مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۱۵, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
دیدگاه

جاذبه و دافعه مصطفی ملکیان

خرداد ۱۱, ۱۴۰۱ 295 0نظر
image_pdfimage_print

فریدون مجلسی

به نظر این نگارنده، استاد مصطفی ملکیان از کسانی است که صفت استادی به راستی برازنده اوست. یعنی تعارفی از سر ادب و سفیدی مو نیست که ما نیز تجربه کرده‌ایم. دانش برای درخوری مقام استادی لازم است، اما کافی نیست. باید دید منظور از دانش و کسب آن چیست. ملکیان در کتاب «درس‌گفتارهایی در باب اخلاق کاربستی» نکته‌ای را از ویتگنشتاین نقل می‌کند که معلوم است در او اثر گذاشته و به قول امروزی‌ها همذات‌پنداری کرده است: «ای خواننده! خوش دارم که اثر من تو را بهتر کند.» و خواندن آثار او یا شنیدن آن در من که زمینه‌های آموزشی و تجربی و کاری متفاوتی دارم، چنین احساسی را برمی‌انگیزد. ممکن است برای همه چنین نباشد. زیرا زاویه دید و تحلیل‌های استادانه او که مستلزم رهایی از تعصبات جانبدارانه است، خوشایند ایدئالیست‌ها یا به قول ایشان باوراندیشان نیست. نکته دوم که به آن دانش خصوصیت استادانه می‌بخشد و من گاهی با طنز به آن اشاره می‌کنم، روِشمندبودن پژوهش و نیز ارایه روشمند و کاملا علمی و استادانه آن است. یعنی در بحث یا بیان هر نکته‌ای با روشی بسیار ریاضی ابعاد آن را با دیدی موشکافانه همچون یک مجموعه به اجزای پدیدآورنده آن موضوع تفکیک می‌کند که مثلا این موضوع می‌تواند چهار حالت کلی داشته باشد. وقتی چهار حالت را بیان می‌کند، می‌بینی که به راستی خارج از این چهار حالت نیست. اما وقتی وارد بحث هر یک از آن چهار حالت می‌شود، معلوم می‌شود که حالت اول خودش مثلا شش جنبه دارد که هر یک از آن جنبه‌ها می‌تواند چندین جزو متفاوت داشته باشد. به این ترتیب پس از تحمل این جنبه‌ها و اجزای شمارش‌شده تازه می‌رسید به حالت دوم. یعنی راه فراری غیر از فهماندن مطلب باقی نمی‌گذارد. من این شیوه استدلال را به بمب خوشه‌ای تشبیه می‌کنم که پس از انفجار اولیه هر ترکش آن بمب‌های فرعی دیگری در درون خود دارد. مانند خوشه انگور ریش بابا هم نیست، مانند خوشه‌های بزرگ یاقوتی است که هر حبه؛ حبه‌هایی چسبیده به بچه خوشه‌هایی دارد تا برسد به ساقه اصلی! در این مختصر نمی‌توانم از اشاره ایشان به شیوه ایدئالیست‌ها بگذرم که می‌گوید: «ایدئالیست اصرار دارد باورها را با باورها بسنجد… و در نکته مورد بحث می‌کوشد با استناد به باوری دیگر مثلا فلان سخن بودا استناد و شما را از میدان به در کند… و از این بوداها بسیارند!» مصطفی ملکیان در ترجمه سلیس کتاب «روح اسپینوزا» اثر نیل گراسمن، مقدمه‌ای عالی حاوی چند بمب خوشه‌ای تحلیلی دارد که در یکی از آنها دیدگاه اسپینوزا را از پایان سیر و سلوک «عقلانی و معنوی» او، دست‌یابی به حالتی بیان می‌کند که آن را «والاترین کامروایی/بهروزی آدمی»، «سعادت»، «نجات»، «رهایی» و «آزادی» تعبیر می‌کند. این «آزادی و رهایی و نجات» را می‌توان از طرفی رهابودن از اسارت اندیشه و باورهای تعبدی و استقلال و «خود» بودن در تلفیق «عقلانیت و معنویت» تلقی کرد و نیز می‌توان احترام به «آزادی عقیده» دانست که «آزادی» حدود مشخص و تعریف‌شده دارد. در حالی که عقیده، که امری آشکار هم نیست، غالبا می‌تواند از نوع «خودحق‌انگارانه» و بیگانه‌ستیز از نوع داعشی باشد و به خودی خود نمی‌نواند احترامی داشته باشد. آنچه را که جاذبه افکار مصطفی ملکیان می‌دانم همین رهایی از تعصبات و «خودِ اخلاق‌مدار» اوست که زندگی و عقاید ابزاری او یکی است. سخنانی که به گفته خودش عقیده‌ساز است، در مقابل دافعه عقایدی برآمده از باورهای متعصبانه و افراطی از هر نوع ایدئولوژی خودحق‌انگار و تحمیل‌گر!
نویسنده و مترجم

منبع: روزنامه اعتماد 11 خرداد 1401 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 10
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 130037
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 23
  • سازمان 1
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Nachfolgende 11 besten Streaming-Seiten gebührenfrei für jedes 2025: Filme ferner

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Freispiele bloß Einzahlung 2025 1000+ Spielbank Free Spins

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Traktandum 10 der Besten Verbunden Spielsaal Seiten in Brd in

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Angeschlossen Casinos within Land der dichter und denker Echtgeld Erreichbar

آذر ۱۵, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.