مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۱۵, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 گذری بر اهداف دوره‌های تحصیلی آموزش و پرورش
یادداشت

گذری بر اهداف دوره‌های تحصیلی آموزش و پرورش

خرداد ۸, ۱۴۰۱ 331 0نظر
image_pdfimage_print

( قسمت دوم)
رستم اکبری زاده

عضو شورای سازمان معلمان استان فارس
در قسمت اول به طور مختصر درخصوص چگونگی تدوین دوره های تحصیلی ، ساحت های ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظرات بعضی مخالفین این اهداف و هدف نگارنده از نوشتن این مقالات اشاره شد. در این قسمت به مهارتهای موردنظر در ساحت های شش گانه در دوره اول ابتدایی و همچنین دوره دوم ابتدایی اشاره خواهدشدکه قراراست دانش آموزان درپایان این ۲دوره به مهارتهای مذکور دراهداف دست یایبند.
الف :ساحت تعلیم و تربیت اعتقادی ،عبادی واخلاقی:
۱ -با صفات مهربانی،بخشندگی، دانایی و توانایی خداوند آشناشودو احساس اطمینان و آرامش حاصل از آن را ابراز نمایند .
۲- با شناخت روش زندگی پیشوایان دین از قبیل آداب و رفتار اجتماعی و صفات مثبت اخلاقی از قبیل راستگویی، نظم و… تاثیر آن را در رفتار خود نشان دهد .
۳- قرائت صحیح نماز را یاد گرفته و آیات آسان قرآن را بیاموزند و در زندگی به کار گیرد.
دوره دوم ابتدایی:
۱- با درک مفهوم اولیه اصول دین، پذیرش و احساس تعلق خاطر خود به آنها را نشان دهد.
۲- قرائت صحیح و روان قرآن را آموخته و با درک مفاهیم دینی و قرآن و انس با قرآن آن را در زندگی به کار گیرد.
۳ -با مطالعه سیره زندگی پیشوایان دینی و آموزه‌های اخلاقی مانند: احترام به والدین، عزت نفس، احترام به دیگران، احترام به طبیعت، وفای به عهد، شناخت احکام مورد نیاز و شناسایی الگوهایی برای عمل صالح ، آنها را در زندگی به کار بگیرد .
ب: ساحت تعلیم و تربیت زیبایی شناسی، و هنری.
دوره اول ابتدایی :
۱- با مشاهده اشیا اطراف و پدیده های طبیعی، دریافت خود را به زبان هنر ابراز کند .
۲- با تغییرات سازنده در محیط و مشاهده اشیا اطراف، خلاقیت و قدرت تخیل خود را بهبود بخشد.
دوره دوم ابتدایی:
۱ -با شناخت و درک اهمیت عناصر زیبایی ساز، فضای زندگی خود را بهبود بخشد.
۲- با شناخت اصول اولیه زیبایی شناسی ،یک پدیده طبیعی یا بررسی و چگونگی تاثیر آن بر خود را توصیف کند.
ج:ساحت تعلیم و تربیت زیستی و بدنی:
دوره اول ابتدایی:
۱ -با شناخت ویژگی های جسمی حرکتی خود و نیازها ،رفتار مناسب با آن را جهت ارتقای سطح سلامت و توان بدنی خودش به عنوان امانت الهی انجام دهد.
۲’ باکسب آگاهی نسبت به محیط زیست تاثیر عملکرد خود و محیط را بررسی و نتایج آن را به کار گیرد .
دوره دوم ابتدایی :
۱- باشناخت نیازها و توانمندی های جسمی حرکتی خود ،الگوی رفتاری مناسب با موقعیت ها را انتخاب و سطح سلامت خود را ارتقا دهد .
۲’ با مشارکت در طرح ها و برنامه های بهداشتی ،سلامت و ورزشی، تاثیر انها بر سلامت خود و دیگران را بررسی کند .
۳ -باشناخت محیط زندگی خود، الگوی رفتاری خویش بر محیط زیست به مثابه آیات الهی را تبیین و عملکرد خود را بهبود بخشد.
د: ساحت تعلیم و تربیت علمی و فناورانه :
دوره اول ابتدایی :
۱- با بهره گیری از مهارتهای پایه، پدیده های طبیعی و روابط ریاضی را مطالعه کندو یافته های خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.
۲-با کسب مهارت های پایه فناوری، پرسشگری و خلاقیت، فرایند تولید یک محصول را تجربه کند.
دوره دوم ابتدایی:
۱- با استفاده از مهارت های کار علمی و تفکر، پدیده های طبیعی را به عنوان آیات الهی و الگو الگوها و روابط ریاضی را مطالعه و نتایج حاصل آن را برای حل مسائل روزمره زندگی به کار گیرد.
