مطالب

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

متن کامل سخنان خاتمی در دیدار با منتخبین کنگره سازمان معلمان ایران

  • ورود به سایت
  • عضویت
دوشنبه اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 کودکی و دنیای مدرن
کتاب

کودکی و دنیای مدرن

دی ۱۵, ۱۴۰۲ 144 0نظر
image_pdfimage_print

معرفی یک کتاب

در سال‌های دور، کسی کودک را به رسمیت نمی‌شناخت. در واقع در دیدگاه سنتی، کودکان موجوداتی ناقص تلقی می‌شوند، آنها «آدم» نیستند بلکه «آدمک»اند. حتی در برخی دیدگاه‌های افراطی آنها «حیوان» تلقی می‌شوند. در این دیدگاه‌ها کودکی صرفا مرحله‌ای انتقالی است و ارزش‌های کودکی هیچ اهمیتی ندارد و به اصطلاح امروزی کودکان «شهروند» نیستند و تحت سیطره ارزش‌های بزرگسالان قرار دارند. آنها بعضا به چشم مزاحم دیده می‌شدند که به واسطه تنبیهات متعدد، آنها را اجتماعی و زیست‌پذیر می‌کردند. شاید اگر از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های‌مان بپرسیم که دوران کودکی‌شان چه ویژگی‌ای داشت، حرف زیادی برای گفتن نداشته باشند و خاطرات شیرین‌شان محدود به بازی با همسالان‌شان باشد و بیشتر آنچه در ذهن دارند، روی محور تنبیه‌های بدنی و روانی بوده باشد که از سوی بزرگسالان روی آنها اعمال می‌شد.  آنچه نسل کنونی را از نسل‌های پیش از خود متمایز می‌کند، همین است که کودکی در نسل کنونی تعریف دارد، جایگاه دارد، ارزش‌های خودش را دارد، باید و نباید برای والدین دارد. در حال حاضر به کودکان به چشم موجودات مزاحم و فاقد عقل و فهم نگاه نمی‌شود، آنها به عنوان انسان‌های کوچکی که به‌شدت تاثیرپذیر و حساس هستند، دیده می‌شوند. امروزه نوع رفتار با کودکان به پدران و مادران آموزش داده می‌شود. دیگر کسی مانند گذشته حق تنبیه فیزیکی کودک را ندارد و دیگر والدین، صاحب‌اختیار کامل فرزند خود نیستند.  کتاب «کودکی در دنیای مدرن» توسط گروهی از کارشناسان، اساتید جامعه‌شناسی، فعالان حوزه کودک، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، روانشناسان تربیتی و مشاوران خانواده نوشته و توسط خانم اسما صارمی جمع‌آوری شده است. در فصول مختلف این کتاب به زندگی جدید کودکان و نوجوانان، نگاهی به کالایی‌سازی، مصرف‌گرایی و زندگی کودکان، فراغت رسانه‌ای کودکان، آینده آموزش مدرسه‌ای آنها، سبک زندگی و سلامت کودکان، سیاستگذاری در حوزه کودکان، دشواری پژوهش درباره وضعیت کودکی در ایران، سبک زندگی کودکان در روستاهای محروم و فرهنگ مشارکت با رقابت در دنیای کودکان پرداخته شده است.  در بخشی از این کتاب، به کتاب «وضعیت اجتماعی کودکان در ایران» که اولین کتاب در حوزه اجتماعی کودکان و مباحث جامعه‌شناسی کودکان است، اشاره می‌شود. علیرضا کرمانی، جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه مطالعات کودکی در این باره می‌گوید: «خوشحالم که بگویم مطالعات کودکان در ایران از مرحله نادیده‌انگاری و انکار عبور کرده و جایگاه خوبی در میان حوزه‌های مطالعاتی کشور پیدا کرده است.» آنچه در این کتاب به وضوح دیده می‌شود، پرداختن به عاملیت کودکان است؛ این نگاه در برابر نگاهی قرار می‌گیرد که کودک را صرفا مصرف‌کننده فرهنگ می‌داند، او در معرض فرهنگ قرار می‌گیرد و از فرهنگ انباشته می‌شود تا به بزرگسالی برسد. اما در مطالعات جدید، با فناورهای جدید و در فضای اینترنت، شکل و مفهوم جدیدی از کودکی مطرح می‌شود که عاملیت کودکان در آن بسیار بارز است. در این دیدگاه کودکان صرفا مصرف‌کننده فرهنگ نیستند، بلکه خودشان تولیدکننده فرهنگ محسوب می‌شوند و همچون بزرگسالان چیزی از فرهنگ می‌گیرند و چیزی به آن اضافه می‌کنند.

منبع: روزنامه اعتماد 12 دی 1402 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 32
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 10
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 485
  • دیدگاه 1001
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 322
  • گفتگو 315
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 232

آخرین مطالب

Manfaat Vitamin C untuk Mencerahkan Kulit

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴

Mengenali Tenaga Kerja Lokal: Peranan, Hak, dan Rintangan di Zaman

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴

Panduan Memilih Layanan [Jenis Layanan] di HomerHighPels.com

اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۴

Maxwin dalam Game Slot Gacor: Bagaimana Meraih Kemenangan Maksimal?

اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.