مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه آذر ۱۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 پرسشی درباره شیوه آموزش
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2018-10-24 13:23:42Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com
اندیشه دیدگاه

پرسشی درباره شیوه آموزش

آبان ۱۵, ۱۴۰۳ 171 0نظر
image_pdfimage_print

پایان دو زانو نشستن

محسن آزموده

چندی پیش دست بر قضا در یک موسسه خصوصی، سر یک کلاس به عنوان مخاطب حاضر شدم. آخرین‌بار که به عنوان شاگرد در کلاسی بودم، ده سال پیش بود. البته در این فاصله بارها در جلسات سخنرانی و همایش و نشست به عنوان شنونده شرکت کرده‌ام، اما شما که غریبه نیستید، همیشه حوصله‌ام سر رفته و خسته شده‌ام. نمی‌دانم به سن و سال بر می‌گردد یا ویژگی زمانه است. این‌بار که در کلاس بودم، با اینکه خودم داوطلبانه در آن شرکت کرده بودم و موضوع و استاد را دوست داشتم و چند ساعت برای رسیدن به آن وقت صرف کرده بودم، باز از میانه کلاس حوصله‌ام سر رفت و احساس ملال و بی‌حوصلگی کردم. استاد خیلی تلاش می‌کرد از به قول معروف ابزارهای جدید آموزشی مثل ویدیو و فیلم و موسیقی و… اما انصافا هیچ کدام از این کارها افاقه نمی‌کرد. 

مساله فقط این نیست که استاد یا آموزگار در تمام طول کلاس متکلم وحده است و مخاطبان باید حرف‌های او را با دقت گوش کنند و اگر سوال و جوابی باشد، باید در انتهای کلاس-اگر وقت باشد- مطرح کنند. در آن صورت استاد معمولا در مقام و جایگاه دانای کل یا کسی که از بقیه یک سر و گردن بالاتر است، به سوال‌ها جواب بدهد. حتی فرم کلاس هم مساله‌برانگیز است. یعنی استاد یا معلم جایی آن جلو و معمولا بالاتر، پای تخته ایستاده یا نشسته و ما به اصطلاح شاگردان، روبه‌روی او، در ردیف‌های پشت سر هم صندلی یا نیمکت، ساکت نشسته‌ایم و به حرف‌های او گوش می‌کنیم.  اکثر مواقع در اینکه استاد یا معلم در آن موضوع خاص دست‌کم اطلاعات بیشتری از مخاطبان دارد، شکی نیست، اما در روزگاری به‌سر می‌بریم که دستیابی به اطلاعات و داده‌ها بسیار سهل‌الوصول شده و هر کسی می‌تواند به راحتی با اندکی جست‌وجو در فضای مجازی هر چه را می‌خواهد، بیابد. تفاوت شاید در این باشد که استاد درمورد آن موضوع خاص تعمق و تفکر بیشتری کرده یا آن موضوع را از زاویه‌های متفاوتی نگریسته و به نتایج تازه‌ای رسیده. در این صورت قاعدتا او چیزی را دراختیار دارد که مختص به خود اوست و می‌تواند با در میان گذاشتنش با دیگران، دریچه‌های نویی را به آن موضوع برای ایشان بگشاید.  هر کدام از حالت‌های بالا هم که باشد، باز راه‌حل این نیست که کلاس درسی ملال‌انگیز به شکلی که توصیف شد، برپا کرد. بهترین راه گفت‌وگوست، یعنی ایجاد فضایی برای هم‌فکری و در میان گذاشتن ایده‌ها و اندیشه‌های نو. می‌دانم که برخی با این پیشنهاد -ظاهرا- رادیکال مخالفت می‌کنند و همچنان از شکل سنتی و رایج کلاس درس دفاع می‌کنند و برای دفاع از آن استدلال‌های محکمی دارند. مثل اینکه همچنان در اکثر کلاس‌های درس، استاد یا معلم در مورد موضوع کلاس بیشتر از بقیه می‌داند و هدف از کلاس آموزش و یاد دادن است، ضمن اینکه مساله فقط اطلاعات نیست، بلکه آموزش به معنای یادگیری روش‌مند داده‌هاست. به عبارت دقیق‌تر، استاد یا آموزگار، کسی نیست که فقط مجموعه‌ای از داده‌ها را به شاگردان عرضه می‌کند، بلکه این اطلاعات را به شیوه و روشی درست به او ارایه می‌کند.  به فرض پذیرش این دیدگاه، در روزگار کنونی که اتوریته معلم و کلاس درس بیش از هر زمان فروریخته، برای اینکه مخاطبان بپذیرند که استاد حرفی نو برای گفتن دارد، چاره‌ای جز این نیست که از جایگاه بالاتر قبلی پایین بیاید و در کنار دیگران بنشیند. من کارشناس و متخصص آموزش و پرورش نیستم، اما می‌دانم که دیگر حوصله ندارم در کلاس‌های درس قدیم شرکت کنم، هرقدر هم که استاد فاضل و دانشمند به نظر برسد. ترجیح می‌دهم از کسی چیز یاد بگیرم که خودش را بالاتر از من نداند و در کنار من بنشیند و همدلانه نتایجی را که یافته، با من در میان بگذارد و از من هم نظر بخواهد، نه به عنوان آدمی یا فردی کم‌اطلاع‌تر، بلکه به عنوان کسی که می‌تواند موضوع را از زاویه‌ای دیگر ببیند. عصر آمرانگی و سلسله مراتب عمودی به سر آمده. گذشت زمانی که توصیه می‌کردند دو زانو در محضر «استاد» بنشینید و لام تا کام حرف نزنید و هر چه او گفت، بگویید چشم!

منبع: روزنامه اعتماد 14 آبان 1403 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129080
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 23
  • سازمان 1
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Erreichbar Spielsaal Spiele abzüglich Registration 2025 Sofortig zum besten geben

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Angeschlossen Spielsaal Spiele abzüglich Registrierung 2025 Fix zum besten geben

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Beste Casinos ohne Bankkonto Eintragung sofort vortragen 2025

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Beste Verbunden Casinos exklusive Registrierung: Top Versorger 2025

آذر ۱۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.