مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۱۵, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 بازآرایی و بازآفرینی مدرسه
دیدگاه

بازآرایی و بازآفرینی مدرسه

دی ۲۶, ۱۴۰۲ 204 0نظر
image_pdfimage_print

تجویز‌های راهبردی

سیدجواد حسینی

روایت مدرسه امروز در جامعه ایران حکایت دلپذیری نیست و میرایی آن هویداست. کارکرد‌هایش برای تحقق با چالش‌های جدی مواجه شده است و به تعبیری مرگ مدرسه را موجب شده یا می‌شود. حال مدارس امروز خوب نیست و ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان آن از آثار کارکردی مدرسه راضی نیستند، گویی یا مرگ مدرسه را باور کرده‌اند یا مدرسه را در حالت احتضار فرض می‌کنند. با توجه به نقش مدرسه در سعادت و سلامت جامعه اکنون باید اندیشید که چگونه مدرسه را بازآرایی و بازآفرینی کرد و با تجدید حیات سازمانی مدرسه، کارکرد‌های بی‌بدیل مدرسه را به دامان مدرسه بازگرداند و مدرسه را به سازمان یاد‌گیرنده و تجدیدحیات شونده مبدل ساخت گرچه برای تحول در سازمان مدرسه به قول لیدرمن با مشکلات زیادی مواجه هستیم، چون ایده‌ها سبکبال‌تر از واقعیت‌ها در حرکتند و به قول لوزویک، ایده‌ها باید در نبرد واقعی با ساختار‌ها قرار گیرند، اما نباید ناامید شد و به تعبیر جان مشونیس در گام اول برای اینکه ایده‌ها در این نبرد پیروز شوند باید مدعا‌سازی درست و مستند‌سازی شواهد و شبکه‌سازی، متقاعد‌سازی جامعه و نظام‌های سیاسی را وجه همت خویش ساخت و جامعه‌پذیری آموزش و پرورش را توسعه داد. گفتمان‌های نظری قانونی و اجرایی مدرسه را ترویج و عملیاتی کرد. به نظر می‌رسد در گام دوم به قول دکتر محمود مهرمحمدی در بازآفرینی و بازآرایی مدرسه باید به دو متغیر مهم توجه نشان داد. از یک سو نقش حمایتی دولت از مدرسه را افزایش داد و از دیگر سو از مداخلات و تسلط هژمونی دولت نسبت به مدرسه کاست و به موازات این وضعیت باید نقش جامعه و مردم را در مدرسه و مشارکت در آن افزایش داد و قدرت انعطاف و تصمیم‌گیری نظام مدرسه از سوی ذی‌نفعان اصلی یعنی اولیا و معلمان را پررنگ کرد و از تصلب و تمرکز مدرسه به شکل عمودی و آمرانه از سوی دولت کاست و مدیریت عمودی و یک سویه نسبت مدرسه را به مدیریت افقی و چند وجهی با نگاه خانواده و معلم‌محور افزایش داد و مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری نظام مدرسه را توسعه بخشید. شورای معلمان، اولیا و دانش‌آموزان را بسط داد و قدرت بخشید و انعطاف‌پذیری نظام مدرسه را گسترش داد. در گام سوم استقلال مدرسه را به رسمیت شناخت و مدرسه را از دو روابط آسیب‌زا یعنی ارتباطات تتابعی و تعارضی به سمت مدرسه تعاملی هدایت کرد. مدرسه تتابعی از استقلال برخوردار نیست و سایر نهادهای برون مدرسه‌ای برایش تکلیف معین و مدرسه را مدیریت می‌کنند و مدرسه تعارضی هم با اهداف سایر نهادها و سازمان‌ها دچار تضاد و ستیز و از حمایت آنها محروم می‌شود و در فضای مدرسه تعامل با درک اهداف و کارکرد‌هایش محقق نمی‌شود. در واقع مدرسه باید با اصلاح روش‌ها سعی در حرکت در مسیر ترویج و تثبیت اهداف و ارزش‌هایش داشته باشد و تعامل مثبت با سایر سازمان‌ها، نهادها را وجه همت خویش سازد و علاوه بر آن مدرسه‌محوری به معنای واقعی با قدرت انتخاب و اختیار و ارتقای مدیریت آموزشگاهی در مدرسه گسترش می‌یابد.
