مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه خرداد ۲۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 «آموزش» قربانی فقر معیشتی شده است
اخبار

«آموزش» قربانی فقر معیشتی شده است

شهریور ۸, ۱۴۰۱ 244 0نظر
image_pdfimage_print

وزیر اسبق تعاون: «آموزش» قربانی فقر معیشتی شده است

وزیر سابق آموزش و پرورش: ۹۶ درصد بودجه وزارتخانه به حساب معلمان واریز می‌شود

گروه اجتماعی: وزیر اسبق تعاون، فقر را محصول نابرابری و نابرابری را مولود آموزش نامناسب عنوان کرد.
علی ربیعی، در همایش فقر آموزشی که دیروز برگزار شد، گفت: «هرچند فقر مساله دیرین همه جوامع است اما فقر در جامعه ایران امروز در کنار سایر مسائل به وجود آمده است. سیاست‌گذاری غیرموثر در درازمدت و سیاست‌گذاری غلط توده‌پرور، دام است و اصلاحات را دشوار می‌کند چنانکه یارانه بدون هدف، نمونه‌ای از دام در ایران است. ما معتقدیم پرداختن به فقر آموزشی علاوه بر وظیفه انسانی و اخلاقی در قبال جامعه به خصوص تهیدستان، ایجاد فضایی برای غلبه بر مشکلات متعدد است و سیاست‌گذاری‌ها در همه عرصه‌هاست که به رفع مشکل کمک می‌کند. همبسته «تحریم» و «کرونا» موجب عمیق‌تر شدن فقر شده و آموزش قربانی فقر معیشتی شد، بر اساس تحقیقات انجام‌شده، از سهم آموزش از سبد خانوار در سال ۹۸، ۲۹ درصد و در سال ۹۹، ۲۳ درصد کاسته شده و آمار بازماندگی از تحصیل در دوره ابتدایی به ۲۱۰ هزار نفر و در دوره متوسطه به ۷۶۰ هزار نفر رسیده است.» در این همایش، محسن حاجی میرزایی؛ وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه همه منابع مالی در سیستم آموزش و پرورش در خدمت آموزش و پرورش نیست، گفت: «۹۶ درصد از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش، در اختیار آموزش و پرورش نیست و بابت حقوق معلمان صرف می‌شود و مستقیما به حساب معلم واریز می‌شود. ما با پدیده فقر آموزشی مواجهیم، فقر آموزشی یک مشکل است. درست است که آموزش و پرورش توانسته نرخ پوشش تحصیلی را افزایش دهد، اما در کیفیت موفق نبوده و دلیلش این است که مساله را به درستی درک نکردیم.»
علی‌اصغر فانی؛ وزیر اسبق آموزش و پرورش و از دیگر سخنرانان این همایش گفت: «آموزش و پرورش کوچک انگاشته می‌شود و در اولویت نیست و این چالش اصلی آموزش و پرورش در ایران است. کسری همه ساله ۲۵ تا ۳۰ درصدی بودجه، دخالت نهادهای حقیقی و حقوقی، تنوع بیش از حد مدارس از این جمله است. وقتی آموزش و پرورش در اولویت نباشد منجر به کاهش انگیزه معلمان می‌شود. یک میلیون لشکر داریم که نه با آن می‌توانیم تحول ایجاد کنیم و نه با شبیخون فرهنگی مبارزه کنیم. معلمان، دانش‌آموزان، اولیا و مسوولان ناراضی هستند، پس با این ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی که برای آموزش و پرورش در سال صرف می‌شود چه کسی راضی است؟ میانگین عمر خدمت وزرای آموزش و پرورش (به جز آقای نجفی) در کشور دو سال است و در این دو سال کاری نمی‌توان انجام داد.»
کاظم اکرمی؛ وزیر اسبق آموزش و پرورش و از دیگر سخنرانان این همایش گفت: «استدلال شهید رجایی این بود که قانون اساسی، آموزش را رایگان اعلام کرده پس همه باید یکسان آموزش ببینند و به همین علت اعلام کرد همه مدارس دولتی باشند و چند مدرسه خاص را تعطیل کرد. نابرابری آموزشی، مساله‌ای جهانی است اما نابرابری پرورشی مغفول مانده است. امروز جامعه بشری در نتیجه دانش دانشمندانی که به مقوله پرورشِ آنها پرداخته نشده این همه دچار رنج شده است. سلاح‌های شیمیایی را دانشمندان ساخته‌اند. چنین افرادی از دبستان تا دانشگاه، آدمیت، انسانیت و عدالت را نیاموخته‌اند. ما تنها دانشمند نمی‌خواهیم بلکه آدم می‌خواهیم. اگر چنین فردی یک روز به قدرت رسید و به نسبه انسانیت داشت، شاهد این حجم از ظلم نخواهیم بود. یک الگوی رفع نابرابری این است که مدارس باید بازتاب شرایط اجتماعی باشند که این دیدگاه مورد نقد همگان است. یک الگوی دیگر این است که انسان‌ها حق برابر دارند، عدالت یعنی برابری که به همه به یک اندازه داده شود؛ این الگو، ظاهر خوبی دارد، اما عقب ماندگی‌های قبلی و مشکلات خانوادگی را چه کنیم؟. افرادی که از خانواده بیسواد آمده‌اند با آنها که از خانواده تحصیلکرده آمده‌اند یکسان باید دیده شوند؟ الگوی سوم، الگوی جبران‌کنندگی است و می‌گوید افراد توانمند باید به کمک افراد ناتوان برسند اما اکنون مدارس دولتی و غیردولتی یکسان‌اند؟ چند درصد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها از مدارس دولتی هستند؟»

منبع: روزنامه اعتماد 8 شهریور 1401 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 101
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

Deretan Dewa dan Entitas yang Dikaitkan Pada Bencana Alam

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Medusa Perempuan dengan Rambut Ular

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Asal Usul Dewa Ares

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Batara Guru Raja Tiga Dunia

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.