مطالب

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

متن کامل سخنان خاتمی در دیدار با منتخبین کنگره سازمان معلمان ایران

  • ورود به سایت
  • عضویت
دوشنبه اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 جامعه‌شناسی فرصت‌ وچالش‌های معلم بلاگرها-2
دیدگاه

جامعه‌شناسی فرصت‌ وچالش‌های معلم بلاگرها-2

مهر ۶, ۱۴۰۳ 113 0نظر
image_pdfimage_print

سید جواد حسینی

یا پرفشار پربار شدن نقش آموزشی دانش‌آموز و متمرکز شدن جریان یاددهی – یادگیری از طریق معلم‌بلاگرها چه بسا موجب فشارهای اجتماعی و رقابتی برای دانش‌آموزان را شدت ببخشد و از سوی دیگر به تغییر سلایق و هنجار‌هایی در آنها بینجامد که با جریان جامعه‌پذیری و انسجام همخوانی نداشته باشد. اگر چه آموزش فردی شده به عنوان یک فرصت خوب یاددهی -یادگیری تلقی می‌شود اما معلم‌بلاگر‌ها امکان بسط روحیه فردگرایی و عدم پذیرش نگرش سیستمی را موجب می‌گردند. از منظر دیگر، معلم‌بلاگرها و حوزه فعالیت آنها می‌تواند سویه دوم آسیب‌های فضای مجازی یعنی اینترنت و فضای مجازی به عنوان محتوای آسیب را برای دانش‌آموزان زمینه‌سازی کند. در این قلمرو معلم بلاگرها موجب بسط و توسعه فعالیت‌های آموزشی دانش‌آموزان در دنیای مجازی می‌شوند و ارتباطات آنها را در سنین پایین به این فضا افزایش می‌دهند ورود به این فضای ارتباطی که محتواهای متنوع و متعددی از پورنوگرافی و هرزه‌نگاری‌های جنسیتی را به همراه دارد در جریان بلوغ جنسی و آسیب‌های ناشی از آن برای دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد. همچنین محتواهای فضای مجازی، فیلم‌ها، سریال‌ها،  متون و تصاویر. موارد متعددی از پرخاشگری و خشونت را به نمایش می‌گذارد و نمایش این محتوا‌ها موجبات تقویت پرخاشگری، رفتارهای پرخطر و چه بسا شخصیت ضداجتماعی در دانش‌آموزان می‌شود و در بسیاری دیگر از موارد موجب اضطراب یا افسردگی دانش‌آموزان را فراهم می‌آورد. سویه دیگر آسیب‌های فضای معلم‌بلاگری برای دانش‌آموزان به ویژه از منظر جریان یاددهی – یادگیری با استاندارد آن است که به دلیل عدم التزام این فضا به رعایت استانداردهای مهم تعلیم و تربیت چه بسا آشفتگی‌ها و برانگیختگی‌های بی‌کیفیتی در جریان آموزش رخنمون شود که خود به اختلالات متعدد در عرصه آموزش و یادگیری دانش‌آموزان بینجامد. به عبارت روشن‌تر اختلالات یاددهی -یادگیری معلم در این عرصه موجب اختلالات یادگیری دانش‌آموزان شود. از همین منظر به موضوع نقش یکپارچگی و انسجام مدیریت فرآیند یادگیری در کیفیت آموزش دانش‌آموزان باید اشاره کرد که به نظر می‌رسد در فضای بی‌قاعده معلم بلا‌گری به ‌شدت نقض می‌شود و موجب آلودگی بهداشتی جریان آموزش می‌شود و تضاد الگویی آموزشی نه‌تنها اختلالات یادگیری بلکه تضادهای شخصیتی و چندگانگی‌های ارزشی را نیز موجب می‌شود. همچنین وابستگی دانش‌آموزان به معلم‌بلاگرها به دلیل جاذبه خاص آن, می‌تواند موجب تعدی به آموزش رسمی و عمومی و شکاف تعلیم و تربیت آشکار و رسمی با تعلیم و تربیت غیررسمی بلاگری شود و چه بسا در ادامه به غلبه این نوع تعلیم و تربیت که به برنامه درسی پنهان تعبیر می‌شود بر تعلیم و تربیت رسمی یا برنامه‌ریزی درسی آشکار منتهی شود و آثار نامناسبی بر دانش‌آموزان بر جای بگذارد.

قلمروی سوم آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی تحت عنوان فضای مجازی و اختلالات ارتباطی که از آن به عنوان اعتیاد اینترنتی مجازی یاد می‌شود در حوزه معلم بلاگرها نیز می‌تواند صادق باشد.

