مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۱۵, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 رشد مدارس غیرانتفاعی نماد ناکارآمدی نظام آموزشی
انتخاب سردبیر یادداشت

رشد مدارس غیرانتفاعی نماد ناکارآمدی نظام آموزشی

تیر ۲۵, ۱۴۰۱ 259 0نظر
image_pdfimage_print

محمد داوری

آموزش و پرورش در تمام کشورهای دنیا که در قریب به اتفاق کشورها یک دوره 12 ساله است برای آموزش عمومی کودکان و نوجوانان به منظور تربیت نسل جدید صورت می‌گیرد تا آنها متناسب با ضرورت‌های زیست جهانی، ملی و منطقه‌ای و محلی آشنا شده و دانش و مهارت‌های لازم را برای ایفای نقش مدنی و شهروندی خود بیاموزند، مهارت‌هایی که یونسکو و یونیسف از آن تحت عنوان مهارت‌های زندگی نام می‌برند و یکی از مهم‌ترین و شاید زمینه‌ساز و پیش‌نیاز توسعه و نشانه توسعه‌یافتگی را کسب این مهارت‌ها می‌دانند، لذا در بررسی میزان کارآمدی یک نظام آموزشی این شاخص بسیار اهمیت دارد و دولت‌ها موظف هستند به همین منظور شرایط آموزش عمومی رایگان را به صورت عادلانه برای همه افراد مهیا سازند.
عدالت و کیفیت آموزشی دو شاخص مهم در ارزیابی نظام‌های آموزشی است که در میزان تحقق این شاخص به ویژه عدالت آموزشی نسبت مدارس غیردولتی به دولتی تعیین‌کننده است، به این معنا که وقتی در کشوری نسبت مدارس غیردولتی به نسبت مدارس دولتی افزایش می‌یابد، نشانه آن است که آموزش عمومی در این کشور طبقاتی‌تر شده و شکاف طبقاتی میان دانش‌آموزان افزایش یافته است و تعداد دانش‌آموزانی که در مدارس غیرانتفاعی از امکانات و خدمات و برنامه‌های آموزشی کیفی‌تر برخوردار هستند، بیشتر شده است که به تبع آن این بی‌عدالتی خود را در میزان دسترسی به کرسی‌های دانشگاه هم تحمیل می‌کند و در ادامه این تبعات دسترسی به فرصت‌های شغلی هم تبعیض‌آمیز خواهد بود. سال‌هاست که سال به سال نسبت به سال قبل بر تعداد مدارس و دانش‌آموزان مدارس غیردولتی افزوده می‌شود هر چند آمار دقیقی در سامانه‌های رسمی آموزش و پرورش در این زمینه وجود ندارد ولی بر اساس آنچه در سال‌های اخیر از سوی مسوولان مربوطه اعلام شده است به نظر می‌رسد بین 12 تا 15 درصد دانش‌آموزان در ایران در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند که تمرکز این دانش‌آموزان در شهرهای بزرگ و مناطق مرفه‌‌نشین است که نشانه همان شکاف طبقاتی است که باز در میان خود مدارس غیردولتی هم یک شکاف بزرگی وجود دارد که از آن تحت عنوان مدارس خاص نام برده می‌شود. رشد آمار دانش‌آموزان مدارس غیردولتی نوک کوه یخ ناکارآمدی نظام آموزشی است، چراکه در سرمایه‌دارترین و لیبرال‌ترین کشورهای دنیا نیز نسبت مدارس غیردولتی به مدارس دولتی کمتر از ایران است و معنای این واقعیت تلخ در کشوری که نزدیک به نیم قرن پیش شعار عدالت‌خواهی محوری‌ترین شعار انقلابش بوده، می‌شود گفت حداقل در بخش آموزش با شاخص عدالت از بسیاری کشورهایی که شعار عدالت‌خواهی هم نداشتند، عقب‌تر است نه با کشورهای توسعه یافته و غربی و اروپایی که با کشورهای در حال توسعه و آسیایی و همسایه نیز که مقایسه شود، خواهیم دید که در وضعیت نامطلوبی هستیم که نتیجه‌اش چیزی جز ناکارآمد دانستن نظام‌ آموزشی نیست، چراکه انتخاب و ترجیح مردم حتی کسانی که چندان وضعیت اقتصادی خوبی ندارند و به سختی شهریه‌های چند ده میلیونی مدارس غیردولتی را تامین می‌کنند و فرستادن فرزندان بسیاری از مسوولان حتی مدیران و مسوولان آموزش و پرورش به این مدارس گواه روشنی است بر ناکارآمدی مدارس دولتی، البته ناگفته نماند که به یاری خوش‌فکری برخی مدیران و تلاش‌های برخی معلمان و پرسنل ما مدارس دولتی موفق و کارآمد داریم، اما نمی‌شود آن را به کل کشور تعمیم داد.

منبع: روزنامه اعتماد 25 تیرماه 1401 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 10
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129974
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 1
  • سازمان 23
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Greatest $5 Put Casinos 2025 Enjoy during the $5 minimum

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Sportwetten exklusive Mindesteinzahlung geht das?

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Enjoy slot Pirates Jungle Silver Slot Online game

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Enjoy Raging Rhino 15 free spins no deposit slots Video

آذر ۱۵, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.