مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
دوشنبه خرداد ۲۶, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 تعطیلات تابستانی و پایان یک‌سال تحصیلی خاص!
دیدگاه

تعطیلات تابستانی و پایان یک‌سال تحصیلی خاص!

خرداد ۲۱, ۱۴۰۲ 162 0نظر
image_pdfimage_print

غزل لطفی

سال تحصیلی ۱۴۰2-۱۴۰1 رو به پایان است و اوقات فراغت و تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان، مثل سال‌های گذشته، موضوعاتی هستند که در جمع خانواده‌ها در حال طرح و بررسی است. اما این سال تحصیلی که گذشت، از چند جهت متفاوت بود و پرداختن به آنها برای برنامه‌ریزی بهتر برای تعطیلات تابستانی کودکان و نوجوانان، مهم به ‌نظر می‌رسد. 
۱- اولین سال تحصیلی کاملا حضوری پس از شیوع پاندمی: مهر ماه ۱۴۰۱ اولین حضور دانش‌آموزان و آموزش کاملا حضوری پس از همه‌گیری بیماری کرونا بود. با شروع مجدد آموزش در مدارس، بسیاری از اولیا که با کاستی‌های آموزش مجازی درگیر و در جریان عقب‌افتادگی درسی فرزندان خود نیز بودند، تلاش برای جبران را شروع کردند. اما تغییر رویه تحصیل از مجازی به حضوری خودش مهم‌ترین عامل بازدارنده برای جبران عقب‌ماندگی‌ها بود، چون مدتی زمان لازم بود تا دانش‌آموزی که عادت کرده پای سیستم مجازی و از خانه و بعضا رختخواب درس را دنبال کند خودش را با شرایط جدید وفق دهد و صبح زود از خواب بیدار شود و با لباس فرم مدرسه، چندین ساعت را پشت میز و نیمکت و در محیط آموزشی بگذراند. حضور در مدرسه و در کنار دوستان و همکلاسی‌ها پس از مدتی دوری هم هیجانات خاص و البته زیبایی به خصوصش را به‌ همراه داشت که هر چند اتفاقی اجتناب‌ناپذیر بود، اما از تمرکز کامل به یادگیری کم می‌کرد. اگر همین موارد را در نظر بگیریم شاید به این نتیجه برسیم که گذراندن سالی موفق کافی است و جبران گذشته بماند برای تابستان! 
۲- تنش‌های اجتماعی: جامعه ما، از شهریور ماه سال گذشته، التهابات بسیاری را پشت سر گذاشته که حتی در بعضی موارد به مدرسه و بازداشت دانش‌آموزان هم منتهی شد. بروز این تنش‌ها باعث طرح سوالات بسیاری در ذهن کودکان و نوجوانان ما شده است و خانواده‌ها کم‌وبیش با این سوالات مواجه بودند. 

فصل تابستان و گذراندن ساعات بیشتر در محیط خانه، شرایط مناسبی است تا دوباره پای صحبت‌های فرزند خود   بنشینیم. 
۳- مسمومیت دانش‌آموزان: از اتفاقات ناراحت‌کننده که موجب نگرانی اولیا، دانش‌آموزان و مسوولان سیستم آموزشی شد، بروز مسمومیت‌های دانش‌آموزان بود. هر چند این موضوع خاتمه یافته اما تروما و ترسی که در وجود دانش‌آموزان رخنه کرده، نیازمند  رسیدگی است و همه به‌ خوبی می‌دانیم که بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی در بزرگسالی، ریشه در ترس‌های کودکی و نوجوانی دارد. البته پدر و مادرها و حتی روانشناسان برای کمک به عبور از یک التهاب روانی نیازمند این هستند که موضوع برای خودشان کاملا روشن و شفاف باشد. ولی به‌طور مثال من خودم به عنوان یک مادر هنوز هزاران سوال بی‌پاسخ در این مورد دارم! 
یک‌سال تحصیلی خاص، رو به اتمام است و تابستان بهترین زمان است تا فرصت ساختن تعطیلاتی خاص را برای فرزندان‌مان فراهم کنیم. بیشتر اولیا فقط در پی جبران عقب‌ماندگی‌های درسی و کلاس‌های روتین آموزشی، هنری و ورزشی هستند تا بار علمی و یادگیرندگی فرزند خود را بالا ببرند که لازم هم به ‌نظر می‌رسد، اما شاید این تابستان، علاوه بر این موارد، هم‌صحبتی بیشتر و وقت‌گذراندن با فرزندان و در کل و به‌طور ویژه، در اولویت قرار دادن روح و روان آنها، حایز اهمیت باشد. 
در کنار پرداختن به موضوعات بالا، نباید فراموش کنیم که تمام موارد گفته شده باعث گذراندن سالی سخت برای جامعه آموزشی کشور مخصوصا معلمان و اولیای مدرسه بوده است که در سه‌ ماهه تعطیلات تابستانی هم همچنان باید به کار و تلاش ادامه دهند و فرصت زیادی برای پرداختن به خود ندارند و علاوه بر موارد گفته شده، با تورم و مشکلات معیشتی به‌طور عام و رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق و…  به‌طور خاص هم درگیر هستند.

منبع: روزنامه اعتماد 20 خرداد 1402 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 106
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

Main Aman & Gampang Menang: Link Resmi Slot Gacor 777

خرداد ۲۵, ۱۴۰۴

Daftar Situs Slot Gacor Online Terbaru dan Resmi 2025 Hari

خرداد ۲۵, ۱۴۰۴

MEDUSA88: Gerbang Resmi Alternatif Menuju Keuntungan Maksimal di Dunia Digital

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Perbandingan Situs Slot Depo 10k Populer

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.