مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه تیر ۲۷, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 واکنش محمد داوری به تعرض جنسی یک معلم به دانش‎‌آموزان:این رفتار یک رفتار بیمارگونه است و چنین فردی نباید معلم شود
گفتگو

واکنش محمد داوری به تعرض جنسی یک معلم به دانش‎‌آموزان:این رفتار یک رفتار بیمارگونه است و چنین فردی نباید معلم شود

فروردین ۲۵, ۱۴۰۴ 136 0نظر
image_pdfimage_print

موضوع گزینش‌ها بیشتر سیاسی و عقیدتی است. یک تفکر سنتی و ایدئولوژیک وجود دارد که به واقعیت‌های روانشناختی در آموزش و پرورش توجه نمی‌کند

گزینش‌ معلم‌ها سیاسی و عقیدتی است نه روانشناختی/ تفکر سنتی، آموزش مهارت‌های جنسی در مدرسه را هنجارشکن می‌داند

یک مشاور مدرسه در واکنش به تعرض یک معلم به تعدادی از دانش‌آموزان گفت: «در ذیل ویژگی‌های معلمی برخورداری از سلامت ذهنی، روانی، اجتماعی و بدنی وجود دارد؛ کسی‌که چنین اتفاقی را رقم می‌زند سلامت روانی و ذهنی ندارد. این رفتار یک رفتار بیمارگونه است و چنین فردی نباید معلم شود.»

مظاهر گودرزی: تعرض یک معلم به دانش‌آموزان در مدرسه، خبری که یکی دو روز قبل رسانه‌ای شد، آن‌طورکه گفته شده این معلم قبل‌تر هم رفتارهای خشونت‌آمیز داشته اما علیرغم اعتراض والدین مورد توجه مدیر مدرسه قرار نگرفته تا سوءرفتارهای او به مرحله تعرض به دانش‌آموزان برسد، آن‌هم در نمازخانه مدرسه.

آموزش و پرورش در توضیح بیشتر گفته: «این اتفاق اسفندماه ۱۴۰۳ رخ داده که در پی اعتراض تعدادی از والدین، جلسه فوریت برای بررسی این موضوع تشکیل شد و به هیئت تخلفات اداری رفت. فرد خاطی به حالت تعلیق درآمده و چون قراردادش پیمانی بوده لغو پیمان شد)) 

 همچنین معلم خاطی از سوی دادستان شهرری احضارشده  تا ماجرا در دستگاه قضایی هم پیگیری شود.

این اتفاق یک‌بار دیگر جای خالی آموزش در مدارس را روشن می‌کند، همچنین یادآور می‌شود اگر معلمان قبل از ورود به آموزش و پرورش گزینش می‌شوند این گزینش علاوه بر سمت‌وسوی سیاسی و مذهبی باید سویه‌های دیگری هم داشته باشد، درهمین‌باره محمد داوری، معلم و مشاور در مدارس به خبرآنلاین می‌گوید: «متاسفانه در فرآیند گزینش‌ها از گزینش روانشناختی غفلت می‌شود، چراکه موضوع گزینش‌ها بیشتر سیاسی و عقیدتی است. یک تفکر سنتی و ایدئولوژیک وجود دارد که به واقعیت‌های روانشناختی در آموزش و پرورش توجه نمی‌کند، این تفکر سنتی آموزش‌های این چنینی را برعکس محرک و هنجار شکن می‌داند.»

متن این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

آقای داوری واکنش شما به ماجرای تعرض یک معلم به دانش‌آموزان چیست؟

همه مشاغلی که با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند حساسیت وجود دارد، وقتی چنین اتفاقی می‌افتد اولین چیزی که باید مدنظر داشت آموزش کودکان و نوجوانان برای دفاع از خودشان است، اگر اولین کودکی که مورد تعرض قرار گرفت آموزش دیده بود و بلافاصله مسئله را مطرح می‌کرد حتما این کار تکرار نمی‌شد.

