مطالب

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

متن کامل سخنان خاتمی در دیدار با منتخبین کنگره سازمان معلمان ایران

  • ورود به سایت
  • عضویت
چهارشنبه اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 ایدئولوژی یا شعار
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2018-10-24 13:23:42Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com
دیدگاه

ایدئولوژی یا شعار

شهریور ۳, ۱۴۰۲ 173 0نظر
image_pdfimage_print

تاملی در آموزش و پرورش ما

محسن آزموده

گفته می‌شود که شیوه آموزش و پرورش در ایران ایدئولوژیک است. سوال اساسی این است که کجا نیست؟ آیا شیوه آموزش و پرورش در فنلاند یا در امریکا یا در روسیه ایدئولوژیک نیست؟ آیا اصلا امکان دارد که شیوه و محتوای آموزشی بی‌توجه به ایدئولوژی باشد؟ پیش از ادامه بحث و یافتن پاسخی به این سوال‌ها لازم است توضیحی کوتاه راجع به مفهوم ایدئولوژی و صفت ایدئولوژیک ارایه کنیم.
 ایدئولوژی از آن دست مفاهیمی است که دست‌کم در زبان فارسی سرنوشت عجیب و غریبی داشته و راجع به آن صدها کتاب و مقاله و گفتار پدید آمده. یک زمانی نگاه به آن مثبت بود و خیلی مهم تلقی می‌شد. مثلا در سال‌های اول انقلاب، آیت‌الله مصباح‌یزدی از روحانیون طرفدار جمهوری اسلامی، کتاب مشهوری منتشر کرد با عنوان «پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک» (در 6 جلد، 1361، موسسه در راه حق). روشن است که اینجا ایدئولوژی در معنایی مثبت به کار رفته است. از میانه دهه هفتاد اما لفظ ایدئولوژی معنا و مفهومی منفی پیدا کرد و بیشتر به عنوان «آگاهی کاذب» یا «سیاست‌زده» به کار رفت، به گونه‌ای که وقتی چیزی «ایدئولوژیک» خطاب می‌شد، یعنی بهره و حظی از حقیقت ندارد یا درصدد پوشاندن آن است یا چیزی را به جای حقیقت می‌نشاند یا… اما در چند سال اخیر بار دیگر این مفهوم و این‌بار به معنایی خنثی (نه الزاما مثبت و نه الزاما منفی) به کار می‌رود.
 مراد ما هم از ایدئولوژیک خطاب کردن آموزش و پرورش ایران همین معنای خنثی است. در اینجا منظور از ایدئولوژی جهت‌گیری و سوگیری عقیدتی-سیاسی خاص است. به این معنا نظام آموزش و پرورش در همه جای دنیا ایدئولوژیک است، یعنی واجد یک جهت‌گیری سیاسی و عقیدتی خاص است و در نتیجه نمی‌توان گفت که ایدئولوژیک بودن آموزش و پرورش منحصر به ایران است. به عبارت دقیق‌تر، هر سیستم یا نظام آموزشی و پرورشی براساس یک جهان‌بینی و نوعی رویکرد سیاسی و اجتماعی و فرهنگی خاص طراحی و اجرا می‌شود، همچنان‌که همه نظام‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی ایدئولوژیک (در معنای اخیر) هستند، یعنی یک سویه سیاسی و عقیدتی مشخص دارند. از این جهت تفاوتی میان نظام آموزشی ما با نظام آموزشی سایر کشورها وجود ندارد. 
اصولا آموزش و ترویج یک ایدئولوژی و پرورش کودکان و نوجوانان براساس آن یکی از سه کارکرد اساسی نظام‌های آموزشی در همه جای دنیا و شاید بتوان گفت در همه زمان‌هاست. دو کارکرد دیگر به ترتیب عبارتند از: 
1- آموزش عمومی یعنی آموزش سواد و خواندن و نوشتن و دانش‌های پایه، 2- آموزش زندگی اجتماعی و نحوه تعامل با سایر انسان‌ها در عرصه جامعه. روشن است که این سه کارکرد (1- آموزش عمومی، 2- آموزش زندگی اجتماعی، 3- آموزش ایدئولوژی) در همه جا به راحتی از یکدیگر تفکیک‌پذیر نیستند و هر سه در هم تاثیر می‌گذارند. به تعبیر دقیق‌تر، اینکه ایدئولوژی طراحان نظام آموزشی چه باشد، در انتخاب آنچه آموزش عمومی خوانده می‌شود و نحوه زندگی اجتماعی موثر است، همچنان‌که آگاهی‌های این طراحان یا زیست اجتماعی آنها، بر ایدئولوژی‌شان تاثیرگذار است. 
