مطالب

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

متن کامل سخنان خاتمی در دیدار با منتخبین کنگره سازمان معلمان ایران

  • ورود به سایت
  • عضویت
دوشنبه اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 نخستین سال تحصیلی دولت پزشکیان
یادداشت

نخستین سال تحصیلی دولت پزشکیان

مهر ۲, ۱۴۰۳ 122 0نظر
image_pdfimage_print

محمد داوری

هر دولتی که سرکار می‌آید از آن دولت در حوزه‌های مختلف انتظاراتی می‌رود، حالا هم از دولت پزشکیان در نخستین سال شروع به‌کار این دولت در حوزه آموزش و پرورش با توجه به شعارهای انتخاباتی و دیدگاه‌ها و نظرات او و کمپین انتخاباتی‌اش و وعده‌های وزیر و مطالبات حامیان او به ویژه فرهنگیان حامی وی، انتظار می‌رود سال تحصیلی جدید از همان شروع تفاوت معناداری با سال‌های گذشته در دولت‌های قبلی به ویژه دولت سیزدهم داشته باشد.
مبتنی بر نگاه کلان این دولت پیرامون حقوق ملت، نخستین انتظار این است که آموزش و پرورش بر محوریت «حقوق دانش‌آموزان» فعالیت‌های خود را تنظیم کند، چرا که ذی‌نفع اصلی نظام تعلیم و تربیت ما کودکان و نوجوانانی هستند که باید حداقل دوازده سال از عمر خود را در این نظام و مدرسه سپری کنند، طیفی که متاسفانه هیچ صدا و تریبونی هم ندارند و یکی از همان بی‌صداترین شهروندان ایران‌زمین هستند که خانه و مدرسه و جامعه هر بلایی اراده کند به سرشان می‌آورد و توان و امکان فریاد برآوردن را هم ندارد و یکی از جاهایی که صدای آنها باید شنیده شود، مدرسه است و مهم‌ترین جایی که آنها باید با حقوق و نحوه دستیابی به آن آشنا شوند، مدرسه است و به‌طور کلی آنها باید مدرسه را کانون امن و بستر آزادی و فرصت رشد و توانمندسازی خود بدانند. نقص‌ها و ضعف‌های خانه و جامعه و آسیب‌های ناشی از خانواده و اجتماع را باید در مدرسه رفع و جبران کنند.
 «حق آموزش» و «آموزش رایگان» و تحقق «عدالت آموزشی»و «کیفیت آموزشی» مهم‌ترین شاخص‌هایی هستند که انتظار می‌رود در دولت چهاردهم به ریاست مسعود پزشکیان مورد توجه قرار گرفته و ارتقا یابند و برای تحقق این مهم، شخص رییس‌جمهور باید به‌طور مستمر پیگیر این مطالبه ملی یعنی «آموزش و پرورش کارآمد» باشد و شورای عالی آموزش و پرورش را به عنوان بالاترین نهاد در این حوزه با حضور خود فعال کرده و در ترکیب این شورا تجدید نظر جدی داشته باشد.
پزشکیان باید از وزیر آموزش و پرورش این کارآمدی را مطالبه کند و همه اعضای دولت را موظف کند تا به آموزش و پرورش کمک کنند تا این مطالبه ملی تبدیل به یک ماموریت مشترک دولت چهاردهم شود و با مشارکت همه دستگاه‌ها مسائل برون سازمانی و درون سازمانی نظام آموزشی ما در مسیر حل قرار گیرند.
پس از حق دانش‌آموز، محوری‌ترین موضوع«جایگاه معلم»  است به‌طور کلی این دو عنصر هستند که به فرآیند آموزش و پرورش معنا می‌دهند، لذا یکی دیگر از انتظارات از دولت جدید این است که در ابعاد مختلف حرفه‌ای و منزلتی و معیشتی، جایگاه معلمان را ارتقا دهد، چرا که بدون معلم توانمند و باانگیزه که احساس امنیت و رضایت شغلی داشته باشد، نمی‌شود حقوق دانش‌آموز را محقق کرد و جایگاه مدرسه نیز با ارتقای جایگاه معلم و توجه به حقوق دانش‌آموز ارتقا خواهد یافت و هر زمان مدرسه جایگاهش ارتقا یابد و در مسیر حرفه‌ای قرار گیرد آن زمان می‌شود به قرار گرفتن نظام آموزشی روی ریل کارآمدی امیدوار بود.

منبع؛ روزنامه اعتماد 2 مهر 1403 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 32
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 10
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 486
  • دیدگاه 1001
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 322
  • گفتگو 315
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 232

آخرین مطالب

Kreator Konten dan Algoritma: Bagaimana Menyiasatinya?

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴

Manfaat Vitamin C untuk Mencerahkan Kulit

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴

Mengenali Tenaga Kerja Lokal: Peranan, Hak, dan Rintangan di Zaman

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴

Panduan Memilih Layanan [Jenis Layanan] di HomerHighPels.com

اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.