گام چهارم استانداردسازی مدرسه و مناسب‌سازی آن در ابعاد کالبدی و محتوایی و نیز ارکان آن یعنی معلمان، مشاوران و مدیران است تا از این مسیر امکان آموزش‌های فردی و خصوصی‌سازی شده به جای آموزش‌های انباشته و یکسان و کارخانه‌ای در کانون توجه مدرسه قرار گیرد.
پنجمین گام بازآفرینی مدرسه آن است که مدرسه باید تلاش کند تا در پیوند با جامعه قرار گیرد و مدرسه جامعوی، ظهور و بروز یابد تا قادر شود آموزش‌های مهارتی و کاربردی و مساله‌محور را محقق سازد و مدرسه ارگانیکی و در پیوست با جامعه را توسعه دهد و تعلیم و تربیت در ساحت‌های شش‌گانه در آن محقق شود و کارکردهای محافظتی مدرسه عینیت یابد.
در ششمین گام باید مدرسه ترکیبی طراحی و عملیاتی شود. از دامنه تنوع مدارس و چندگانگی آنها کاسته شود. یک نوع مدرسه و آن هم مدرسه‌ای ترکیبی سامان یابد که تمامی دانش‌آموزان اعم از عادی، استثنایی و تیزهوش البته با روش‌های تعلیم و تربیت متعدد و متناسب با شرایط دانش‌آموز (IAP) در مدرسه توسط معلمین محقق شود. در چنین شرایطی است که با بازآرایی و بازآفرینی ساختار موجود که گرد مرگ بر دامن آن نشسته است، مدرسه حیات می‌یابد. تجدید سازمان می‌شود و مدرسه به عنوان سازمان توسعه و تحول جامعه به انجام کارکردهای مهم خود مجهز و به مکانی برای یاددهی -یادگیری و زندگی و اجتماعی شدن مبدل می‌شود و اندیشه‌ها و انگیزه‌ها را به رقص در می‌آورد و در پیوند با جامعه قرار گرفته و تحول مبتنی بر توسعه جامعه را پدیدار می‌سازد.
اینچنین مدرسه‌ای تبدیل به مدرسه یاد‌گیرنده می‌شود تا یاد‌دهنده همیاری و همکاری و تعامل را ترویج می‌کند تا مسابقه و آزمون، تفکر و خلاقیت را رقم می‌زند تا پر شدن مفاهیم ذهنی و نگهدارنده‌ای از طریق حافظه، همه ظرفیت‌ها و ابعاد دانش‌آموزان را رشد می‌دهد تا نگاه تک‌سبب بین و تک ساحتی. در چنین وضعیتی به قول دهخدا مدرسه شوقستان زندگی می‌شود.
در هفتمین گام مدیریت چند لایه‌ای از ستاد به مدرسه را که به شکل عمودی و متمرکز اعمال می‌شود باید تبدیل به مدیریت صاف و بدون لایه‌بندی کرد و فاصله ستاد و مدرسه را کاهش داد و مدیریت مشارکتی اعم از انتخاب مدیران و نیز تصمیم‌گیران در نظام مدرسه را با قدرت‌دهی و مشارکت شورای معلمان و اولیا رقم زد. گرچه از تنوع مدارس باید کاست، اما مدارس ترکیبی و یکدستی را سازمان داد که قادرند اولا شیوه‌های مختلف تربیتی را تدوین و پیاده‌سازی کنند و ثانیا به شکل تخصصی متناسب با شرایط محیطی و بومی اکوسیستم خاص را با رویکرد تخصصی مثل مدرسه زیست محیطی، مدرسه، تربیت‌بدنی، هنری و فنی و حرفه‌ای پدیدار سازند. 
گام هشتم بازآفرینی مدرسه به ظرفیت‌سازی، مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری اولیا در قلمروهای مختلف مدرسه از جمله با بودجه‌ریزی عملیاتی، مدارس، بودجه‌ها و سرانه‌های مدارس مستقیم به مدرسه واریز و ساختارهای اداری – مالی واسط که هزینه‌های سنگین و غیرضرور را بر مدرسه تحمیل می‌کنند، حذف کرد. مشارکت در مدرسه قلمرو‌های گوناگونی دارد که قلمروهای هنر، ورزش، علم و دانش، مدیریت، سلامت و اقتصاد را در بر می‌گیرد. مدرسه با ایجاد میزهای مختلف مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری اولیا را در قالب اولیای مدرسه‌یار، اولیای کلاس‌یار، هنریار، دانشیار، سلامت‌یار، مدیریار و فن‌یار به مشارکت موثر دعوت کند، همچنین مدرسه باید مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌ها دولتی و عمومی را از طریق دبیرخانه‌هایی که از آن به ١٠٠دبیرخانه ۱۰۰ مدرسه تعبیر کرده‌ام و در