مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۱۵, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 چرا غالبا و به سرعت اعتراضات موجه شهروندان نام اغتشاش به خود می‌گیرد؟
اخبار

چرا غالبا و به سرعت اعتراضات موجه شهروندان نام اغتشاش به خود می‌گیرد؟

مهر ۱۵, ۱۴۰۱ 283 0نظر
image_pdfimage_print

نامه سرگشاده دکتر محمود مهر محمدی به ریاست شورایعالی انقلاب فرهنگی وریاست شورایعالی آموزش‌ و‌ پرورش

بنام خدا
جناب حجت الاسلام رییسی
سلام علیکم؛
نیک می‌دانید که تربیت ذاتا امری است دشوار که با ظرافت و پیچیدگی‌های خاص همراه است. دست‌یابی به اهداف متعالی تربیت،که نشانه های برجسته ای از ان‌ها در سند تحول نیز یافت می شود، آنگاه که بستر و محیط اجتماعی مساعد نباشد بسی دشوارتر و دیریاب‌تر و چه بسا ممتنع می‌شود.

✅ اکنون، با اتکاء به این اصل و به‌عنوان یک عضو هیات علمی رشته مطالعات برنامه درسی(متعلق به حوزه معرفتی علوم تربیتی) که در شورایعالی آموزش‌و‌پرورش و شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز افتخار عضویت دارد، پرسش‌هایی را با امید به تدارک بستر سازنده‌تر برای آینده‌ای روشن‌تر پیش‌روی سیاستگذاران فرهنگی کشور قرار می‌دهم. البته این دست پرسش‌ها بسی فراوان‌ترند و این‌ها فقط مشتی هستند از خروار که در صورت احساس ضرورت دستور خواهید داد پژوهندگان تعلیم‌وتربیت یا دبیرخانه هریک از دو شورایعالی مرتبط در قالب یک پروژه به احصاء آن‌ها بپردازند.

۱- بر کسی پوشیده نیست که میزان نقدپذیری حاکمان عملا دامنه نقدپذیری نسل جوان را تعیین کرده و به آن حد می‌زند. نقدپذیر نبودن یا خود را حق مطلق و حامل تمام حقیقت در همه موضوعات مورد مناقشه دانستن، منشاء اعمال خشونت است. آیا در این نکته دست‌کم یکی از راز و رمزهای موثر نبودن تلاش‌ها و کنش‌های تربیتی نهفته نیست که قصد دارد نسل جوان امکان خطای در اندیشه یا آسیب‌زا بودن رفتار را بیاموزد؟ چرا جامعه ما باید مستمرا برای حل‌وفصل مناقشات به جای تمسک به راهبرد گفتگوی روشنگرانه خسارت‌های هنگفت انسانی، اجتماعی و اقتصادی خشونت‌ورزی را بپردازد؟

۲- مدیریت عواطف بویژه خشم و نفرت یا عشق مفرط، کار دستگاه و برنامه‌های تعلیم و تربیتی است. چرا در آنچه این روزها شاهدیم نشان چندانی از موفقیت در این زمینه دیده نمی‌شود؟ وقتی صاحبان قدرت در شرائط بحرانی و غیرعادی که بهترین زمینه برای آزمون ظرفیت مدیریت عواطف است رفتاری مانند آن‌چه در دانشگاه صنعتی شریف اتفاق افتاد از خود نشان می‌دهند، آیا می‌توان از جوانان و نوجوانان انتظاردیگری داشت؟ اگر نسل حدید باور و التزام به این ویژگی فاخر تربیتی را از کف بدهد قوام و انسجام جامعه متکثر ما در معرض تهدید قرار نمی‌گیرد؟

۳- تغییر منش‌ و بینش‌ در سطح فردی و همچنین فرهنگ،که جلوه اجتماعی آن است، راهکارهای شناخته شده‌ای دارند. اجبار و تحمیل قطعا جزو این روشها نبوده و نیست. چرا از روش‌های مناسب تربیتی و فرهنگی برای حل معضلات تربیتی ‌و فرهنگی استفاده نمی‌کنیم و روش های غیر تربیتی و ساده‌انگارانه و بی‌ثمر را وانمی‌نهیم؟ آیا کارآمدی نظام تعلیم‌وتربیت در ساحت‌هایی مانند دینی و اجتماعی در گرو ترک این روش‌ها در عرصه‌ی عمومی نیست؟

۴- چرا غالبا و به سرعت اعتراضات موجه شهروندان نام اغتشاش به خود می‌گیرد؟ چرا بستر درست اعتراض کردن و استفاده از این حق مسلم شهروندی که قانون اساسی هم به رسمیت شناخته را فراهم نمی‌کنیم تا حقانیت اعتراض با امر باطل و مردود اغتشاش و ناامنی خلط و مخدوش نشود؟ با چنین در آمیختن حق با باطل از منظر تربیتی، پرورش صفت عاملیت و مسئولیت پذیری اجتماعی در نسل جوان، به هر میزان هم که صادقانه برای آن تلاش شود، ممتنع و غیر ممکن نمی‌شود؟

۵- چرا هر صدایی که با سیاست‌ها و رفتارهای حکومت موافق نیست را به‌گونه‌ای مطلق به تحریک و مدیریت بیگانه نسبت می‌دهیم؟ چرا به نسل جوان القاء می‌کنیم که تو همیشه در مقام بیان مواضع در قبال مسایل اجتماعی بازیچه دست دشمن می‌شوی و اراده‌ای از خود نداری و البته خودت هم آگاه نیستی و دچار توهم شده‌ای؟ این برخورد چه نسبتی با موازین شناخته شده تربیت دارد و خصوصا به نسل جدید چه میزان امکان رشد خصیصه‌های فاخری مانند خودباوری، اعتماد به‌نفس و استقلال رای را می‌دهد؟

در پایان ابراز امیدواری می‌کنم مراجع سیاستگذار کشور در همه زمینه‌ها پیش از اتخاذ هر تصمیم اولا به دلالت‌های فرهنگی و تربیتی آن نیز بیندیشند یا این قسم آثار را در مسیر اجرا جستجو و رصد کنند و ثانیا در سایه این تاملات به بازبینی و اصلاح سیاست‌ها و رویه ها بپردازند.
توفیق از اوست.

محمود مهرمحمدی
۱۵ مهر۱۴۰۱

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 10
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 130055
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 1
  • سازمان 23
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Die besten Online Casinos within Teutonia 2025 Top bestimmen

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Beste Angeschlossen Casinos Deutschland: Top Spielbank Seiten 2025

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Mengubah 10k Menjadi Power Move: Gaya Main Slot Ala Budget

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Erreichbar Kasino Brd: Traktandum Provider 2025 im Erprobung

آذر ۱۵, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.