طبیعی است که ورود دانش‌آموزان آن هم در سنین پایین و دوره ابتدایی حتی بعد از آن اعتیاد مجازی و اینترنتی را در ایشان تقویت می‌کند و این موضوع سبب‌ساز امحای شخصیت و هویت دانش‌آموزان می‌شود. بلع شخصیت توسط فضاهای مجازی و کونفورمیسم از نتایج نامطلوب چنین وضعیتی است. کونفورمیسم به معنی محیط‌گرایی افراطی و به شکل محیط درآمدن و هویت شخصی خود را نادیده انگاشتن و نه به معنای جامعه‌پذیری، نوعی آسیب روانی – اجتماعی است که در اعتیاد اینترنتی ظهور می‌یابد و جریان تربیت را با اختلالات جدی مواجه می‌سازد و به تعبیر جامعه‌شناسان، وسایل ارتباط جمعی موجب آدمک‌سازی دانش‌آموزان می‌شوند و به قول دیوید رایز من این وضعیت ناشی از قدرت پرنفوذ وسایل ارتباط جمعی نوین و خصوصا فضای مجازی و اینترنتی است که قدرت دگر راهبری یافته‌اند. دیوید رایزمن، دگر راهبری را راهبری وسایل ارتباط جمعی برای بشر امروز می‌داند و در این فرآیند ممکن است دانش‌آموزان دچار عارضه فابینگ شوند.

فابینگ در حقیقت محصول جریان وابستگی و اعتیاد به فضای مجازی است که به شکل افراطی ممکن است در دانش‌آموزان شکل بگیرد و موجب شود تا حتی زمانی که دانش‌آموزان از فضای مجازی خارج می‌شوند همچنان در دنیای واقعی تحت تاثیر افراطی همان فضا بیندیشند، عمل کنند و احساس داشته باشند.
۴- چه باید کرد؟ (تجویز‌های راهبردی) 
از تحلیل و توصیف آنچه در خصوص فرصت‌ها و تهدیدات معلم بلا‌گری آوردیم، می‌توان به این نتیجه روشن رسید که معلم‌بلا‌گری فرصت‌های بی‌بدیلی در اختیار نظام تعلیم و تربیت به‌ویژه در عصر و نسل جدید قرار می‌دهد که نه می‌توان و نه باید به راحتی از آن چشم پوشید و از کنارش گذر کرد. اما آن سوی ماجرا حکایت دیگری روایت شد که معلم‌بلاگرها، آسیب‌ها و چالش‌هایی برای نظام تعلیم و تربیت ایجاد می‌کنند که از کنار آن هم نمی‌توان به تسامح عبور کرد و لذا گذار از این دوگانه متضاد از طریق قاعده‌مند‌سازی فضای معلم بلا‌گری امکان‌پذیر است که هم از کارکردهای مناسب معلم بلا‌گری سود جست و هم آسیب‌های آن را مهار و به کنترل درآورد. به منظور تحقق این سیاست راهبردی خوب است موارد ذیل مورد نظر قرار بگیرد: 
۱- تدوین و تصویب قانون خاص به منظور قاعده‌مندسازی فضای آموزش آنلاین و مجازی توسط شورای عالی آموزش و پرورش یا در صورت لزوم شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت یا مجلس به منظور کنترل و کاهش آسیب‌ها و چالش‌های فضای معلم بلاگری و استفاده بهینه از فرصت‌های پیش رو.
٢- در این قانون مجوز ایجاد مدرسه مجازی با تاکید بر کیفیت‌ها و استانداردهای آموزشی و تربیتی هم به شکل مستقل و هم در قالب مدارس ترکیبی (حضوری و مجازی) طراحی و دیده شود.
۳- مدیران و معلمان فعال در حوزه آموزش آنلاین و مجازی یا مدیر و معلم بلاگر‌ها نیز وفق این قانون ملزم به دریافت مجوز صلاحیت‌های حرفه‌ای در فضای مجازی شوند، تا هم شایستگی‌های حرفه‌ای لازمه آنها احراز و هم شرایط نظارت و ارزیابی دقیق بر عملکرد آنها فراهم شود. 
۴- توانمندسازی و آموزش سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان، معلمان، مدیران و خانواده‌ها به عنوان اولیای دانش‌آموزان – به‌ویژه کسانی که مجوز مدرسه مجازی یا معلم بلاگری را دریافت می‌کنند – مورد توجه جدی قرار بگیرد و در قالب بسته‌های آموزشی عوامل درگیر در این آموزش‌ها ملزم به گذراندن موفق آن شوند.

منبع؛ روزنامه اعتماد 5 مهر 1403 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 32
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 10
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 485
  • دیدگاه 1001
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 322
  • گفتگو 315
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 232

آخرین مطالب

Manfaat Vitamin C untuk Mencerahkan Kulit

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴

Mengenali Tenaga Kerja Lokal: Peranan, Hak, dan Rintangan di Zaman

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴

Panduan Memilih Layanan [Jenis Layanan] di HomerHighPels.com

اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۴

Maxwin dalam Game Slot Gacor: Bagaimana Meraih Kemenangan Maksimal?

اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.