدارس تن دهند! از این رو، زمزمه بازگشایی به گوش می رسد و دستکم این را باید به فال نیک گرفت که مثل سال قبل، حرفی از فرمولها و قاعدههای گیج کننده نیست و سناریوهای چندگانه هم جایی در نظام تصمیم گیری ندارد. اگرچه نباید ذوق کرد که هنوز وقت است و سرموعد بازگشایی، سروکله سناریونویسان نظام آموزشی پیدا میشود و فرمولهای عجیب و غریبی ارائه میکنند و بعید نیست که همانند سال قبل، همه آنچه را کوشیده اند در قالب سناریوهای متعدد بریسند پنبه شود اما فعلا نقش واکسن بسیار تعیین کننده است و اگر همه چیز بر وفق مراد باشد و مو لای درز برنامهریزیهایمان نرود، آموزگاران میتوانند با خیال راحت از لاک دفاعی بیرون بیایند و به مدرسه بازگردند.
«مطالعات گسترده جهانی و تجربه غالب کشورها حاکی از آن است که مخاطرهای متوجه دانش آموزان نیست اما دور بودن از مدرسه مخاطرات قطعی دارد. همه تلاشها در جهت آموزش باکیفیت است.» این را دیروز در حاشیه مراسم افتتاحیه سی و پنجمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور عنوان کرده و البته الزام به حضور دانشآموزان و جمع شدن آنها زیر سقف مدارس از تصمیماتی است که ستاد کرونا باید آن را اخذ کند و حاجی میرزایی هم برآن تأکید کرده اما مشخص است که عزم آقای وزیر در هر صورت بر بازگشایی استوار است و صریح گفته: «اگر تا دیروز دیدگاههای متفاوتی در اینباره وجود داشت، اما امروز این اجماع حاصل شده که بازگشایی، یک ضرورت است و با هر کیفیتی بشود باید برای آن برنامه ریزی کرد و اما برنامه ریزی برای آن متفاوت است»، در آخر هم سیاست قطعی بازگشایی را زیر سایه دلتا عیان کرده است.
این ها همه درست و بر درست بودنش، هم خانوادهها تأکید دارند و هم معلمان اما دوری از محیط آموزشی برای آموزگاران نیز عواقب کمی نداشته است. «محمدرضا نیک نژاد» از معلمان و کنشگران شناخته شده عرصه آموزش خسته است از تدریس مجازی و بنا به دلایل صنفی، شخصی و آموزشی می خواهد در کلاس درس حاضر شود. او که بسیار کلافه است از ساعت ها زل زدن به قاب مجازی، به ما می گوید: نشستن های طولانی و نداشتن تحرک، زانوهایش را دچار مشکل کرده و این زیست کارمندی، چشم درد و گردن درد را هم به عارضه های حرفه معلمی افزوده و در این روزهای تابستان، دارد کلی هزینه میکند تا همین امراض را مداوا کند. اگر وعده واکسیناسیون معلمان به طورکامل محقق شود، نیک نژاد از آموزش حضوری استقبال می کند اما خیلی مطمئن نیست که این وعده تا فرارسیدن سال تحصیلی تحقق یابد:«باتوجه به امکانات و تجربه 6-5ماه گذشته، دیدهایم که بسیاری از وعدهها در حد حرف بوده و اگر نگاهی به کشورهای دور و برمان بیندازیم می بینیم که آنها بسیار موفق تر از ما در کنترل کرونا و فرآیند واکسیناسیون عمل کرده اند به همین علت ما چندان امیدوار نیستیم. حتی رئیس جمهور در سخنانی تأمل برانگیز گفته این واکسیناسیون باید دو روزه انجام شود اما سنگ بزرگ نشانه نزدن است و اخیرا گفته شده مرحله اول واکسیناسیون معلمان ظرف ۱۰ تا ۱۴ روز انجام می شود. بنابراین اظهارات متفاوت و متناقض ما را بدبین کرده است. هنوز سال قبل یادمان نرفته که کلی سناریو و طرح و برنامه چیدند و سه روز مانده به آغاز سال تحصیلی گفتند آموزش حضوری است اما فشارهای اجتماعی افزایش یافت و مجبور شدند جریان آموزش را به شکل غیرحضوری ادامه دهند.»
