مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه آذر ۱۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 از مرگ تا بازآفرینی مدرسه
دیدگاه

از مرگ تا بازآفرینی مدرسه

دی ۲۲, ۱۴۰۲ 235 0نظر
image_pdfimage_print

بخش سوم و پایانی

سید جواد حسینی

نتایج کنکور در سال‌های گذشته نشان می‌دهد بیش از ۸۰درصد رتبه‌های سه رقمی از طبقات بالای جامعه و فارغ‌التحصیل مدارس خواص‌اند، آخرین نتایج آزمون پرلز که در سال ۲۰۲۱ میلادی برگزار شد، طبقاتی بودن آموزش ایران را به خوبی نشان داد 
به گونه‌ای که فاصله نمره طبقات بالا با پایین ۱۱۲ نمره است، حال آنکه میانگین جهانی آن ۸۶ نمره می‌باشد. سهم دولت‌ها از هزینه‌های آموزش روند نزولی دارد 
به گونه‌ای که در زمان جنگ و دفاع مقدس سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی تا ۱۹درصد رشد یافت و پس از آن، این روند تا تک‌رقمی شدن نزول یافت و اکنون میزان مصرف فرهنگی در گروه‌های بالا ۱۴برابر طبقات پایین می‌باشد. ۷- همچنین در سند تحول بنیادین مدرسه مانا و باکیفیت مدرسه صالح نامیده می‌شود و برای مدرسه صالح ویژگی‌هایی برمی‌شمارد. مدرسه صالح مدرسه‌ای است که تجلی‌بخش فرهنگ غنی اسلامی برای دانش‌آموزان در روابط و مناسبات با خالق، خود، خلق و خلقت است. ظرفیت پذیرش تفاوت‌های فردی، کشف و هدایت استعدادها را دارا می‌باشد. برخوردار از قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در حوزه‌های عملیاتی در چارچوب سیاست‌های ملی محلی و منطقه‌ای را دارا باشد. نقطه اتکای دولت و ملت در رشد تعالی پیشرفت کشور باشد. نقش‌آفرین در انتخاب آگاهانه، عقلایی مسوولانه و اختیاری فرآیند زندگی فردی و اجتماعی دانش‌آموزان گردد. این‌چنین مدرسه کمال‌جو، یاد‌گیرنده، خواستار تعالی و مستمر فرصت‌های زندگی خواهد بود. خود ارزیابی، مسوولیت‌پذیری و پاسخگویی از ویژگی‌های چنین مدرسه‌ای است. این مدرسه تامین‌کننده محیط اخلاقی و علمی امن، سالم، بانشاط، مهرورز و برخوردار از هویت جمعی است، نقدپذیر و مشارکت‌جو، معلمانش برخوردار از فضایل اخلاقی و شایستگی‌های حرفه‌ای‌اند، اتکای مدرسه به اخلاق و اصول فلسفه تعلیم و تربیت خواهد بود و بهره‌مند از مشارکت ذی‌نفعان با تاکید بر خصوصا مشارکت معلمان، اولیا و دانش‌آموزان، دارای اختیار و ظرفیت تصمیم‌سازی برای نظام تربیت رسمی و عمومی و نیز بهره‌مند از فناوری‌های نوین و هوشمند و این مدرسه در پیوند موثر با مسائل و موضوعات جامعه در مقیاس‌های محلی، منطقه‌ای و ملی خواهد بود و از تعامل اثربخش با نهادهای دینی و اجتماعی و ارتباط موثر با صاحب‌نظران و عالمان و متخصصان دینی و علمی بهره‌مند خواهد بود. این خصوصیات اگر در نظام مدرسه جاری و ساری باشد فضای مدرسه، قدرت تجدید حیات شوندگی و تبدیل شدن به سازمان یاد‌گیرنده را خواهد داشت، در غیر این صورت سازمان مدرسه در مسیر مرگ قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد مدارس ما از این اهداف و آرمان‌ها دور مانده و غربت این اهداف و کارکردها در مدرسه به ‌شدت احساس می‌شود. مدارسی که کارکردهای خود را قادرند محقق سازند، مدارس مانا و مدارسی که در تحقق کارکرد‌های‌شان ناتوانند را مدارس میرا می‌نامیم، باتوجه به این نامگذاری به عنوان ماحصل کلام مدرسه مانا را مدرسه