مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه آذر ۱۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 تحول در نظام آموزشی از کجا و چگونه؟
یادداشت

تحول در نظام آموزشی از کجا و چگونه؟

آذر ۱۵, ۱۴۰۰ 493 0نظر
image_pdfimage_print

محمد داوری

 نوری به درستی «تحول در نظام آموزشی» و «بازسازی منزلت و کرامت معلم» را در گروی حمایت‌های اساسی و اصولی همه ارکان کشور دانسته و پیش‌نیاز مقدمات دو طرح فوق را اجرای کامل سند تحول بنیادین مطرح کرد. سخنان او، با کمی تغییر در نوع بیان موضوع، تقریبا همان صحبت‌هایی است که وزرای قبل از ایشان هم متعهد به اجرای آن بودند.  اما حالا انتظار می‌رود وزیر دولتی که با سایر ارکان نظام زاویه‌ای ندارد و در مقابل خود موانعی را نمی‌بیند برای تحول مورد نظر اقدام کند تحولی که با بررسی مواردی که در موضوع تحول در نظام آموزش‌وپرورش می‌توان به منشأ تغییر رویکردهای نوین آموزشی دست یافت که در زیر به بعضی از آنها اشاره می‌شود.
– تکیه بر محفوظات و حافظه‌محوری فضای شکننده و سردی را در مدرسه ایجاد کرده است؛ ممکن است دانش‌آموز در مدرسه کارنامه و رتبه خوبی داشته باشد اما در بیرون از مدرسه در حل بدیهی‌ترین مسائل زندگی‌اش و مهارت‌های ابتدایی و از جمله رعایت حقوق دیگران ناتوان است. بدتر اینکه در دوران کرونا و ضرورت استفاده از موبایل و تبلت رویکرد همزیستی اجتماعی با همسالان و تمرین کارجمعی به‌شدت ضربه خورده است.
– آموزش‌وپرورش امروز ما به غیر از دوره کرونا مانند 40 سال پیش اداره می‌شود درحالی‌که اکنون مولفه‌های تاثیرگذار در آموزش‌وپرورش با آن زمان تفاوت بسیاری کرده است و ضرورت دارد تا از فناوری‌های نوین در ارایه برنامه‌های درسی و ارتقای کیفیت در امر تعلیم و تربیت استفاده کنیم.
– تجارب بین‌المللی وجود دارد و پیشینه بسیار غنی را هم در نظام‌های آموزشی گذشته کشورمان هم داریم که باید از آنها استفاده کنیم تا بتوانیم روش اداره و مدیریت آموزش‌وپرورش را تغییر دهیم و باید متناسب با شرایط دنیا و براساس نیازها، مهارت‌های لازم امروزی به دانش‌آموزان آموزش داده شود. بدیهی است که انتظار نداریم در چند ماه نخست وزارت آقای نوری، شاهد تحول اساسی در آموزش‌و‌پرورش کشور باشیم ولی تا همین الان هم دچار یک تاخیر تاریخی در به‌روزرسانی نظام آموزشی کشورمان هستیم؛ این در حالی است که دیگر کشورهای جهان و حتی منطقه‌ای، خود را مجهز به سازوکارهای جدید آموزشی کرده و فرزندان خود را بسیار بهتر و علمی‌تر از ما برای نیل به آینده‌ای درخشان‌تر پرورش می‌دهند. وقتی می‌گوییم اصلاح و تحول اساسی به این مفهوم است که تحول در نظام آموزشی هر چند مهم و زمانبر است ولی شدنی است. شیوه‌های امروزین آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان در جهان کاملا مشخص و تعریف شده است؛ قرار نیست مسوولان ما چرخ را از نو اختراع کنند. فقط کافی است کمی به تجربه و دستاوردهای موفق آموزش‌وپرورش جهان نگاه و همان‌ها را در کشور اجرا کنیم. در بسیاری از تحولات اساسی نیازی به فراهم کردن زیرساخت‌های آنچنانی مانند فضاهای آموزشی نیست. مثلا کاهش حجم کتاب‌های درسی، حذف مطالب غیرضروری از آنها و نیز جایگزینی آموزه‌های مهارت‌محور به سرعت می‌تواند عملیاتی شود یا مدرسه‌محوری به عنوان یکی از ضرورت‌ها برای کاهش تمرکز در دستور کار بخش‌های مختلف قرار گیرد و از همین حالا برای سال تحصیلی آینده تدابیر لازم اتخاذ شود.

منبع:روزنامه اعتماد 15 آذر 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129728
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 23
  • سازمان 1
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

The new Lions’ Hugo casino online login Satisfaction August 2023

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Die beliebtesten Erreichbar Spielbank Spiele in Alpenrepublik 2025

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Enjoy Li’l Red Wealth Position free of Wild Turkey bonus

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Leprechaun goes casino Ladbrokes free chip egypt

آذر ۱۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.