*در مدارس ایران چنین آموزش‌هایی وجود دارد؟

متاسفانه نه‌تنها چنین آموزشی وجود ندارد، بلکه نظام آموزشی ما در پیشگیری از آسیب‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان ناتوان است. شما را ارجاع می‌دهم به سند ۲۰۳۰ که به کشورها توصیه کرده بود آموزش مهارت‌های جنسی، خودمراقبتی و خودمدیریتی در مدارس وجود داشته باشد  چند سال قبل در کشور ما به عنوان یکی از مصادیق تهاجم فرهنگی تلقی شد و از دستور کار خارج شد.

*مانع اصلی که چنین آموزش‌هایی در کشور ما تهاجم فرهنگی تلقی می‌شود چیست؟

یک تفکر سنتی و ایدئولوژیک وجود دارد که به واقعیت‌های روانشناختی در آموزش و پرورش توجه نمی‌کند، این تفکر سنتی اموزش‌های این چنینی را برعکس محرک و هنجارشکن می‌داند، چنین تفکری را شما در محتوای کتاب‌های درسی، برنامه‌های آموزشی مدارس و در روش‌های آموزشی می‌بینید.

*برای ورود معلمان به آموزش و پرورش گزینش وجود دارد، چرا با وجود گزینش‌ها شاهد چنین اتفاق‌هایی هستیم؟

متاسفانه در این فرآیند، از گزینش روانشناختی غفلت می‌شود، چراکه موضوع گزینش‌ها بیشتر سیاسی و عقیدتی است. درحالی‌که برای معلم شدن سه ویژگی نیاز است، یکی دانش، دیگری روش‌های تدریس و سومی ویژگی‌های معلمی است، در ذیل ویژگی‌های معلمی برخورداری از سلامت ذهنی، روانی، اجتماعی و بدنی وجود دارد؛ کسی‌که چنین اتفاقی را رقم می‌زند سلامت روانی و ذهنی ندارد. این رفتار یک رفتار بیمارگونه است و چنین فردی نباید معلم شود.

* بنابراین با آموزش قابل پیشگیری است.

بله، فرآیند دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از مهمترین کانال‌های استخدام معلم حداقل چهار سال افراد را در اختیار دارد، در این چهار سال به موازات اینکه افراد دانش معلمی را یاد می‌گیرند با ویژگی‌های شخصیتی‌شان مورد ارزیابی قرار بگیرد و تقویت شود، زمانی که خودم در دوره تربیت معلم بودم یک هم دوره‌ای داشتم که به همین دلیل از معلمی محروم شد، چراکه در دوره دانشجویی متوجه شدند که فرد سلامت جنسی و روانشناختی ندارد.

* الان که آموزش مهارت جنسی برای دانش‌آموزان را نداریم باید چه‌کار کنیم؟

خانواده‌ها باید آموزش چنین مواردی را از مدارس مطالبه کنند و خودشان باید به آموزش کودکان و نوجوانان درباره مسائل جنسی ورود کنند. من به عنوان مشاور در مدرسه با یک نوجوان درباره بلوغ جنسی صحبت می‌کنم متوجه می‌شوم والدین او یک بار هم درباره بلوغ جنسی با او صحبت نکرده‌اند، به دلیل سلطه شرم که در جامعه ما وجود دارد والدین با کودکان خود صحبت نمی‌کنند، درحالی‌که این اتفاق باید بیفتد.

یک نکته مهم این است که افراد باید بتوانند جایگاه معلمی را از مواردی این چنینی تفکیک کنند، هم جامعه معلمان و فرهنگیان نباید متعصبانه به این ماجرا نگاه کنند و بگویند که چرا این موارد مطرح می‌شود، که معتقدم باید مطرح شود، هم از طرف دیگر بقیه کسانی‌که واکنش نشان می‌دهند نباید موارد موردی را به کل جامعه معلم‌ها تعمیم بدهند، بنابراین رسالت اخلاقی را در واکنش به این موارد باید حفظ کنیم. 

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 267
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

Mengenal Fungsi dan Manfaat Situs Resmi bphtb-klaten.id

تیر ۲۶, ۱۴۰۴

Mengapa Infokalteng.id Jadi Pilihan Utama Pembaca di Kalimantan Tengah?

تیر ۲۶, ۱۴۰۴

The Evolution of Casino Gaming: From Brick-and-Mortar to Virtual Reality

تیر ۲۶, ۱۴۰۴

Online Casinolar ve Oyun Stratejileri

تیر ۲۶, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.