یاد‌گیرنده تجدید حیات شونده، کیفی‌نگر، برنامه‌ریز، مشارکت‌جو و مشارکت‌پذیر، دارای قدرت اختیار و انتخاب تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر، تحول‌خواه و نوآور، سیاست‌ورز، دارای نگاه فرآیندی و طولانی و پروسه‌ای بلندمدت، کنش‌آموز و مهارتی، شاداب و منسجم با رویکرد تحقیق اکتشافی و فراگیر امیدبخش، دارای فرصت‌های متنوع یادگیری و دارای خودارزیابی، پاسخگو و شفاف توصیف می‌کنیم و مدرسه میرا مدرسه کمی و سطحی‌نگر، شتابزده، قالبی، دارای نگاه پروژه‌ای، بدون رویا و ناامید، مقلد و نه محقق نخبه‌گرا و نه فراگیر، مکانی برای تجمع و نگهداری دانش‌آموزان نه یاددهی-یادگیری، مدرسه‌ای کارخانه‌ای، فرمال و یکسان‌نگر نه دارای قدرت خلق فرصت‌های متنوع یادگیری و پرورش‌دهنده تفاوت‌های فردی، متصلب و متمرکز نه مشارکتی و مفارقتی، پرورش‌دهنده سوژه مقاومت به جای میل به مشارکت، بدون اختیار و انتخاب و ناتوان از تصمیم‌گیری با فضای غیرمتحرک و نوآورانه و سیاست‌زده و دارای نگاه پروژه‌ای و کوتاه‌مدت، تک‌ساحتی و مکانیکی با قطع ارتباط با دنیای بیرون کسل و بی‌انگیزه، مدرسه سبقت‌جویانه و رقابتی با تضاد‌های انباشته اجتماعی و نابرابری‌های نهادینه شده و به دور از قدرت آفرینندگی و خلاقیت، مدرسه‌ای که در آن تفاوت‌های فردی فرصت ظهور نمی‌یابند. روحیه مچ‌گیری به جای دستگیری در آن غالب می‌شود به جای توجه و تمرکز بر EQ بر AQ تاکید می‌شود و قدرت نگهدارندگی و حافظه‌محوری بر قدرت پردازشگری و تحلیل چیرگی می‌یابد، دروسی با نگاه املانویسی بر دروس مبتنی بر انشانویسی غالب می‌گردد، در چنین وضعیتی است که از مرگ مدرسه می‌توان سخن به میان آورد. مع‌الاسف مدارس کنونی ما از چنین وضعیتی رنج می‌برند و سه بحران کیفیت، مشروعیت و عدالت محصول چنین وضعیتی است که دامان تعلیم و تربیت امروز ایران را گرفته است و اکنون بیش از آنکه نگران یک میلیون دانش‌آموز بازمانده از تحصیل باشیم یا ۱۸ میلیون دانش‌آموز که دوره تحصیلات عمومی را تکمیل نکرده و ۱۷درصد دانش‌آموزانی که در سال‌های اخیر ترک تحصیل نموده‌اند، نگران‌مان کند که البته می‌کند اما بیشتر، نگران بازماندگان و تحصیلکردگان درون مدرسه‌ای هستیم که گرچه در مدرسه‌اند اما از کیفیت مطلوب یاددهی-یادگیری بی‌بهره‌اند و در حقیقت بازمانده از تحصیل، اکنون وقتی از بازماندگان از تحصیل صحبت می‌کنیم یاد این شعر می‌افتیم که: مرکز افتاد برون بس که شد این دایره تنگ

منبع: روزنامه اعتماد 19 دی 1402 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129821
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 23
  • سازمان 1
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

BitKong Remark Up-to-date for the November Springbok casino 2025

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Online Casino Zahlungsmethoden unsrige Verkettete liste 2025

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Казино Онлайн наслаждайтесь живым казино и реальными дилерами в Pin

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

No-deposit angling next frenzy on line position Incentive Requirements Oct

آذر ۱۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.