اگر چنین باشد، یعنی همه نظام‌های آموزشی ایدئولوژیک هستند، پس تفاوت نظام آموزشی ما با سایر نظام‌های آموزشی در چیست؟ برخی می‌گویند، تقدم و اصالت آموزش ایدئولوژیک بر دو آموزش دیگر. این ادعا باتوجه به حجم و کثرت محتواهای ایدئولوژیک در برنامه‌های آموزشی و درسی قابل توجیه است. سوگیری سیاسی و عقیدتی برنامه‌ریزان آموزشی ما حتی در کتاب‌های آموزشی ریاضی و فیزیک هم مشهود است، اما مساله فقط این نیست.  موضوع مهم‌تر آن است که در نظام آموزشی ما، آموزش ایدئولوژیک به شکلی کاملا شعارزده و به قول معروف گل درشت صورت می‌گیرد. مشکل اصلی ناکامی نظام آموزشی ما در آموزش‌های سه‌گانه فوق، همین شعارزدگی و کژسلیقگی است. شاید با تحلیل محتوا و فرم، بتوان نشان داد که آموزش و ترویج ایدئولوژی حتی در مدارس جایی مثل فنلاند هم اهمیت زیادتری از آموزش‌های دیگر دارد. اما موضوع این است که در نظام آموزش و پرورش فنلاند، هیچ جا به صراحت و توی ذوق‌زننده، از این ایدئولوژی صحبت نمی‌شود. برای مثال در نتیجه‌گیری مقاله «اساس و پایه آموزش در فنلاند» نوشته یوهانا یاروینگن تائوبرت، مدیر آموزشی که در کتاب «آموزش و پرورش فنلاندی در عمل» منتشر شده، چنین آمده است: «آموزش فنلاند بر این پایه‌ها استوار است: برابری و مساوات، اعتماد و مسوولیت، استقلال، همکاری، دانش‌آموزمحور و توسعه تحقیق‌محور» (ص 52)‌.
در این چند خط، نویسنده هیچ جا به صراحت ایدئولوژی خود را نگفته یا به قول معروف آن در چشم مخاطب نکرده، اگرچه یک تحلیلگر علوم انسانی به خوبی می‌تواند با تحلیل همین چند خط عناصر فلسفی و رویکرد سیاسی نویسنده را به مقوله آموزش نشان بدهد. حالا از یکی از مدیران آموزشی ما بخواهید که بنویسند پایه و اساس آموزش در ایران بر چه پایه‌هایی استوار است؟ پاسخ به این پرسش را 
به عهده خوانندگان می‌گذاریم. کوتاه سخن آنکه با شعار دادن و فریاد زدن و اظهارات گل درشت، تنها نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، ایجاد احساس اشباع و دلزدگی از ایدئولوژی است. ما از طراحان نظام‌های آموزشی نمی‌خواهیم که ایدئولوژی خود را کنار بگذارند یا آموزش ندهند، بلکه می‌گوییم شعار ندهید، عمل کنید، کاری کنید که تبلور و تحقق ایدئولوژی شما در متن سایر آموزش‌ها خود را نشان بدهد. با داد و فریاد راه انداختن، نتیجه‌ای جز اینکه شنوندگان گوش‌های‌شان را بگیرند و محضر شما را ترک کنند، حاصل نمی‌آید. 

منبع: روزنامه اعتماد 1 شهریور 1402 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 32
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 10
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 565
  • دیدگاه 1002
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 322
  • گفتگو 315
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 232

آخرین مطالب

Keunggulan dan Kemudahan Bermain Slot Online

اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۴

Game Mpo Slot Online Uang Asli Terpercaya

اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۴

Kejar Hadiah Mewah: Bermain Slot Online Situs Mpo Terpopuler

اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۴

Keuntungan Bermain Taruhan Judi Gacor Gampang Menang

اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.