مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه خرداد ۲۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 ضرورتی به ‌نام هوشمندسازی جامع مدارس
انتخاب سردبیر دیدگاه

ضرورتی به ‌نام هوشمندسازی جامع مدارس

فروردین ۲۸, ۱۴۰۲ 166 0نظر
image_pdfimage_print

نخستین اولویت نظام تعلیم و تربیت پساکرونا پرداختن به هوشمندسازی مدارس است

سید جواد حسینی

نظام آموزشی با کیفیت بر اساس اسناد تحولی جهانی و نیز سند تحول بنیادین نیازمند استفاده هرچه بیشتر از فناوری‌های نوین و فرآیند هوشمند‌سازی جریان یاددهی یادگیری در عرصه اصلی تعلیم و تربیت یعنی مدارس است. نتایج تحقیقی که توسط نگارنده در سال ۱۴۰۱ به انجام رسید نشان داد اولین اولویت نظام تعلیم و تربیت پسا کرونا پرداختن به این موضوع مهم و اساسی است. هوشمند‌سازی ابعاد گوناگونی دارد فقط به استقرار سخت‌افزار‌ها محدود نمی‌شو.د مدرسه هوشمند محدود به ابعاد سخت‌افزاری، معلمین هوشمند، محتوا‌های هوشمند، دانش‌آموز هوشمند و اولیای هوشمند نیز نیازمند است. در دوران زیست بوم کرونا ما چندین گام در این ابعاد به جلو رفتیم و البته گرچه در حوزه هوشمند‌سازی مدارس قبل از زیست بوم کرونا نیز اقد امات قابل توجهی انجام شده است از جمله برنامه جامع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تدوین و اجرا شد. راه‌اندازی شبکه رشد به عنوان اولین شبکه ملی آموزشی، تدوین برنامه هوشمند‌سازی مدارس و اجرای آن در مدارس کشور، تهیه مستر پلن توسعه فناوری وزارت آموزش و پرورش، اجباری کردن گواهینامه ICDL برای معلمان و کارکنان آموزش و پرورش، دریافت نمایندگی ICDL برای آموزش و پرورش ایران، برنامه‌ریزی و اجرای تولید محتوای الکترونیک برای فعال کردن معلمان، برنامه‌ریزی و اجرای مسابقات روباتیک دانش‌آموزان برای درگیر کردن دانش‌آموزان که این اقدامات به همراه راه‌اندازی شبکه شاد در شرایط کرونا به مدد نظام تعلیم و تربیت آمد درعین حال شرایط به وجود آمده در دوران کرونا ضرورت پرداختن به هوشمند‌سازی و فناورانه کردن مدارس را دو چندان ساخته. اکنون و در تعلیم و تربیت پسا کرونا بهترین فرصت به وجود آمده است که با طراحی و تصویب و اجرای هوشمند‌سازی جامع مدارس به تکمیل حلقه‌های فناوری و هوشمند‌سازی شامل تجهیز فناوری‌های نوین، آموزش و توانمندسازی مدیران، معلمان و دانش‌آموزان گام مهمی در جهت کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت کیفی نوین‌ برداریم.  

برای انجام این مهم پیشنهاد می‌شود وزارت آموزش و پرورش کارگروه کارشناسی با مسوولیت مرکز فناوری و اطلاعات و عضویت نمایندگان و کارشناسان سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، معاونین آموزشی ابتدایی و متوسطه، معاونین پرورشی و تربیت‌بدنی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی و استعداد‌های درخشان، معاونت حقوقی و امور محصلین تشکیل و مدارس جامع هوشمند و فناوری و مولفه‌ها و ابعاد آن را طراحی و در قالب یک طرح به دولت جهت تهیه لایحه و تصویب آن در دولت و مجلس به انجام رسانند تا اعتبارات و مجوزهای لازم برای انجام این مهم فراهم آید. باتوجه به اهمیت موضوع پیشنهاد می‌شود ابتدا ۱۰درصد مدارس در کل استان‌ها و طی برنامه هفتم توسعه به تدریج و به شکل پلکانی تمامی مدارس بر اساس این طرح هوشمند شوند.

توضیح «اعتماد»: عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش در یادداشتی مفصل هشت پیشنهاد را خطاب به سرپرست و وزیر آینده وزارت آموزش و پرورش مطرح کرده و این یادداشت را در اختیار «اعتماد» قرار داده که با توجه به اهمیت مطالب مطرح‌شده و همچنین شرایط خاص این وزارتخانه، این پیشنهادها در قالب چندین یادداشت منتشر می‌شود. بخش نخست این یادداشت که به لزوم اجتماعی‌شدن تعلیم و تربیت می‌پرداخت، در شماره یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ روزنامه اعتماد منتشر شد. بخش دوم این یادداشت هم در بالا آورده شده است.

منبع: روزنامه اعتماد 22 فروردین 1402 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 101
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

Deretan Dewa dan Entitas yang Dikaitkan Pada Bencana Alam

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Medusa Perempuan dengan Rambut Ular

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Asal Usul Dewa Ares

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Batara Guru Raja Tiga Dunia

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.