مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۱۵, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
گزارش

از مهر تا مهر: بازگشت تدریجی به مدرسه

شهریور ۱۷, ۱۴۰۰ 456 0نظر
image_pdfimage_print

کلاس‌های خالی درس در بند سرعت واکسیناسیون

از مهر تا مهر: بازگشت تدریجی به مدرسه

گروه اجتماعی|روز دهم شهریور ماه، رییس دولت سیزدهم که به عنوان رییس ستاد ملی کرونا در هشتاد و دومین جلسه این ستاد شرکت کرده بود، گفت: «مساله بازگشایی مدارس و جلوگیری از این عقب‌افتادگی آموزشی یک ضرورت و لازم است همه مقدمات، به ویژه تنویر افکار عمومی، برای بازگشایی مدارس انجام شود.» هر روزی که به ابتدای مهر نزدیک‌تر می‌شویم خبرها و تصمیمات در مورد چگونگی آغاز سال تحصیلی 1401-1400 بیشتر می‌شوند. وزیر بهداشت چند روز پیش‌تر علنا گفت که تشکیل کلاس‌های حضوری منوط به روند واکسیناسیون است. با این حال بخش‌ها و استان‌های مختلف و ادارات آموزش و پرورش در مورد طولانی شدن دوری دانش‌آموزان از مدرسه و آمادگی برای بازگشایی تدریجی مدارس را اعلام می‌کنند. یکی از معاونان آموزش و پرورش گفته است که «پروژه مهر» در واقع پروسه‌ای است که از مهر امسال تا سال آینده را برای بازگشت به مدرسه دربرمی‌گیرد.

ابراهیم رییسی، در آن جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «پیش از آغاز سال تحصیلی، هر فردی که با دانش‌آموز مرتبط است، از معلم و کادر مدرسه گرفته تا راننده‌های سرویس مدارس و والدین دانش‌آموزان، واکسینه خواهند شد. در 50 درصد مدارس کشور، کلاس‌ها زیر 15 نفر است و بازگشایی این مدارس به راحتی و در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی قابل انجام است، این موارد باید به مردم اعلام شود. مساله بازگشایی مدارس و جلوگیری از این عقب‌افتادگی آموزشی یک ضرورت است، ما معتقدیم که در موارد مربوط به مردم، هیچ تصمیم‌گیری بدون اقناع و مشارکت مردم نباید اتفاق بیفتد. باید همه مقدمات، به ویژه تنویر افکار عمومی، برای بازگشایی مدارس، انجام شود.» روز گذشته ایرنا به نقل از عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا در مورد امکان بازگشایی مدارس از آبان ماه نوشت: «این یک تصمیم مهم است که باید با توجه به شرایط اپیدمی گرفته شود. امیدواریم بتوانیم به زودی واکسن‌های موثر برای کودکان را نیز در کشور داشته باشیم، واکسن سوبرانا در کوبا برای افراد بالای ۱۲ سال و یک نوع واکسن سینوفارم برای کودکان سه سال تایید شده‌اند. زمانی می‌توانیم با خیال راحت مدارس را باز کنیم که حدود ۷۰درصد دانش‌آموزان واکسن زده باشند. واکسیناسیون والدین و معلمان نیز با سرعت در حال انجام است. فعلا برنامه اول وزارت بهداشت سرعت بخشیدن به واکسیناسیون است و به زودی با ورود واکسن‌های جدید شرط سنی واکسیناسیون برداشته می‌شود.»

آموزش و پرورش: ما آماده‌ایم

روز گذشته نشست مجازی با مدیران مدارس استثنایی شهر تهران برگزار شد. در این نشست بود که سید جواد حسینی، رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مورد دلایل و ضرورت‌های بازگشایی تدریجی مدارس صحبت کرد. به گفته او «پروژه مهر» در واقع یک پروسه طولانی است که قرار است از مهر امسال تا مهر سال آینده را پوشش دهد و در واقع شامل برنامه‌ریزی‌های بسیار و دقیق برای بازگشت حضوری و امن به کلاس‌های درس است، بازگشتی که حالا مشخص است باید به صورت تدریجی صورت گیرد. مرکز اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش به نقل از حسینی نوشت: «مدیران مدارس عوامل اصلی جبهه تعلیم و تربیت هستند و پروژه مهر و بازگشایی مدارس مهم‌ترین عامل برای سنجش عملکرد مدیران است. مهر امسال از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است، محور اصلی آموزش‌ها در مهر پیش‌رو، آموزش‌های حضوری-تدریجی است و لذا این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی همه دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت است.» تاکید حسینی بر این است که موضوع آموزش‌های حضوری به کیفیت آموزش و ‌جریان یاددهی-یادگیری برمی‌گردد و هیچ آموزشی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود و کیفیت آموزش حضوری را تامین کند. او با اشاره به وضعیت مدارس در دیگر کشورها اضافه کرد: «پیش از شروع واکسیناسیون و در بین ۳۷ کشور با نرخ مرگ و میر بالا فقط ۶ کشور به‌طور موقت مدارس را تعطیل کردند و به‌طور طبیعی با گسترش واکسیناسیون اکثر کشورها به سمت بازگشایی مدارس حرکت کرده‌اند. تمام پژوهش‌ها نشان می‌دهد؛ بازگشایی مدارس در افزایش پاندمی کووید ۱۹ تاثیری نداشته و لذا استراتژی اصلی وزارت آموزش و پرورش نیز بازگشایی تدریجی مدارس است.»  در این میان استان‌های مختلف هم رفته‌رفته آمار میزان واکسیناسیون فرهنگیان را اعلام می‌کنند و خبر از آمادگی برای پیشروی همراه با سناریوی بازگشایی تدریجی مدارس می‌دهد. روز گذشته مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه اعلام کرد: «بیش از ۹۰ درصد از فرهنگیان نوبت اول واکسن و در حدود ۱۸.۵ درصد هم نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که قبل از شروع سال تحصیلی همه افرادی که با دانش‌آموزان در ارتباط هستند، ۲ نوبت واکسن خود را دریافت ‌کنند.» به گفته مجید یزدان‌پناه طولانی شدن آموزش غیرحضوری و مجازی آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دانش‌آموزان تحمیل می‌کند: «هر قدر از آموزش حضوری بیشتر فاصله بگیریم، این آسیب‌ها بیشتر است و در سالیان بعد اثرات آن را مشاهده خواهیم کرد.»