دبیر کمیته علمی کشوری کووید 19 هم تأکید کرده «ویروس دلتا در سنین کمتر دیده میشود و به نظر می رسد درگیری بچهها در این نوع بیشتر باشد.» «سرعت انتقال ویروس و شدت آن و تعداد افرادی که درگیر میکند، در گونه دلتا بیشتر است» و عبدالله کریمی، رئیس بخش عفونی بیمارستان کودکان مفید با بیان این جمله هشدار می دهد اگر کودکان «در زنجیره انتقال قرار گیرند، به راحتی میتوانند بیماری را به دیگران نیز منتقل کنند.»
آماری که کریمی ارائه می دهد شاید هولناک تر از آمارهایی که این روزها می شنویم نباشد اما رقت انگیز است که در یکسال و نیم گذشته از زمان آغاز پاندمی کرونا ۷۷ کودک در بیمارستان مفید براثر این ابتلا قربانی شدهاند و البته ۹۲ درصد آنها یک بیماری زمینهای داشتهاند، اما هشت درصدشان بیماری زمینهای هم نداشتهاند. ادامه اظهارات کریمی رقت انگیزتر است و میتواند هرچه ترس و دلشوره است را به جان خانوادهها بریزد. او می گوید، «اگر وضعیت را نسبت به مشابه سال ۱۳۹۹ در نظر بگیرید، اکنون در بیمارستانهای اطفال ما تعداد موارد بستری بیشتر شده است. بنابراین بخشهای اطفالمان پر است و کمبود بخش هم داریم،در حالی که سال قبل چنین موضوعی را درباره بیمارستانهای کودکان مطرح نمیکردیم.»
متخصصان بیماری های عفونی که ما با آنها صحبت کرده ایم. بازگشایی مدارس را نه فقط مشروط به تکمیل واکسیناسیون آموزگاران بلکه در گروی سرعت تزریق واکسن برای درصد چشمگیری از جامعه میدانند و دلواپسی خود را پنهان نمیکنند از بازگشایی مدارس که میتواند منجر به انتقال ویروس از طریق کودکان به افراد مسن شده و باعث انتشار ویروس در جامعه شود و در آن صورت است که پیک های بیشتر و طولانی تری را شاهد خواهیم بود. «از خیز سوم و قبل عید موارد 5 تا 17 سال ما در حوزه بستری ها افزایش پیدا کرده و وقتی میزان بستری کودکان افزایش می یابد، یعنی سرپاییهای این گروه نیز زیاد است.» این ها را بابک عشرتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتوگویی که با ما دارد، میگوید. او برای بازگشایی مدارس تنها عامل بیماری را در نظر نمی گیرد، از دید او که در حوزه سلامت فعالیت می کند، هرچقدر تعطیلی ها بیشتر باشد و ارتباط آدمها با یکدیگر به حداقل ممکن برسد و ازدحامی نباشد، بسیار مطلوب است اما در عالم واقع این امکان وجود ندارد و عشرتی فراتر نگاه می کند. به پرورش و اجتماعی شدن بچه ها به پیامد دوری از کلاس درس و بازماندگی از تحصیل، به افسردگی دانشآموزان که تمام این ها در کنار هم نشان از آن دارد که تصمیمگیری در این ارتباط آسان نیست و اگر بناست مدارس بازگشایی شوند باید به گونه ای باشد که خطر را تا حد ممکن کاهش دهند و با افزایش سرعت واکسیناسیون می توان مخاطرات ویروسی را به حداقل رساند اما اگر این مسئله عملی نشود، بازگشایی بسیار خطرناک خواهد بود و باید مطابق گفته عشرتی، دست و دل مسئولان از این تصمیم بلرزد. البته او خوش خبر است و در جایگاه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران از سرعت گرفتن واکسیناسیون و افزایش چندبرابری نوبتدهی ها می گوید که اگر ادامه دار باشد می توان به پرونده بازگشایی مدارس با میزان خطرپذیری کمتر امیدوار بود.
