مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه آذر ۱۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 منابع انسانی، عامل اصلی توسعه پایدار
دیدگاه

منابع انسانی، عامل اصلی توسعه پایدار

شهریور ۳۰, ۱۴۰۲ 214 0نظر
image_pdfimage_print

علی‌اصغر فانی

انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی(ره) در بهمن 57 به پیروزی رسید و توجه و رسیدگی به مناطق کمتر توسعه‌یافته در اولویت همه دولت‌ها قرار گرفته است. دولت‌ها اعم از اصولگرا یا اصلاح‌طلب و اعتدالی اعتبارات قابل ملاحظه‌ای را صرف آبادانی مناطق محروم کرده‌اند اما این اقدامات خیلی موثر نبوده و می‌توان گفت: «مناطق محروم هنوز محرومند.»بانک جهانی: سرمایه هر کشور از سه جزء تشکیل شده است؛ سرمایه انسانی، سرمایه طبیعی و سرمایه فیزیکی. منظور از سرمایه انسانی کمیت و کیفیت نیروی متخصص آن کشور است. سرمایه طبیعی، سرمایه‌ای است که خداوند عطا کرده مثل نفت و گاز و… و سرمایه فیزیکی مستحدثاتی است که به دست انسان به وجود آمده مانند کارخانجات، جاده‌ها و…. بانک جهانی به عنوان یک شاخص، توسعه‌یافتگی را در گروه توسعه سرمایه انسانی جوامع می‌داند. فرض کنیم در یک منطقه محروم دولت یا شخص خیری یک دبیرستان احداث می‌کند. برای راه‌اندازی این مدرسه نیازمند دبیر متخصص هستیم هر چه بیشتر می‌گردیم کمتر می‌یابیم. به ناچار از اولین شهری که نیروی مورد نیاز مدرسه را دارا باشد، مثلا دبیر فیزیک را استخدام می‌کنیم. این نیرو که از ردیف‌های استخدامی منطقه محروم استفاده کرده با تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوان خود را به زادگاهش منتقل کرده است و روز از نو و روزی از نو. دوباره منطقه محروم بی‌معلم می‌شود یعنی در مناطق محروم همیشه یا نیروی متخصص نیست و یا معلمین موجود با سابقه خدمتی کم بوده و در نتیجه معلمین این مناطق کم‌تجربه‌اند. این تجربه هم در مورد بیمارستان و یا هر نهاد دیگری که خدمات عمومی می‌دهد صادق است. راه برون‌رفت ما تربیت نیروی متخصص بومی است که این نیرو در دبیرستان تدریس و در بیمارستان به خدمت درمانی بپردازد و در نهادهای خدماتی دیگر، ارایه خدمات دهد. در حال حاضر بسیاری از مناطق محروم متوسطه 2 یا هنرستان ندارند و یا هنرستان آنها رشته‌هایی را عرضه می‌کنند که مورد نیاز منطقه نیست. دبیرستان‌ها هم فقط رشته علوم انسانی با کادر آموزشی بعضا غیرمرتبط دارند. معنای این وضعیت این است که این منطقه محروم که فاقد رشته‌های ریاضی و  فیزیک و تجربی هستند در آینده مهندس و پزشک بومی نخواهند داشت. زیرساخت نیروی انسانی را آموزش و پرورش تامین می‌کند، خروجی‌های آموزش و پرورش وارد دانشگاه شده و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیروی متخصص را تشکیل می‌دهند.
در کشور 750 منطقه آموزشی وجود دارد که همگی اختیارات یک اداره مستقل را دارند. بعضی از شهرستان‌ها دارای 5 منطقه آموزشی هستند. در سال 97 این 750 منطقه با 14 شاخص (از جمله میانگین معدل امتحانات نهایی و قبولی در دانشگاه، گذر تحصیلی از ابتدایی به متوسطه اول، از متوسطه اول به متوسطه دوم، آموزش دختران، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و…) امتیازدهی و مرتب شد. 110 منطقه آموزشی از انتهای لیست به عنوان مناطق محروم آموزشی شناسایی شد. این 110 منطقه محروم آموزشی بوده و ارتباطی به محرومیت معیشتی ندارد. یک سازمان مردم‌نهاد (NGO) با اخذ مجوز از وزارت کشور، 43 منطقه از 110 منطقه مزبور را به قسمی که در هر استان حداقل یک منطقه را دربرگیرد، فعالیت خود را در کنار و همراه آموزش و پرورش و نه به جای آموزش و پرورش آغاز کرد.
اعم برنامه‌های این نهاد مردمی عبارتند از:
1- آموزش معلمین ابتدایی و توانمندسازی آموزگاران
2- در متوسطه اول، تقویت دروس ریاضی و علوم با هدف توسعه رشته‌ای ریاضی، تجربی در متوسطه دوم
3- برگزاری آزمون‌های مرحله‌ای با هدف سنجش توان علمی دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم. صدور کارنامه و ارایه خدمات مشاوره‌ای 
4- برگزاری کلاس کنکور برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم به همراه برگزاری حداقل 10 نوبت آزمون و ارایه کارنامه و خدمات مشاوره‌ای
شایسته است وزارت آموزش و پرورش به نمایندگی از دولت با استفاده از انگیزه و پتانسیل NGOها بقیه مناطق محروم آموزشی (57= 43-110) را نیز تحت پوشش حمایتی قرار دهد.

منبع: روزنامه اعتماد 27 شهریور 1402 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129730
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 1
  • سازمان 23
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Greatest Zimpler casino bonus Internet casino Incentives inside the Malaysia

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Freispiele ohne Einzahlung Beste Casinos via Free Spins

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

The new Lions’ Hugo casino online login Satisfaction August 2023

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Die beliebtesten Erreichbar Spielbank Spiele in Alpenrepublik 2025

آذر ۱۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.