مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه تیر ۲۰, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 ناترازی در توزیع تجهیزات به مدارس
دیدگاه

ناترازی در توزیع تجهیزات به مدارس

آبان ۲۶, ۱۴۰۳ 132 0نظر
image_pdfimage_print

نفوذ نمایندگان مجلس و تبدیل ادارات کل نوسازی مدارس به حیاط خلوت سیاسی

   بابک   کاظمی

سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، عنوان اسمی زیبایی دارد؛ سازمانی که متولی تجهیز و نوسازی مدارس کشور است و زیرمجموعه دستگاه تعلیم و تربیت کشور به حساب  می‌آید. این سازمان بامسما در سال‌های اخیر از رسالت اصلی خود فاصله گرفته است و عملا مثل برخی سازمان‌های عریض و طویل و موازی، بودجه‌خور دولت و وزارت آموزش و پرورش شده است و عملا ناترازی در توزیع و تجهیز امکانات آموزشی در این سازمان را به وضوح مشاهده می‌کنیم. 

توزیع ناعادلانه و ناترازی تجهیزات آموزشی در مدارس در ایران، یکی از چالش‌های اصلی حوزه آموزش و پرورش است که به دلایل مختلف ازجمله نفوذ نمایندگان مجلس، ناکارآمدی مدیریتی در ادارات نوسازی و تبدیل شدن این ادارات به حیاط خلوتی برای برخی سیاستمداران، تشدید شده است. این مساله، علاوه بر ایجاد نابرابری‌های آموزشی، موجب هدررفت منابع عمومی، ضعف کیفیت آموزشی و افزایش شکاف‌های اجتماعی در جامعه می‌شود.
یکی از دلایل اصلی این ناترازی، دخالت نمایندگان مجلس در فرآیند تخصیص منابع به مدارس است. بسیاری از نمایندگان با هدف حفظ پایگاه‌های رای و جلب حمایت مردمی در حوزه‌های انتخابیه خود، ادارات نوسازی را تحت فشار قرار می‌دهند تا تجهیزات و امکانات را به مدارس خاصی تخصیص دهند که رای‌‌آوری آنها را تقویت می‌کند. این رویکرد، به توزیع نامتناسب و ناعادلانه منابع می‌انجامد، 

به ‌طوری که مدارسی که نیاز کمتری دارند، از امکانات بیشتری برخوردار می‌شوند و در مقابل، مدارس مناطق محروم از تجهیزات اساسی بی‌بهره می‌مانند.
ادارات کل نوسازی مدارس، به دلیل ساختار و سازوکار انتصاب مدیران خود، به بستری برای اعمال نفوذ سیاسی برخی نمایندگان تبدیل شده‌اند. نمایندگان با دخالت در فرآیندهای اداری و اعمال فشارهای سیاسی، مدیران نوسازی را عملا به مجریان منویات و سیاست‌های خود بدل کرده‌اند. این دخالت‌ها، این ادارات را به نوعی حیاط خلوت برای نمایندگان تبدیل کرده است، جایی که منافع کوتاه‌مدت سیاسی بر ماموریت‌های آموزشی اولویت می‌یابد. در این شرایط، مدیران ادارات نوسازی به جای اجرای وظایف حرفه‌ای و توجه به نیازهای واقعی مدارس، عمدتا به اجرای دستورات نمایندگان تن می‌دهند.

ناکارآمدی مدیریتی در ادارات نوسازی مدارس و ضعف نظارت بر عملکرد آنها از دیگر عواملی است که به بروز این ناترازی کمک می‌کند. بسیاری از مدیران این ادارات به دلیل وابستگی شغلی و مالی به نمایندگان، از استقلال کافی برای تصمیم‌گیری‌های اصولی و حرفه‌ای برخوردار نیستند و معمولا در برابر دخالت‌ها، مقاومت نمی‌کنند. عدم نظارت موثر وزارت آموزش و پرورش بر عملکرد این ادارات نیز به این مشکل دامن زده و زمینه را برای استمرار نابرابری‌ها فراهم کرده است.
دخالت‌های سیاسی و توزیع ناعادلانه تجهیزات، آثار منفی بسیاری به همراه دارد، ازجمله این پیامدها می‌توان به افزایش شکاف آموزشی میان مناطق مختلف، کاهش انگیزه یادگیری در دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار و تضعیف عدالت آموزشی اشاره کرد. در نتیجه این ناترازی، مدارس مناطق برخوردار با امکانات بیشتر، فرصت‌های بهتری برای دانش‌آموزان فراهم می‌آورند، درحالی که مناطق محروم همچنان درگیر کمبودهای شدید در تجهیزات و امکانات اساسی باقی می‌مانند.
برای مقابله با دخالت‌های سیاسی و بهبود توزیع تجهیزات، ضرورت دارد که وزارت آموزش و پرورش استقلال و شایستگی مدیریتی ادارات نوسازی مدارس را تقویت کند. اصلاح سازوکارهای انتخاب مدیران این ادارات، ایجاد شفافیت در فرآیندهای تخصیص منابع و نظارت دقیق بر عملکرد ادارات نوسازی می‌تواند گام‌های موثری در این زمینه باشد. همچنین، ایجاد سامانه‌های شفاف برای پیگیری تخصیص تجهیزات و دریافت گزارش‌های مردمی از مناطق مختلف، می‌تواند به بهبود عدالت آموزشی و توزیع عادلانه‌تر منابع کمک کند.
ادارات کل نوسازی مدارس، به دلیل نفوذ نمایندگان مجلس و تبدیل شدن به حیاط خلوت سیاسی، از ماموریت اصلی خود در تامین عادلانه تجهیزات آموزشی منحرف شده‌اند. برای برطرف کردن این چالش و دستیابی به عدالت آموزشی، اصلاحات ساختاری و افزایش شفافیت و نظارت، امری ضروری است. امید است با اجرای این اصلاحات، توزیع تجهیزات آموزشی به شکلی عادلانه‌تر و کارآمدتر در تمامی مناطق کشور انجام شود و عدالت آموزشی به معنای واقعی محقق گردد.
کنشگر  فرهنگی  اجتماعی

منبع؛ روزنامه اعتماد 26 آبان 1403 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 183
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

Mobilspils indflydelse på kasinoindustrien

تیر ۲۰, ۱۴۰۴

The Impact of Artificial Intelligence on Casino Operations

تیر ۲۰, ۱۴۰۴

The Future of Casino Loyalty Programs

تیر ۲۰, ۱۴۰۴

Slot Jepang Gacor Hari Ini dengan Tema Anime yang Bikin

تیر ۱۹, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.