متن کامل سخنان خاتمی در دیدار با منتخبین کنگره سازمان معلمان ایران

حکم رانی در اندیشه سعدی
عباس کاظمی
قایم مقام سازمان معلمان ایران
سعدی که بورسیه حکومت وقت در نظامیه بغداد بوده است ، بعد از تحصیل هیچ منصب وزیری ودبیری و… را نمی پذیرد .
و می گوید : مرا طبع از این نوع خواهان نبود – سر مدحت پادشاهان نبود
سعدی راه اندرز ونصحیت پادشاهان و رام کردن قدرت سیاسی وحشی را در پیش می گیرد وچنان شالوده محکم ، انسانی و مردمی از قدرت سیاسی را ترسیم می کند که در قلمرو کمتر آثار سیاسی دیده می شود .وی دغدغه طرفداری از مردم را داشت و در بوستان از خداوند شروع می کند تا به حاکم می رسد . خداوند سعدی بخشنده،دستگیر ، خطابخش ، عزیز و رفیق و شفیق است و خداوند را الگوی شاه برمی شمارد که باید از آن تقلید وپیروی کند . وی ریشه مشروعیت حکومت را رضایت مردم می داند و می گوید :
برو پاس درویش محتاج دار – که شاه از رعیت بود تاجدار
رعیت چوبیخند و سلطان درخت – درخت ای پسر باشد از بیخ سخت
مکن تاتوانی دل خلق ریش – وگرمی کُنی ، می کَنی بیخ خویش
فراخی در آن مرز و کشور مخواه _ که دلتنگ بینی رعیت ز شاه
دگر کشور آبادبیند به خواب – که دارد دل اهل کشور خراب
برآن باش تا هرچه نیت کنی – نظر درصلاح رعیت کنی
سعدی منشاء حکومت را نه ارث پدر ، نه هدیه خداوند و نه قدرت سپاهی و نظامی حاکم بلکه مشروعیت و بقاءحکومت را ناشی از رضایت مردم می داند .و نتیجه کار آمدی حکومت را رضایت درونی وباطنی مردم از زندگیشان می داند .و حکمرانی مطلوب و پایدار را ناشی از رضایت طبقات مختلف بویژه طبقات کارگر و کشاورز(رعیت) می داند و توسعه یافتگی را ناشی از حال خوش و رفاه مردم قلمداد میکند ،مردمداری را اساس بقا و پایداری حکومت می پندارد ،پس فقر و بیکاری و تورم و خشونت ورزی و….که حال مردم را خراب میکنند می توان عامل عدم مشروعیت و ناپایداری حکمرانی دانست.
#اختصاصی سخن معلم