۲ -با استفاده از مهارت های کار با دیگران ایده ها و یافته های حاصل از از فعالیتهای علمی، پژوهشی فردی و گروهی را با دیگران به مشارکت بگذارد.
۳- با استفاده از یافته های علمی و فناورانه کاروفناوری پایه کالاها و وسایل مورد استفاده در زندگی را بررسی و ایده هایی برای بهبود کیفیت و استفاده مسئولانه پیشنهاد کند .
و: سا حت تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی:
دوره اول ابتدایی:
۱- با ایفای نقش به عنوان عضوی از گروه های خانواده، دوستانه و مدرسه ،احساس تعلق خود به گروه را با رفتار همدلانه،محترمانه و مشارکت جویانه نشان دهد.
۲- با رعایت نظم و قانون در زندگی در زندگی اجتماعی، وظایفش درمقابل سایرافرا دانجام دهد.
۳-باشناسایی خود به عنوان یک شهروند ایرانی، تعلق خاطر خود را نسبت به وطن و نمادهای آن نشان دهد.
دوره دوم ابتدایی:
۱ -با شناخت حقوق و مسئولیت های خود در زندگی خانوادگی و اجتماعی رفتار سازنده و مسئولانه طبق مقررات انجام دهد .
۲- با شناخت تغییرات محیط زندگی طبیعی و اجتماعی در گذر زمان ،تاثیر آن در زندگی و خود را تبیین کند .
۳ -با کسب مهارت های شهروندی نقش ها و وظایف خود را در قبال جامعه محلی با مشارکت در فعالیت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی انجام دهد.
ح :ساحت تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه ای:
دوره اول ابتدایی:
۱- بادرک مفاهیم پایه اقتصاد( فایده ،هزینه مصرف) روش های مصرف بهینه را در زندگی شخصی و خانوادگی به کار گیرد .
۲-با کسب مهارت های ساده کارآفرینی ،قدرت تخیل و خلاقیت خودرا برای تولید یک محصول یا یک خدمت به کار گیرد .
دوره دوم ابتدایی :
۱ -با شناخت مفاهیم عمومی اقتصاد ( تولید ،توزیع و مصرف)، مسئولیت پذیری و انضباط مالی در فعالیت های اقتصادی روش هایی برای حل مسائل ساده اقتصادی را شناسایی و به کار گیرد.
۲ -با کسب مهارت های اصلی کارآفرینی، قدرت تخیل و خلاقیت خود را برای تولید یک محصول یا خدمت اجرا و نتایج آن را تحلیل کند.
۳- با درک مفاهیم اخلاق اقتصادی ( کارو تلاش رعایت حق‌الناس، نیکوکاری، امانتداری ،پرهیز از اسراف )، رفتار خود را در زندگی شخصی و ارتباط با دیگران بر مبنای آن سازمان داده و عمل کند.
همانطور که در قسمت اول مقاله که قبلا منتشرشده است بیان شد هدف نگارنده شناخت بیشتر معلمان، دانش آموزان ، اولیا و سایر دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت با اهداف دوره تحصیلی می باشد و تجزیه و تحلیل و نقد و بررسی آن را برعهده همکاران و سایر خوانندگان می گذارد ولی اگر فقط یک جمله بخواهم در نقد این اهداف بگویم آن یک جمله این است :روشها و ابزارهای سنجش میزان رسیدن به این اهداف زیبا کدامند؟؟!!

#اختصاصی سخن معلم

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 10
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 130023
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 1
  • سازمان 23
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Beste Verbunden Casinos 2025 Tagesordnungspunkt Kasino Seiten inside Teutonia

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

The newest 50 free spins on Gonzos Quest no deposit

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Die besten Erreichbar Casinos 2025 je deutsche Spieler

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

10 Ecu Prämie abzüglich Einzahlung Spielsaal 2021 10 Gratis &

آذر ۱۵, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.