دوران مسوولیتم در خراسان و نیز سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی به راه‌اندازی آن همت گماردم، در هر شهر و منطقه ایجاد کند. معمولا در هر شهری ۵۰دستگاه و نهاد وجود دارد که مستقیم و غیرمستقیم ماموریت‌های آن با سازمان آموزش و پرورش مرتبط است و اگر در هریک از این شهرهای یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه را دبیرخانه‌های فعالیت‌های مشترک آن نهاد یا دستگاه‌ها با آموزش و پرورش قرار دهیم، ١٠٠دبیرخانه در ۱۰۰مدرسه شکل می‌گیرد و راه‌اندازی این دبیرخانه‌ها، فعالیت‌های مشترک مدارس با ادارات و سازمان‌ها را نهادینه می‌سازد و مشارکت موثر آنها را رقم خواهد زد. همچنین مشارکت تشکل‌های غیردولتی صاحب‌نظران دانشگاه‌ها، حوزه‌ها در کیفیت‌بخشی نظام مدرسه را باید تمهید کرد. با ایجاد مدارس‌جوار در مجاورت سازمان‌ها و تجهیزات مهم و کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ امکان مشارکت آنها را در مدرسه و کاربردی و مهارتی شدن دانش و آگاهی دانش‌آموزان از طریق پیوند با جامعه را امکان‌پذیر سازد و در کنار دانش‌آموزی کنش‌آموزی را نیز به فراگیران آموخت و نیز مدرسه منجر به تغییر سند تحول بنیادین کانون تحولات فرهنگی، اجتماعی منطقه و محلات شود و نقش مدرسه در جهت‌دهی به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مناطق عملیاتی و مدرسه قادر شود نقش واسط دولت- ملت را با بازآفرینی خود به خوبی محقق سازد.
 گام نهم انعطاف‌پذیری مدرسه است که با غلبه بر ساختار متصلب و یکنواخت خود باید به انجام رساند، به این معنی که مدارس متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی مثلا شروع و پایان سال تحصیلی متفاوت با مناطق دیگر را داشته باشد، متناسب با نیازمندی‌ها و فرصت‌ها و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نسبی مناطق رشته‌ها و گروه‌های درسی تعریف و تدوین کند و مناسب با شرایط زیست بوم مناطق محتوای بومی و مبتنی بر نیاز و ظرفیت جامعه تولید و تدوین کند. انجام این مهم نیازمند ظرفیت‌های سازمانی و قانونی و قدرت بخشی‌های مشارکتی به شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق است که مدرسه به‌طور جد برای بازآفرینی و تجدید حیات شوندگی خود به این امور نیازمند است و برای تحقق آن باید کمر همت بندد تا خود را در مسیر تحقق کارکردهای مثبت و سلامت‌آفرین و سعادتمندانه قرار داده و تحول‌آفرینی و کیفیت‌بخشی از یک سو و مشارکت و مفارقت جامعه معلمان و دانش‌آموزان خانواده‌ها را از سوی دیگر به نظاره بنشیند.

منبع: روزنامه اعتماد 24 دی ماه 1402 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 10
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 130132
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 23
  • سازمان 1
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

für nüsse unter anderem unter einsatz von Echtgeld gratis &

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

The project Gutenberg e-book of Citation to fafafa pokie free

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Cheaper entry piggy bank pokie for Dallas Celebs of 13

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Book of Ra 6 Glätten erreichbar zum besten geben

آذر ۱۵, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.