مدارس در دنیای پاندمی

هرچند رییس سازمان مدارس استثنایی کشور روز گذشته گفته است که پژوهش‌ها نشان می‌دهد بازگشایی مدارس تاثیر عمده‌ای در افزایش پاندمی نداشته‌اند، اما مدارس در کشورهای بسیار جزیی از مهم‌ترین دغدغه‌ها بوده‌اند و نحوه حضور دانش‌آموزان و معلمان در یک‌سال و نیم گذشته همواره مورد بحث بوده. هرچند سرعت قابل قبول واکسیناسیون در بسیاری از کشورها به خصوص اروپا و امریکای شمال اصولا باعث شده که دوری دانش‌آموزان از مدرسه مانند ایران تبدیل به معضلی چنین ریشه‌دار نشود. در عین حال مدارس همچنان به عنوان کانون جمعیتی جزو موارد ایجاد نگرانی هستند؛ این نگرانی با ویژگی‌های سرایت در گونه دلتای کرونا بیشتر هم شده است. ماه گذشته نشریه وال استریت ژورنال در گزارشی خبر داد که دولت استرالیا همزمان با پیدا شدن نمونه‌هایی از موارد دلتا تصمیم گرفته است که اولویت‌بندی پیشین که مبنی بر واکسیناسیون بر اساس سن بوده را تا حدی تعدیل کند و به همین دلیل هزاران دانش‌آموز سال آخر دبیرستان که قرار بود در امتحانات نهایی مدارس شرکت کنند مجوز دریافت واکسن فایزر گرفتند. بر اساس گزارش‌ها پس از این کودکان آسیب‌پذیر بین 12 تا 15 سال هم این واکسن را دریافت خواهند کرد.  در امریکا سال تحصیلی آغاز شده و میلیون‌ها دانش‌آموز به کلاس‌های درس باز گشته‌اند. در این کشور، کودکان بالای 12 سال می‌توانند واکسن فایزر دریافت کنند و در حال حاضر بحث اصلی با توجه به شیوع قابل توجه دلتا (به دلیل سرپیچی بخشی از جمعیت از انجام واکسیناسیون) بر سر این است که اجبار به پوشیدن ماسک توسط دانش‌آموزان و معلمان در کدام ایالت‌های این کشور رعایت می‌شود و در کدام ایالت‌ها نه. سازمان غذا و داروی اروپا موافقت خود را برای تزریق واکسن مدرنا به نوجوانان بین 12 تا 17 سال اعلام کرده است. روز گذشته ایرنا گزارش داد که همزمان با آغاز واکسیناسیون کودکان و نوجوانان و افراد زیر ۱۸ سال علیه کرونا در شماری از کشورهای جهان، دولت‌های عربی حوزه خلیج‌فارس نیز برنامه‌ریزی لازم برای واکسیناسیون شهروندان خود در این رده‌های سنی را آغاز کرده‌اند. بنابراین گزارش دولت بحرین اجازه واکسیناسیون با واکسن چینی «سینوفارم» را برای کودکان رده سنی ۳ تا ۱۷ سال صادر کرده است. دغدغه برای نوع واکسن و گروه سنی دانش‌آموزان در بسیاری از کشورها در حالی است که از ماه‌ها پیش واکسیناسیون عمومی آغاز شده است و بخش مهمی از جمعیت در کشورهای امریکای شمالی، اروپا، آسیا و حتی کشورهای همسایه از جمله ترکیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، جمعیت بزرگسال خود را تا حد قابل قبولی واکسینه کرده بودند. این واکسیناسیون عمومی سبب شده است تا مدارس به هر حال با حفظ شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری برقرار باشند. در ایران کندی روند واکسیناسیون با از راه رسیدن موج دلتا همراه شد تا بازگشایی حضوری مدارس در مهر امسال را تقریبا غیرممکن کند. از اینجا به بعد هم واقعیت سرعت واکسیناسیون است که مشخص خواهد کرد سرنوشت کلاس‌های درس در سال تحصیلی پیش‌رو چه خواهد شد.

منبع: روزنامه اعتماد 17 شهریور 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 10
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 130036
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 23
  • سازمان 1
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Freispiele bloß Einzahlung 2025 1000+ Spielbank Free Spins

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Traktandum 10 der Besten Verbunden Spielsaal Seiten in Brd in

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Angeschlossen Casinos within Land der dichter und denker Echtgeld Erreichbar

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Erreichbar Casinos über 5 Eur Einzahlung 2025 Bestenliste

آذر ۱۵, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.