مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه تیر ۲۷, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 هسته‌های سخت دانش‌آموزی
انتخاب سردبیر یادداشت

هسته‌های سخت دانش‌آموزی

اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳ 187 0نظر
image_pdfimage_print

میلاد نوروزی

سال‌هاست که دلسوزان و منتقدان نظام آموزشی از کاستی نشاط در مدارس گلایه می‌کنند و دست‌اندرکاران امور از اراده خود برای جذابیت بخشیدن به محیط آموزش سخن می‌گویند. این دغدغه‌مندی دوسویه حتی اگر با چشم‌اندازهای متفاوت نیز باشد حامل یک مساله مشترک است. مساله این است که محیط آموزش برای فرزندان ایران زمین دلچسب و دلنشین نیست. هر گاه با معلمان در این خصوص گفت‌وگو کنیم تعابیری همچون بی‌انگیزگی دانش‌آموزان، افت تحصیلی، عدم برقراری ارتباط دانش‌آموزان با محتواهای کتاب درسی، فاصله ذهنی و فرهنگی بین خانه و مدرسه، ایدئولوژی‌زدگی محتواهای کتاب درسی و برنامه‌های نظام آموزشی‌، همه و همه حامل این پیامند که دیر زمانی است که مدارس ما از زمزمه محبت تهی شده‌‌اند و بیش از آنکه شوقی برای اطفال گریزپای این سرزمین برانگیزند و بشارت دهند او را از این محیط گریزانده‌اند. شاید برخی بگویند افول مرجعیت مدرسه به واسطه ظهور مراجع دیگر یادگیری و آموزش و متاثر از هزاران تغییر و تحول خرد و درشت دیگر در قرن معاصر امری جهانی است و اندک ارتباطی با برنامه‌های نظام آموزشی و آنچه در مدارس می‌گذرد، ندارد و وضعیتی تقریبا مبتلابه همه جوامع امروز است. بی‌هیچ تردیدی آشکار است که این استدلال بر پایه‌ای سست بنا شده است. اول اینکه آموزش به شکل عام و نظام مدرسه به شکل خاص در اغلب جوامع یک نهاد حاکمیتی است؛ به این معنا که نظام سیاسی موظف است با صرف هزینه از منابع عمومی ترتیبی اتخاذ کند که آحاد مردم کشور از حق آموزش عمومی و مواهب آن بهره‌مند شوند. 

در واقع نظام‌های سیاسی با تامین این حق عمومی شهروندان می‌کوشند تا به واسطه نظام آموزشی، آرمان‌های نظام سیاسی را در نسل جدید درونی کنند و با تربیت شهروندانی مسوول در برابر میهن و نظام سیاسی آینده مُلک و میهن را بیمه کنند. این حدود و نسبت مشترک بیشتر نظام‌های سیاسی و نظام‌های آموزشی ذیل حکومت‌های منتسب به آنهاست. در ثانی ظهور رقبای جدید در برابر نهاد مدرسه در هیچ کشوری موجب نشده است که دولت‌های مستقر از سهم بودجه نظام آموزشی به این بهانه بکاهند؛ بلکه همواره تلاش کرده‌اند با کمک به این نهاد مرجعیت آن را نسبت به سایر رقبا حفظ کنند. به عبارتی به جای اینکه تحقیر و خردش کنند و ناکارآمدی‌اش را به عوامل شاغل و دست‌اندرکارش تقلیل دهند در جهت حمایت و تقویت این نهاد کوشیده‌اند. 
حال اگر به برخی سخنانی که از تریبون‌های عمومی از زبان افراد شناخته شده پیرامون نظام مدرسه در طول سال‌ها و ماه‌های اخیر گفته شده توجه کنیم، درمی‌یابیم که ما در طول این سال‌ها نه یک چماق که هزاران هزار چماق بر سر نحیف مدرسه کوفته‌ایم و هر بار به طریقی آن را تخفیف داده و فرو کاسته‌ایم و تقصیر اغلب مشکلات و مسائل جامعه را بر گردنش شکسته‌ایم و هر بار تلاش کرده‌ایم تا جامه‌ای ناموزون بر قامت تکیده این نهاد بدوزیم؛ غافل از اینکه بر شاخ نشسته و بن بریده‌ایم. مروری کوتاه بر مواعظ و اقدامات صورت گرفته در طول این سالیان خود به اندازه کافی برای دلالت بر این موضوع کفایت می‌کند. 
یکی از آخرین این اقدامات برنامه‌ای است که وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان «طرح بزرگ تربیت دانش‌آموزان توانمند سیاسی و اجرای هسته‌های سخت» در دست اقدام دارد. دست‌اندرکاران و طراحان و مجریان این برنامه تا به حالا هیچ جزییاتی از برنامه‌های ذیل این طرح ارایه نداده‌اند و تنها به نقل جملاتی با مضمون پیاده‌‌سازی مدل جدید راهبری امور تربیتی در مدرسه اکتفا کرده‌اند. بر هر اهل اندیشه‌ای روشن است که هدف و پیام این دست برنامه‌ها چیست و از کجا سرچشمه می‌گیرد؟! اما یک سخن با مجریان درون سازمانی این طرح؛ اخیرا یکی از منبریان شناخته شده که اتفاقا در ارتباط با تعدادی از مدارس برند در سطح شهر تهران و قم است در یک برنامه زنده تلویزیونی با اطلاق برچسب جاسوسی بر پیشانی نظام مدرسه بر ضرورت محاکمه آموزش و پرورش و لزوم تلاش آموزش و پرورش برای برائت از این اتهام صحبت کرده است. مبادا آبشخور چنین طرح‌هایی اینچنین تفکراتی باشد که وای بر ما و وای بر شما.


دانش‌آموخته جامعه‌شناسی  و عضو سازمان معلمان ایران

منبع:روزنامه اعتماد 8 اردیبهشت 1403 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 267
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

Mengenal Fungsi dan Manfaat Situs Resmi bphtb-klaten.id

تیر ۲۶, ۱۴۰۴

Mengapa Infokalteng.id Jadi Pilihan Utama Pembaca di Kalimantan Tengah?

تیر ۲۶, ۱۴۰۴

The Evolution of Casino Gaming: From Brick-and-Mortar to Virtual Reality

تیر ۲۶, ۱۴۰۴

Online Casinolar ve Oyun Stratejileri

تیر ۲۶, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.