مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۱۵, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 افت کیفیت آموزشی در ایران
انتخاب سردبیر دیدگاه

افت کیفیت آموزشی در ایران

مهر ۱۱, ۱۴۰۱ 364 0نظر
image_pdfimage_print

فخرالدین ‌آشتیانی

با شروع سال تحصیلی دوباره شادی و نشاط با حضور دانش‌آموزان عزیز در مدرسه و تعامل سازنده همراه با محبت و دلسوزی معلمان و مربیان به مدرسه برمی‌گردد و امر مقدس یاددهی و یادگیری آغاز می‌شود. به بهانه آغاز سال تحصیلی  یادآوری چند موضوع که دغدغه اینجانب می‌باشد را عنوان می‌کنم. ابتدا به آماری از دفتر توسعه سازمان ملل متحد درخصوص رده‌بندی جدید توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان می‌پردازم. براساس رده‌بندی موسوم به «شاخص توسعه انسانی» پیشرفته‌ترین کشورهای جهان را براساس سه فاکتور رفاه اجتماعی، کیفیت نظام آموزشی و کیفیت نظام بهداشت و درمان نشان می‌دهد. در این رده‌بندی تمامی همسایگان ما، امارات، عربستان سعودی، بحرین، کویت، ترکیه و عمان پیشرفت کرده‌اند، ایران با نزولی 6 پله‌ای مواجه شده است و از رتبه 70 به رتبه 76 سقوط کرده است و این در حالی است که امارات با 5درصد صعود به رتبه 26 ارتقا یافته است.
این آمار نشان‌دهنده افت کیفیت آموزشی در نظام آموزش و پرورش ایران است و متاسفانه حرکتی در جهت اصلاح آن دیده نمی‌شود.
عوامل متعددی در این افت کیفیت نقش دارد که نمی‌توان در این نوشتار به همه آن عوامل پرداخت، ولی یکی از مهم‌ترین عوامل محور قرار نگرفتن مدرسه به عنوان مهم‌ترین رکن تعلیم و تربیت است. تا زمانی که مدیریت متمرکز بر اداره مدارس و تصمیم‌سازی‌های آن وجود داشته باشد متاسفانه شاهد افت کیفیت در مدارس خواهیم بود. مسوولان نظام آموزشی برای برون‌رفت از این مساله و جلوگیری از افت بیشتر باید تجدیدنظر اساسی در اداره کردن مدارس به شکل متمرکز داشته باشند و مدرسه را یک نهاد اداری تلقی نکنند و معلمان را کارمندهای اداری تصور نکنند و اجازه دهند در چارچوب سیاست‌های کلی نظام، در تصمیم‌سازی‌ها مشارکت فعال داشته باشند.
دغدغه دوم اینجانب موضوع مهم عدالت آموزشی است که متاسفانه فاصله زیادی بین دهک‌های مختلف جامعه از نظر ارایه خدمات آموزشی به وجود آمده است که یکی از شاخص‌های ارزیابی آن نتایج کنکور است که نشان می‌دهد دهک‌های پایین کمترین سهم را در ورود به دانشگاه و تحصیلات عالیه دارند.
ضرورت دارد دولت و مجلس در جهت رفع کاستی‌های نظام آموزشی قدم‌های موثری بردارند و در جهت ارائه خدمات آموزشی با کیفیت برای همه اقشار جامعه سیاست‌گذاری کنند.
با توجه به اینکه عامل مهم توسعه در کشورها رشدیافتگی سرمایه‌های انسانی هست و نظام آموزشی نقش اساسی و مهم در برنامه توسعه کشورها دارد متاسفانه در سیاست‌های اعلام شده برنامه هفتم حتی یک جمله و یک عبارت درخصوص آموزش و پرورش وجود ندارد و این نشان‌دهنده این است که هنوز به اهمیت نظام تعلیم و تربیت و نقش آن در برنامه‌های توسعه واقف نیستیم، در حالی‌که اگر بخواهیم رشد 8درصدی را در برنامه داشته باشیم مهم‌ترین نقش را باید به رشد و بالندگی نیروی انسانی بدهیم و این امر تحقق نمی‌یابد مگر اینکه پرداختن به ارتقای کیفیت در نظام آموزشی، ارایه خدمات با کیفیت به اقشار مختلف جامعه و رفع تبعیض در این مقوله را در راس سیاست‌های برنامه توسعه ببینیم.
وزیر اسبق آموزش و پرورش

منبع: روزنامه اعتماد 11 مهر 1401 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 10
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 130084
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 1
  • سازمان 23
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

25 Euro Maklercourtage exklusive Einzahlung Casino inside Ostmark 2025

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

10 Ecu Bonus bloß Einzahlung Kasino Liste 2025 Brd

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

10 Euroletten Maklercourtage bloß Einzahlung Spielbank 2025 10 Maklercourtage

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Spielbank Provision exklusive Einzahlung 2025: Neue No Frankierung Boni

آذر ۱۵, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.