مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه خرداد ۲۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 آموزش و پرورش در سایه سیاست؛ آسیب‌ شناسی یک گفتمان فراموش‌شده
یادداشت

آموزش و پرورش در سایه سیاست؛ آسیب‌ شناسی یک گفتمان فراموش‌شده

خرداد ۳, ۱۴۰۴ 843 0نظر
image_pdfimage_print

حجت اله طالبیان بروجنی

دوم خرداد ۱۳۷۶ نه فقط یک تاریخ در تقویم، که نقطه‌ای در ذهن و حافظه‌ی جمعی ایرانیان است؛ روزی که اکثریت جامعه، با حضور بی‌سابقه در پای صندوق رأی، خواهان تغییر شدند. اصلاح‌طلبی، به‌عنوان یک گفتمان نوپا اما پرشور، با شعارهایی چون جامعه مدنی، قانون‌گرایی، *گفت‌وگوی تمدن‌ها، و بازسازی رابطه حاکمیت و ملت**، دل میلیون‌ها نفر را به آینده‌ای بهتر گرم کرد. اما اکنون، پس از گذشت نزدیک به سه دهه، نه آن شور برجاست و نه آن اعتماد. اصلاح‌طلبی، در مسیری پیچیده و پرچالش، از یک گفتمان تحول‌خواه به یک ساختار محافظه‌کارو انحصارطلب بدل شده است؛ گفتمانی که نتوانست با نسل جدید ارتباط برقرار کند، از نقد درون‌زا بهره ببرد، یا ساختارهای خود را نوسازی کند. و شاید هیچ‌جا این استحاله به اندازه‌ی آموزش و پرورش ملموس و دردناک نباشد.
میراثی که محافظت نشد اصلاح‌طلبان در دهه هفتاد، با تکیه بر بدنه دانشگاهی، فرهنگیان، معلمان و روشنفکران، مدعی بودند آموزش و پرورش را به جایگاه اصلی خود بازمی‌گردانند. آن‌ها وعده دادند که شأن معلم را بازتعریف خواهند کرد، عدالت آموزشی را محقق خواهند ساخت و آموزش را از سیطره سیاست نجات خواهند داد. اما در عمل، آموزش و پرورش به یکی از اولین قربانیان فراموشی گفتمان اصلاح‌طلبی تبدیل شد. در سال‌های پس از دوم خرداد، وزارت آموزش و پرورش، در دوره‌های مختلف، به محل چانه‌زنی‌های سیاسی و سهم‌خواهی‌های حزبی تبدیل شد. حلقه‌هایی محدود، اغلب با سابقه حزبی-صنفی، بر مدیریت آن سایه انداختند. این حلقه‌ها، نه‌تنها به جوانان و معلمان تحول‌خواه مجال بروز ندادند، بلکه به بازتولید همان پدرسالاری‌ای پرداختند که روزی قصد برچیدنش را داشتند.
از تحول‌خواهی تا بروکراسی محافظه‌کار درون آموزش و پرورش، اصلاح‌طلبی به جای حرکت به سوی تحول ساختاری، به حفظ وضع موجود رضایت داد. در انتصابات، شایستگی جای خود را به وابستگی داد؛ و در حوزه مطالبات، معیشت معلمان و عدالت آموزشی به حاشیه رانده شد. تشکل‌های صنفیِ نزدیک به اصلاح‌طلبان، که باید نماینده صدای معلمان می‌بودند، در عمل به ابزار چانه‌زنی سیاسی بدل شدند؛ گاه ساکت، گاه منفعل، و گاه خود در سرکوب صداهای مستقل نقش‌آفرین. شعار «نظام آموزشی عادلانه» جای خود را به طرح‌های شعاری بدون پشتوانه داد. از سند تحول بنیادین تا رتبه‌بندی معلمان، بسیاری از وعده‌ها یا اجرا نشدند یا به‌گونه‌ای ناقص اجرا شدند که خود منشأ بحران جدید شدند. در این میان، بدنه آموزش و پرورش که روزی از اصلی‌ترین حامیان دوم خرداد بود، به تدریج دچار سرخوردگی، انفعال و بی‌اعتمادی شد.
چرا اصلاح‌طلبی به بن‌بست رسید؟ اصلاح‌طلبی به‌جای آن‌که خود را بازتعریف کند، در برابر تحولات اجتماعی و نسلی، حالت تدافعی به خود گرفت. نه پاسخ‌گوی اشتباهاتش بود، نه حاضر به باز کردن درهای تصمیم‌گیری به روی نسل‌های نو. گفتمان عدالت‌محور جای خود را به تاکتیک‌گرایی سیاسی داد و انتخاب بین بد و بدتر، به عادت بدل شد. از طرفی، اصلاح‌طلبی در آموزش و پرورش نتوانست گفتمان آموزشی خاصی شکل دهد. نه نگاهی روشن به آینده تربیت داشت، نه بدیلی جدی برای وضعیت موجود ارائه کرد. بیشتر سخنان اصلاح‌طلبان در حوزه آموزش، تکرار کلیشه‌ها و بازنشر تعارفات رسمی بود.
راهی برای بازسازی؛ آیا هنوز امیدی هست؟ اگر اصلاح‌طلبی قرار است بماند و معنا داشته باشد، باید به ریشه‌های خود بازگردد و از نو تعریف شود؛ نه به‌عنوان یک برند انتخاباتی، که به‌عنوان یک گفتمان زنده و مشارکت‌محور. در حوزه آموزش و پرورش، این بازسازی نیازمند تغییرات جدی‌ست: ۱. باز کردن ساختار تصمیم‌گیری به روی معلمان، جوانان و نخبگان مستقل۲. پاسخ‌گویی صریح به خطاهای گذشته و پایان دادن به انحصار تشکل‌های حزبی۳. طراحی گفتمان آموزشی نو، با محوریت عدالت، خلاقیت، تربیت مدنی و آزادی تفکر۴. حمایت واقعی، نه شعاری، از منزلت، معیشت و آزادی صنفی معلماندوم خرداد برای ماندن در حافظه تاریخی، نیازمند احیای دوباره است؛ نه در قالب شعار، بلکه در قامت عمل. اگر اصلاح‌طلبی نتواند خود را بازسازی کند، بی‌تردید آینده‌ی آن نه در صندوق‌های رأی، که در خاطرات از دست‌رفته ثبت خواهد شد.

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 100
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

Deretan Dewa dan Entitas yang Dikaitkan Pada Bencana Alam

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Medusa Perempuan dengan Rambut Ular

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Asal Usul Dewa Ares

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Batara Guru Raja Tiga Dunia

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.