البته آموزش مجازی برای مایی که پیش از این تجربه به کارگیری آن را نداشتهایم درکنار افت تحصیلی دانش آموزان، می تواند مهمترین دلیلی باشد که آموزش و پرورش را به فکر بازگشایی مدارس انداخته است. نیکنژاد تأکید می کند «حفظ تمرکز دانشآموز دبستانی در کلاس درس هم دشوار است چه رسد به آموزش مجازی که اصلا نمیتوان حواس کودک را جمع نگهداشت و این آسیب زننده است»، سخنی که معاون ابتدایی وزیر آموزشوپرورش هم سال گذشته بر زبان آورده و گفته «شرایط سنی کلاس اولیها و دومیها به گونهای است که حتی پیشرفتهترین فناوریها هم نمیتواند جایگزین آموزش حضوری شود» اما وزن سلامت جامعه باید به نسبت درس و مدرسه سنگین تر باشد. نیک نژاد یادآوری می کند که طبق بخشنامهها و سندهای بالادستی آموزش و پرورش، اولویت بر سلامت جسمی و روحی است و اگر نتوانیم پروتکل ها را رعایت کنیم اما بچه ها را به کلاس درس بیاوریم، مصداق ظلم، بی اخلاقی و بی قانونی است.
این سخنگوی سازمان معلمان میداند که اگر برای سومین سال متوالی، آموزش غیرحضوری باشد، شکاف و افت تحصیلی تشدید خواهد شد و جبران پیامدهای آن آسان نیست و این فقط مربوط به آموزش است، آسیب های اجتماعی و غفلت از پرورش هم تبعات دیگری خواهد داشت.
آنچه جامعه را زنده و پویا نگه می دارد، جنبو جوش بچه ها و رفت و آمد آنها میان خانه و مدرسه است اما در این 18 ماه نشاط و سرزندگی جای خودش را به خمودگی و پریشانی داده، دانش آموزان از اجتماع فاصله گرفته اند و دیگر صدای زنگ مدارس به گوش نمی رسد و خبری از تحرک نیست. تا پیش از کرونا، 15 میلیون دانشآموز به همراه والدینشان که 30 میلیون نفرند و یک میلیون معلم در
110 هزار مدرسه، جامعه را به تحرک وا میداشتند و در روستاها و مناطق محروم، رفتن به کلاس درس، تنها کورسویی بود که میتوانست در آن سکوت محرومیت و دورافتادگی، آنها را به فردای روشن امیدوار کند و این روزها پیچیدگی کرونا و ضعف زیرساختها و قدرت پیش بینی های علمی ما، سرنوشت مدارس و آموزش را اینگونه رقم زده است.
این معلم، ضعف دانش آموزان اطرافش را در امر یادگیری دیده و خوب می داند که آموزش مجازی چه دردسرهایی دارد، اما با همه این اوصاف، باور دارد که دردسرها را باید به جان خرید و به سلامت فکر کرد. ترجیح این معلم بر آموزش آنلاین است و حتی عنوان میکند، چنان خوب عمل کرده که در تدریس جلو هم بوده و از یادگیری بچهها و همراهی خانوادهها رضایت دارد. خانم سراجیان از والدین بسیاری پرسوجو کرده تا ببیند چند درصد آنها موافق با آموزش آنلاین اند و طبق جامعه آماری خودش تأکید می کند، «اغلب خانوادهها تمایلی به آموزش حضوری ندارند و از این که ممکن است جان فرزندانشان بهخطر بیفتد، بیم دارند. ممکن است معلم از سر اجبار در مدرسه حضور پیدا کند اما والدین نمی خواهند سلامت را قربانی آموزش کنند،آن هم در این روزها که سراسر کشور در تسخیر ویروس دلتاست.»
او به خطراتی که جان معلم ها را نیز تهدید میکند واقف است و مثل بسیاری از معلمها فکر میکند که واکسیناسیون برای جامعه بزرگ فرهنگیان به صورت کامل عملی نمیشود:«اگر این وعده، خوش فرجام نباشد، معلمان به مدارس باز نخواهند گشت.» خانم سراجیان کتمان نمیکند که دلتنگ مدرسه است و دلتنگ همکارانش اما این روزها که گونه جهش یافته دیگری سر برداشته و چهره کشور از شدت تب کرونا گل انداخته، بین گزینه بد و بدتر، گزینه بد را انتخاب می کند.

