مطالب

Znakomita obsługa klienta w Betonred – sprawdź nas!

Zakłady wzajemne: kluczowe zasady i strategie dla nowicjuszy

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Everything You Should Know About Daily Jackpots at Puntit Casino

A Step-by-Step Guide to Register and Play at Nine Win

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۲۲, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 آموزش و پرورش در دولت پزشکیان
انتخاب سردبیر یادداشت

آموزش و پرورش در دولت پزشکیان

شهریور ۱۷, ۱۴۰۳ 227 0نظر
image_pdfimage_print

محمد داوری

انتظار اینکه در دولت‌های مختلف در حوزه‌های مختلف، تفاوت رویکرد و به تبع آن تفاوت در عملکرد و درنهایت دستاوردها و نتایج وجود داشته باشد، امری طبیعی است و به اعتباری باید گفت انتظاری است منطقی، چراکه فلسفه تغییر دولت‌ها در همین تغییرات نهفته است و دلایل اصلی ترجیح مردم در رای دادن هم همین تغییراتی است که انتظار می‌رود محقق شود.
تغییراتی که نخست در شعارها یا برنامه‌ها یا گفتمان آقای پزشکیان نوید آن داده شده بود و مطالبات حامیان او نیز هست و حالا انتظار می‌رود در حوزه‌های مختلف گام‌هایی در آن راستا برداشته شود. در همین راستا اگر دو کلیدواژه پرتکرار آقای پزشکیان در دوران انتخابات و پس از آن را ملاک این بحث قرار دهیم، باید گفت که «تخصص‌گرایی» و «عدالت» می‌تواند دو شاخص برای تغییرات موردانتظار درنظر گرفته شود.
حال اگر همین دو شاخص را در حوزه آموزش و پرورش از دولت مطالبه کنیم، انتظار می‌رود در گام نخست آموزش و پرورش در مسیر حرفه‌ای خود قرار گیرد و در سطح کلان پذیرفته شود که مقوله آموزش و پرورش یکی از تخصصی‌ترین مقوله‌ها است. لذا هر عنصری در هر جایگاهی از ستاد تا صف و از وزارتخانه تا مدرسه که قرار می‌گیرد، یا هر طرح و برنامه‌ای که تدوین می‌شود، باید با این شاخص مورد ارزیابی قرار داده شود که چقدر تخصص در نصب و جابه‌جایی عناصر مختلف در سطوح گوناگون رعایت شده است و در طراحی و تدوین و اجرای طرح و برنامه‌ها چقدر تخصص محوریت داشته است. 
بی‌تردید رعایت این مهم کمک شایانی به بهبود عملکرد مجموعه عناصر در مدرسه به عنوان کانون اصلی نظام آموزشی و حوزه عملیاتی و در ادارات به عنوان بخش پشتیبانی‌کننده خواهد کرد که بی‌تردید خروجی این رویکرد به ارتقای کیفیت آموزشی به عنوان یکی از دوگانه‌های اساسی در این حوزه خواهد انجامید.
با شاخص عدالت در کنار و مقدم بر کیفیت هم می‌شود در ابعاد گوناگون آموزش و پرورش دولت پزشکیان را رصد نمود؛ عدالتی که به باور صاحب‌نظران و پژوهشگران در آموزش و پرورش سال به سال افت کرده است و قربانیان این افت هم مناطق حاشیه‌ای و محروم و مظلوم کشور بوده‌اند، یعنی همان قشری که بی‌صداترین اقشار به شمار می‌آیند و قرار است پزشکیان صدای آنها باشد. خوشبختانه به راحتی شاخص عدالت آموزشی از نظر فضا و تجهیزات و نیروی انسانی و سایر متغیرها قابل ارزیابی است و به آسانی می‌توان نشان داد که دولت چهاردهم آموزش و پرورش را با چه وضعیتی از نظر عدالت آموزشی تحویل گرفته و با چه وضعیتی تحویل خواهد داد.
تخصص‌گرایی و عدالت به عنوان دو انتظار می‌تواند رویکردها، کارکردها و دستاوردها در آموزش و پرورش را متحول سازد در صورتی که در حد شعار باقی نماند، بلکه شخص وزیر هر اقدام خود و مجموعه تحت مدیریت خود را قبل از اقدام باید با این دو شاخص بسنجد. اگر موجه بود عملی سازد. به عنوان مثال وزیر تصمیم می‌گیرد فردی را به عنوان معاونت آموزش ابتدایی منصوب کند. نخست باید به این پرسش پاسخ بدهد که آیا این فرد تخصص لازم را در این حوزه دارد یا نه؟ سپس چون عدالت در انتصاب‌ها مبتنی بر امکان نسبی انتخاب آن فرد از میان متخصصان مربوطه است، باید به این پرسش هم پاسخ بدهد که آیا انتخاب عادلانه‌ای انجام داده است یا نه، چراکه در صورتی که اگر فرد متخصص‌تری وجود داشته باشد و انتخاب نشده باشد هم به آن فرد ظلم شده است و هم به ذی‌نفعان 
به ویژه دانش‌آموزان ظلم شده است. این مهم از نصب مدیران و کارشناسان در سطوح مختلف تا اختصاص یک معلم برای یک مدرسه و کلاس قابل تعمیم است تا همه طرح و برنامه‌ها که می‌تواند با شاخص عدالت مورد ارزیابی قرار گیرد.
لذا انتظار می‌رود آموزش و پرورش دولت پزشکیان نمادی از تخصص‌گرایی و عدالت‌محوری باشد تا با این رویکرد قدری در کیفیت آموزشی و عدالت آموزشی بهبود حاصل شود. به فرض اگر 120 هزار مدرسه مدیری داشته باشد متخصص و فردی به سمت مدیریت مدرسه گماشته شود که عادلانه باشد، بی‌تردید شاهد آموزش و پرورش متفاوتی خواهیم بود.

منبع: روزنامه اعتماد 17 شهریور 1403 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 639
  • اخبار استانها 22
  • اساسنامه - مرامنامه 5
  • اطلاعیه‌های سازمان 5
  • انتخاب سردبیر 430
  • اندیشه 157
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 5
  • تجربه معلمی 27
  • تشکل ها 11
  • تعلیم و تربیت 13
  • جلسات شورای مرکزی 6
  • دسته‌بندی نشده 138697
  • دیدگاه 1004
  • سازمان 3
  • سازمان 24
  • کتاب 10
  • گزارش 328
  • گفتگو 320
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 2
  • واحد اجتماعی 2
  • واحد پژوهش ونوآوری 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 3
  • واحد جوانان و دانشجویی 1
  • واحد حقوقی 1
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 3
  • واحد طرح وبرنامه 4
  • واحد مالی پشتیبانی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 238

آخرین مطالب

Os 10 melhores jogos abrasado PayPal como pagam algum criancice

آذر ۲۲, ۱۴۰۴

Grandpashabet Casino Gncel Giri.133

آذر ۲۲, ۱۴۰۴

Yahtzee Local casino Video game Remark BetMGM

آذر ۲۲, ۱۴۰۴

Royal Coins Hold and Win Slot Machine Jogar Grátis

آذر ۲۲, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.