مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه آذر ۱۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 با تنبیه تربیت حاصل نمی‌شود
دیدگاه

با تنبیه تربیت حاصل نمی‌شود

آذر ۱۴, ۱۴۰۲ 253 0نظر
image_pdfimage_print

علی اصغر فانی

اخیرا گزارش شده است که یک دانش‌آموز دوره متوسطه توسط معاون (ناظم) دبیرستان شدیدا تنبیه شده است. آیا تنبیه ابزار خوبی برای تربیت است؟ لطفا تا آخر این یادداشت با ما باشید:
اگر تربیت را ایجاد رفتار مطلوب نسبتا پایدار در متربی تعریف کنیم. لازمه ایفای چنین نقشی این است که مربی از قدرت نفوذ روی متربی برخوردار باشد. تغییر رفتار در دانش‌آموز مستلزم تغییر در دانش، تغییر در بینش، تغییر در رفتار فردی و در نهایت تغییر در رفتار گروهی است. تغییر در دانش متربی کار ساده‌ای است و زمان زیادی را طلب نمی‌کند. منظور از تغییر دانش، آموختن مفاهیمی است که متربی بداند که کدام پسندیده و کدام مذموم است.هرتغییر دانشی لزوما منجر به تغییر بینش نمی‌شود. تغییر در بینش سخت‌تر و زمان‌برتر از تغییر دانش است. تغییر در بینش لزوما به تغییر رفتار فرد نمی‌انجامد. تغییر در رفتار فردی نسبت به دو مرحله قبلی سخت‌تر و زمانبرتر است. نهایت آرزوی ما این است که تغییرات مطلوب ایجاد شده در رفتار متربی، پایدار و مانا باشد. در یادداشت‌های قبلی اشاره کردیم که افراد را می‌توان در نسل‌های X و Y و Z و آلفا بر اساس بازه زمانی که متولد شده‌اند طبقه‌بندی کرد.
نسل Z متولدین (2010-1996): به عنوان افرادی مهربان، منصف، دلسوز، روشنفکر و شوخ‌طبع توصیف می‌شوند. اعضای نسل Z  در دنیایی بزرگ شده‌اند که روز به روز تنوع آن بیشتر می‌شود و مرزها حذف شده و به کمک دیجیتال شدن، دسترسی به اطلاعات نیز بسیار آزاد و آسان شده است. این نسل خود را نسلی موفقیت‌محور، تحت تاثیر روابط و تمرکز به کار هدفمند توصیف می‌کند. آنها هیچ دنیایی را بدون گوشی هوشمند، اینترنت همراه و رسانه‌های اجتماعی نمی‌شناسند.
نسل آلفا (متولدین 2025-2010): در این بازه زمانی «آی‌پد» برای اولین بار معرفی شد. اینستاگرام ایجاد شد و در سال 2010، اصطلاح اپلیکیشن به زندگی اکثر مردم راه پیدا کرد. نسل آلفا به انتخاب خود اهمیت زیادی می‌دهند، از معلمان خود انتظار دارند که نیازهای فردی آنها را در نظر بگیرند. آنها به دلیل انجام بازی‌های دیجیتالی مهارت‌های بصری و توانایی‌های شناختی بهتری در مورد هماهنگی دست و چشم دارند. 

پدران، مادران و همچنین دست‌اندرکاران تربیت (مدیر، معاون، مربی تربیتی و معلمین) بدانند که رمز تربیت متربیان، دارا بودن «قدرت نفوذ» در اولیا و مربیان بر دانش‌آموزان است. لازمه قدرت نفوذ، جلب اعتماد متربیان است. پدر، مادر و مربیان اگر از دید دانش‌آموزان صداقت، شایستگی، ثبات رای، وفاداری و روراستی داشته باشند مورد اعتماد بوده و ایشان قدرت نفوذ بر دانش‌آموزان را خواهند داشت. در این حالت است که دانش‌آموزان به جای ترس از معاون (ناظم) مدرسه با او «رودربایستی» دارند و حفظ جایگاه خود را در ذهن ناظم با اهمیت می‌شناسند.
جا دارد، اشاره‌ای به هوش هیجانی (EQ)  داشته باشیم. با هوش شناختی (IQ) کم و بیش آشنایی دارید. گاردنر هوش هیجانی عبارت است از میزان توانایی درک دیگران و فهم آنچه در آنها انگیزه ایجاد می‌کند و اینکه چگونه با آنها همکاری کنید. IQ ذاتی است و تا سن 15 سالگی رشد می‌کند و متوقف می‌شود در حالی که EQ اکتسابی بوده و رشد آن تا آخر عمر می‌تواند ادامه یابد. برای سازگاری با محیط دائما در حال تغییر از جمله هوش مصنوعی و تاثیر بر زندگی مردم و روابط فردی و گروهی و… تفاوت نسلی شایسته است .وزارت آموزش و پرورش برنامه جامع آموزش اولیا، معلمان و دانش‌آموزان را طراحی و با دقت و حساسیت، آنها را برای ورود به محیط و تعامل با تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی آماده کند.

منبع:روزنامه اعتماد 12 آذر 1402 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129558
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 1
  • سازمان 23
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Find the Greatest Regional Situations free Slots Heaven 20 spins

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Sunmaker Spielsaal, Prämie 2025 Erfahrungen ferner Test

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Best very first Deposit Gambling establishment True Love online slot

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Enjoy Texas hold em Online the real deal Currency Better

آذر ۱۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.