مطالب

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

متن کامل سخنان خاتمی در دیدار با منتخبین کنگره سازمان معلمان ایران

  • ورود به سایت
  • عضویت
دوشنبه اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 نمایندگان معلمین در شورای عالی آموزش و پرورش
دیدگاه

نمایندگان معلمین در شورای عالی آموزش و پرورش

بهمن ۱۶, ۱۴۰۲ 154 0نظر
image_pdfimage_print

علی‌اصغر فانی

در یادداشت قبلی اشاره‌ای به ‌تاریخچه شکل‌گیری شورای عالی داشتیم. با وظایف و اختیارات آن آشنا شدیم. در این یادداشت می‌خواهیم با ترکیب و اعضای شورا آشنا شویم.
در ماده 9 قانون تشکیل شورای عالی آمده است.
تعداد اعضای رسمی و پیوسته 22 نفر به ‌شرح زیر است: 
1- رییس‌جمهور
2- وزیر آموزش و پرورش
3 و 4 و 5 و 6 و 7- وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن و در غیاب آنها یکی از معاونین.
8- رییس سازمان برنامه و بودجه و در غیاب وی یکی از معاونین به عنوان نماینده ثابت.
9- دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
10- یک نفر مجتهد آشنا به ‌مسائل تعلیم و تربیت به ‌انتخاب شورای عالی حوزه علمیه قم.
11- رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور
12 و 13 و 14- سه نفر از اعضای هیات علمی در رشته‌های مدیریت آموزشی، برنامه‌ریزی درسی و روان‌شناسی
15 و 16 و 17- سه نفر مطلع و صاحبنظر در هر یک از رشته‌های علوم پایه و فنی و مهندسی و علوم انسانی
18 و 19 و 20- سه نفر صاحبنظر از نمایندگان معلمان یا مدیران مدارس از هر یک از دوره‌های تحصیلی به ‌انتخاب شورای معاونین وزارت
21- رییس پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش 
22- یکی از مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها به ‌انتخاب مدیران کل استان‌ها
در دولت دوازدهم در اجرای بندهای 18 و 19 و 20 یعنی انتخاب سه نماینده معلمین یا مدیران، ابتکاری شکل گرفت و معلمین سراسر کشور نمایندگان خود را در دو مرحله از کفِ مدرسه انتخاب کردند. با توجه به ‌اینکه منتخبین به ‌مسائل و مشکلات آموزش و پرورش در مدارس واقف بوده و در عین حال مورد تایید و حمایت قاطبه معلمین در سراسر کشور بوده‌اند، حضورشان در جلسات شورای عالی از اثربخشی بالایی برخوردار بوده است.
اجمالا نحوه انتخاب سه نفر نماینده، ابتدا به‌ نسبت تعداد معلمین رسمی هر استان سهمیه‌ای برای هر استان تعیین شد و در هر استان کاندیداها در سامانه‌ای که به ‌این منظور طراحی شده بود ثبت‌نام کرده و از بین کاندیداها به ‌تعداد سهمیه هر استان نفرات برتر مشخص شدند. انتخاب‌شدگان مرحله اول استان‌ها که 163 نفر بودند به ‌اردوگاه شهید باهنر دعوت شده و در نشستی هر کدام از اینها 4 دقیقه به‌ بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و با رای‌‌گیری مجدد 3 نفر انتخاب شدند.
این روش در تعیین سه نماینده معلمین فواید زیر را دارد: 
1- مسائل اجرایی مدارس مورد توجه اعضا قرار می‌گیرد و با توجه به‌ پیشنهادهای این سه نفر که از کف مدرسه انتخاب شده‌اند، مقررات و اساسنامه‌ها و… با اتقان بیشتری به ‌تصویب می‌رسد.
2- جامعه فرهنگیان کشور احساس می‌کنند که سازمان تعلیم و تربیت به ‌ایشان اعتماد کرده نمایندگان خود را در جایگاه خط مشی‌گذاری و تصمیم‌گیری دیده و این احساس انگیزه معلمین کشور را مضاعف می‌کند.
من در این مدتِ 4 سال که در شورای عالی شرکت می‌کردم شاهد ارایه پیشنهادها و تذکرات نمایندگان معلمین بودم که به‌ غنای مصوبات می‌انجامید.
اخیرا مطلع شدم به‌ جای رویه فوق، قرار است 3 نماینده توسط شورای معاونین وزارتخانه تعیین شوند و قهرا اثربخشی مزبور را نخواهد داشت. از دولت مردمی انتظار است که تجربه سال 1398 که نمودی از مردمی بودن حاکمیت است را تکرار کرده و با رفع اشکالات احتمالی، زمینه حضور واقعی معلمین را در عرصه سیاست‌گذاری و تدوین آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌های لازم و مناسب برای ارتقای فرآیند تعلیم و تربیت فراهم نماید.

منبع: روزنامه اعتماد 15 بهمن 1402 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 32
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 10
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 485
  • دیدگاه 1001
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 322
  • گفتگو 315
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 232

آخرین مطالب

Manfaat Vitamin C untuk Mencerahkan Kulit

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴

Mengenali Tenaga Kerja Lokal: Peranan, Hak, dan Rintangan di Zaman

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴

Panduan Memilih Layanan [Jenis Layanan] di HomerHighPels.com

اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۴

Maxwin dalam Game Slot Gacor: Bagaimana Meraih Kemenangan Maksimal?

اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.