مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه آذر ۱۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان
انتخاب سردبیر یادداشت

آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان

شهریور ۱۸, ۱۴۰۱ 267 0نظر
image_pdfimage_print

محمد داوری

متاسفانه به دلیل اولویت نداشتن پیشگیری در ابعاد مختلف هزینه‌های سنگینی بر مردم تحمیل می‌شود و آمار جرم و جنایت و گسترش آسیب‌های اجتماعی و بیماری‌های مختلف نشان از اولویت نداشتن پیشگیری در برنامه های حاکمیت و دولت و مردم دارد، اولویت نداشتنی که با صرف چندین برابر هزینه‌های پیشگیری در درمان هم موفق نبوده‌ایم که نمونه بارز آن بحث اعتیاد و طلاق است. درامر پیشگیری هم تردیدی وجود ندارد که بهترین راه برای پیشگیری آموزش و بهترین زمان هم دوران مدرسه است اگر بسیاری از آسیب‌ها ریشه‌یابی شوند مشخص خواهد شد که ریشه در ضعف آگاهی و مهارت دارند و در مقایسه با افراد به خوبی این واقعیت روشن می‌شود که افراد دارای آگاهی و مهارت در ابعاد و زمینه های مختلف کمتر دچار خطا و آسیب و بیماری می‌شوند. آموزش مهارت‌های زندگی یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های آموزشی است که برای پیشگیری از ضروری‌ترین سرفصل‌های آموزشی است تا حدی که نهادهای بین‌المللی از جمله یونسکو و یونیسف بر آن تاکید ویژه دارند و کشورهای آسیب‌پذیر را مورد حمایت قرار می‌دهند. یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی نیز در مقایسه کشورها با یکدیگر میزان برخورداری مردم آن کشور از مهارت‌های زندگی است، مهارت‌هایی که روش‌های بهبود کیفی زندگی فردی و اجتماعی را مورد توجه قرار داده و به دنبال آن است که کودکان و نوجوانان در طول دوران مدرسه این مهارت ها را بیاموزند و تمرین کنند تا به الگوهای پایدار ذهنی و رفتاری در آنها تبدیل شود و مانع از آسیب‌رسانی و آسیب دیدگی آنها شود چرا که این مهارت‌ها به افراد می‌آموزد که چگونه زندگی فردی و اجتماعی خود را مدیریت کنند. متاسفانه نظام ناکارآمد آموزشی ما در این زمینه نیز ناکارآمد است و مدرسه به عنوان کانون آموزش مهارت های زندگی نه تنها کودکان و نوجوانان را در این راستا آگاه و توانمند نمی‌کند بلکه بسیاری از مدارس تشدید کننده آسیب‌هایی در ابعاد مختلف هستند و نوجوانی که دوران مدرسه را به پایان می رساند سرشار از مشکلات و مسائلی است که در خانواده و اجتماع و مدرسه برایش ایجاد شده است.

به عنوان مثال در دوره اصلاحات کتابی برای آشنایی با حقوق تهیه و تدوین شد و قرار بود در دبیرستان تدریس شود و پیش‌فرض تدوین این کتاب این بود که اگر دانش آموزان با مبانی و مصادیق حقوق و تکالیف خود به عنوان یک شهروند آشنا باشند از آمار پرونده‌های قضایی و کلاهبرداری ها و جرم‌های مختلف به شدت کاسته خواهد شد اما متاسفانه اجازه اضافه شدن این موضوع و کتاب به محتوای درسی داده نشد. در دوره دولت بعد از اصلاحات هم کلا موضوع مهارت‌های زندگی از دستور خارج شد و دولت این سرفصل‌های مهارت‌های زندگی را مهارت های زندگی غربی اعلام کرد و فرآیند آموزش مهارت‌های دهگانه از جمله مهارت جرات‌ورزی، تصمیم‌گیری، حل مساله و تفکر نقاد و مواردی از این دست به کنار گذاشته شد مهارت هایی که هرکدام از آنها می‌تواند مانع ده ها آسیب اجتماعی شود همان اتفاقی که در کشورهای توسعه یافته و برخوردار از نظام آموزشی زندگی محور نه کنکور محور به روشنی قابل مشاهده است. تاسف دیگر اینکه برخی از محتواها و برنامه های آموزشی که به منظور آموزش و تمرین مهارت‌های زندگی در مقاطع مختلف گنجانده شده است اولا بسیار ایدئولوژیک است و دوم اینکه توسط مدارس جدی گرفته نمی شود و برای آموزش آنها معلمان و مربیان آموزش دیده و اختصاصی وجود ندارد و معمولا چنین درس هایی به معاون و مدیر داده می شود که آن‌هم بیشتر کلاس ها تشکیل نمی شود و از طرف دانش آموزان و خانواده ها نیز جدی گرفته نمی شود چرا که محتوای این کتاب ها در کنکور دانشگاه نمی آید و کنکور زندگی هم که متاسفانه برای کسی مهم نیست.

منبع: روزنامه اعتماد 17 شهریور 1401 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129775
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 23
  • سازمان 1
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

31 Free Spins No-deposit Expected Continue Everything you how to

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

KYC-Optimierung im Online-Glücksspiel: Der Balanceakt zwischen regulatorischer Compliance und Kundenerfahrung

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Spielhallen und Spielbanken within Bundeshauptstadt Ganz Casinos 2025

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Minimal Deposit Casinos £step one, £step 3, online casino no

آذر ۱۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.