مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۱۵, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 دوره ابتدایی را دریابیم
انتخاب سردبیر دیدگاه

دوره ابتدایی را دریابیم

مرداد ۲۳, ۱۴۰۲ 236 0نظر
image_pdfimage_print

علی‌اصغر فانی

طول دوره ابتدایی در نظام آموزشی، 6 سال بوده و کودکان با سن 6 سال می‌توانند وارد پایه اول شوند، قبلا طول دوره 5 سال بود و دانش‌آموزان بعد از گذراندن این دوره وارد دوره راهنمایی تحصیلی می‌شدند. پایه اول ابتدایی اولین تجربه کودک از مدرسه است. همه ساله شاهد حضور پایه اولی‌ها در 31 شهریور (روز شکوفه‌ها) هستیم. نوآموزان به همراه مادران‌شان به مدرسه می‌آیند و هنگامی که مادر قصد ترک مدرسه را می‌کند، بسیاری از بچه‌ها گریه‌کنان می‌خواهند به همراه مادر به خانه برگردند. در بعضی مواقع حتی مادرها، همراه فرزندشان به کلاس درس نیز می‌روند و ساعتی را روی نیمکت در کنار فرزندشان می‌نشینند. روز اول مدرسه و برخورد مسوولان دبستان با بچه‌ها در روحیه فرزندان و شکل‌گیری آینده کودک تاثیر بسزایی دارد. سال‌ها پیش تعداد قابل توجهی از کودکان پایه اول، در همان سال اول ورود به دبستان مردود می‌شدند و این هزینه زیادی به خانواده و دولت وارد می‌ساخت و در عین حال ضربه روحی به نوآموز وارد می‌کرد. متاسفانه همه ساله تعدادی از کودکان لازم‌التعلیم (12-6 ساله) به مدرسه راه پیدا نمی‌کنند و بنابراین بی‌سوادان آینده را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر 5/98درصد کودکان لازم‌التعلیم به مدرسه می‌روند و 5/1درصد خارج از مدرسه هستند. مقوله بازماندگان از تحصیل یک مساله حساس بوده که باید با جدی به آن پرداخت. نتایج آزمون بین‌المللی تیمز و پولز بیانگر افت کیفیت خواندن، درک مفاهیم، حساب کردن دانش‌آموزان به خصوص ابتدایی در سال‌های اخیر بوده است. در این یادداشت اجمالا به آسیب‌شناسی دوره ابتدایی – که پایه و فونداسیون نظام آموزشی کشور را می‌سازند – می‌پردازیم:

1- در سال 1391 مسوولان آموزش و پرورش در دولت دهم با شعار آغاز اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به یک‌باره پایه ششم را به دوره ابتدایی اضافه کردند که اشکالات زیادی به این اقدام‌شان وارد است. 

تحول باید از روش‌ها و رویه‌ها آغاز شود نه از ساختار/ از پایه اول باید اصلاحات صورت پذیرد نه از پایه ششم/ بدون تمهید مقدمات اهم از بودجه لازم، مصوبات دولت و مجلس، تعیین اهداف جدید پایه‌ها و…/ کمبود شدید نیروی انسانی راهنمایی در پایه ششم و تورم نیروی انسانی در دوره راهنمایی تحصیلی و…
این اقدام عجولانه خسارت‌های جبران‌ناپذیری به آموزش و پرورش کشور به خصوص دوره ابتدایی وارد کرد.
2- نیروی انسانی: در یادداشت‌های قبل گفتیم که  50 درصد نیروی انسانی موجود تربیت معلم ندیده‌‌اند که اکثرا در دوره ابتدایی شاغلند. افرادی که زمانی آموزشیار نهضت سوادآموزی، نیروهای شرکتی، مربیان پیش‌دبستانی و استخدام‌شدگان طرح مهر‌آفرین در دولت نهم و دهم وارد آموزش و پرورش شده‌اند.
3- کرونا و تعطیلی آموزش‌های حضوری و منحصر شدن به آموزش‌های مجازی، در افت آموزش و پرورش دانش‌آموزان ابتدایی موثر بوده است.
4- کنار هم بودن دانش‌آموز پایه اول و پایه ششم در یک محیط آموزشی، مشکلات اخلاقی ایجاد کرده است.
5- تراکم بالای کلاس‌های شهری و کلاس‌های چند پایه در مناطق روستایی مزید بر علت شده است.
6- به‌‌رغم توسعه قابل قبول پیش‌دبستانی در مناطق دو زبانه (زبان مادری فارسی نیست) که پیش‌دبستانی فعال نیست با افت تحصیلی مواجهیم.
و…
ضعف ابتدایی به دوره‌های بعدی (متوسطه 1 و 2) نیز سرایت کرده است. فراوان دانش‌آموز دوره متوسطه داریم که قادر به خواندن و فهمیدن یک متن متوسط و حتی ساده نبوده و حتی خواندن و فهمیدن صورت مساله مثلا فیزیک را مشکل دارد.
برای رشد و ارتقای سطح آموزش و پرورش کشور، باید به ابتدایی توجه جدی کرد.
نقطه آغازین این نهضت، توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی است.

منبع: روزنامه اعتماد 22 مرداد 1402 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 10
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129948
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 23
  • سازمان 1
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Lucky Lady’s Appeal: download Casino Stars app Enjoy Novomatic 100

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Die gesamtheit Führung erreichbar über Echtgeld aufführen: Protestation, Boni &

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Gamble Black-jack On Wheel of Fortune online casino real money

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Miracle Sites Novomatic slot software online the online Local casino

آذر ۱۵, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.