مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه تیر ۲۷, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 مباحث انسان و عزت نفس
واحد آموزش

مباحث انسان و عزت نفس

بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ 249 0نظر
image_pdfimage_print

سبک فرزندپروری و عزت نفس کودک(بخش دوم)

نرگس ممبینی
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی

مهم‏‌ترین و تأثیرگذارترین عامل در رشد شخصیت کودک، محیط خانه و تعامل کودک با افراد خانواده است. والدین از جنبه‏‌های مختلفی بر کودک خود تأثیر می‏‌گذارند. عزت نفس جزئی از خودپنداره فرد است که شامل جنبه‏‌های شناختی، رفتاری و عاطفی می‌باشد و عبارت است از درجه تصویب، تأیید و ارزشی که یک انسان نسبت به خود احساس می‌کند. پژوهش‏‌های انجام شده در زمینه عزت نفس نشان داده‏‌اند که عزت‌نفس در تعامل با دیگران به خصوص افراد مهم زندگی و به ویژه والدین در دوران کودکی ایجاد می‏‌شود.
روانشناسان رشد همواره به چگونگی تأثیر روش‏‌های تربیت والدین بر رشد کودک علاقه‏‌مند بوده‏‌اند. یکی از مهم‏‌ترین مباحث در این حوزه، فرزندپروری است. فرزندپروری، فعالیت پیچیده‏‌ای شامل روش‏‌ها و رفتارهای ویژه‏‌ای است که به طور مجزا یا در تعامل با یکدیگر بر رشد کودک تأثیر می‌گذارند. در این یادداشت به بررسی تأثیر سه سبک فرزندپروری مقتدرانه، سهل‏‌گیرانه و مستبدانه بر عزت‌نفس کودکان می‏‌پردازیم. ابتدا به صورت مختصر سبک‏‌ها را شرح می‏‌دهیم: در سبک تربیتی مقتدرانه والدین رابطه گرم و صمیمی با فرزندان خود دارند. آن‏‌ها ضمن کنترل منطقی فرزندان، توقعات منطقی و عاقلانه دارند. احساس و عقیده کودک را در امور مختلف جویا می‏‌شوند و در برابر اعمال او واکنش مناسب نشان می‏‌دهند. در سبک فرزندپروری سهل‏‌گیرانه والدین فرزندان خود را کنترل نمی‌کنند و از آن‏‌ها توقعی ندارند، در امور خانه نظم و ترتیب حاکم نیست. والدین در تشویق و تنبیه فرزند خود جدی نیستند و از آن‏‌ها توقع رفتار عاقلانه ندارند. آن‏‌ها به فرزندان خود استقلال و اتکا به نفس را یاد نمی‌دهند. در سبک فرزندپروری مستبدانه والدین بیشتر بر اعمال قدرت و انضباط اجباری تأکید دارند و با فرزندان خود کمتر گرم و صمیمی رفتار می‌کنند. آن‏‌ها به فرزندان‏‌شان اجازه مخالفت با تصمیمات و قواعد خود را نمی‌دهند. هر یک از سبک‏‌های فرزندپروری به طور جداگانه می‌توانند پیامدهای متفاوتی برای افراد به دنبال داشته باشند. نتایج پژوهش‏‌ها نشان می‌دهند که شیوه فرزندپروری مقتدرانه سبب افزایش عزت نفس کودکان و نوجوانان می‌شود. در خانواده‏‌هایی که والدین با روش تربیتی مقتدرانه با فرزندان خود ارتباط دارند، افراد خانواده به صورت دوستانه به اظهار نظرهای خود می‌پردازند و دیگر اعضای خانواده نیز به گفته‏‌های آن‏‌ها گوش فرا می‌دهند و این احساس ابراز وجود کردن و شنیده شدن، زمینه‏‌های ایجاد عزت نفس سالم را در تک تک افراد خانواده مهیا می‌کند. در سبک فرزندپروری مستبدانه والدین برای تحقق اهداف تربیتی خود، به تنبیه کردن و فشار وارد آوردن به کودک متوسل می‌شوند و ارتباط کلامی خیلی کمی با کودک و نوجوان خود دارند. این فرزندان عمدتاً گوشه‏‌گیر و مضطرب هستند و با خصومت واکنش نشان می‌دهند. فرزندانی که در خانواده‏‌های مستبد رشد می‌کنند از کمبود عزت نفس رنج می‌برند. در خانواده‏‌های با سبک فرزندپروری سهل‏‌گیرانه، والدین گاهی مهربان هستند و نظم، ترتیب و قانون اندکی در محیط خانه بر افراد خانواده حاکم است. فرزندان در چنین خانواده‏‌هایی به علت هرج و مرج، دچار نوعی تزلزل روحی می‌شوند و آن‏‌ها نسبت به همدیگر و حتی در مقابل عملکرد خود احساس مسئولیت نمی‌کنند. افراد در این نوع خانواده، از عزت نفس پایینی در مواجهه با موارد بیرونی برخوردارند و همچنین در مقابل فشارهای روانی دچار مشکل می‌شوند.

این یادداشت ادامه دارد…

عنوان بخش پیشین (اول): عزت نفس در کودک.

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 267
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

Mengenal Fungsi dan Manfaat Situs Resmi bphtb-klaten.id

تیر ۲۶, ۱۴۰۴

Mengapa Infokalteng.id Jadi Pilihan Utama Pembaca di Kalimantan Tengah?

تیر ۲۶, ۱۴۰۴

The Evolution of Casino Gaming: From Brick-and-Mortar to Virtual Reality

تیر ۲۶, ۱۴۰۴

Online Casinolar ve Oyun Stratejileri

تیر ۲۶, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.