مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۱۵, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 مشاوره چیست و مشاور کیست؟
انتخاب سردبیر یادداشت

مشاوره چیست و مشاور کیست؟

شهریور ۵, ۱۴۰۱ 291 0نظر
image_pdfimage_print

محمد داوری

در روزهای اخیر خبر مربوط به دادن مجوز مشاوره به روحانیون و طلبه‌های حوزه علمیه خبرساز شده است و با ورود نمایندگان مجلس که خواستار طرحی شدند برای دادن این مجوز، واکنش‌ها گسترده شد و از اعضای نظام مشاوره‌ای گرفته تا کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه واکنش‌هایی را داشته‌اند هر چند به دلیل در میان بودن پای حوزویان انتقادها بیشتر محافظه‌کارانه بود، اما می‌شود به‌طور کلی مخالفت صاحب فن با این تصمیم را در بیشتر این واکنش‌ها دید. برای اینکه بتوانیم به ریشه دلایل مخالفت‌ها که بنده نیز به عنوان یک مشاور شاغل در حوزه تحصیلی و تربیتی شاغل در مدارس با آن مخالف هستم، پی ببریم باید برگردیم به این پرسش اساسی که مشاوره چیست؟ و مشاور کیست؟ که در صورت محوریت قرار دادن پاسخ این دو پرسش کلیدی به خوبی در خواهیم یافت که آیا فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه می‌توانند خدمات مشاوره‌ای ارایه بدهند یا نه، صرف‌نظر از اینکه متاسفانه در حال حاضر نه تنها روحانیون بلکه بسیاری از افراد دیگری که صلاحیت حرفه‌ای ندارند نیز در بازار مشاوره فعال هستند. برای پاسخ به پرسش‌های فوق باید گفت یک تلقی یا تعریفی عام و عوامانه از مشاوره وجود دارد که بر اساس آن هر موضوعی را می‌توان مصداق امر مشاوره‌ای قرار داد و هر فرد دارای تجربه و دانش در آن حوزه را می‌توان مشاور خواند. مثلا کسی که در حوزه خرید و فروش ملک یا خودرو تجربه و دانشی دارد، گفته می‌شود فلانی مشاور املاک یا خودرو است که معمولا این افراد بیشتر متکی بر تجربه و هوش هستند تا دانش.در این تلقی از مشاوره نه نظام مشاوره‌ای داریم و نه ساختار و سازمانی که بتوانیم پیرامون صلاحیت مشاوران این حوزه ارزیابی داشته باشیم و از موضوع بحث این یادداشت هم خارج است. هر چند مشاوره به عنوان یک امر ضروری چه در فرهنگ دینی و چه در فرهنگ ملی و جهانی یک امر عقلانی است و به همه افراد توصیه می‌شود تا برای پرهیز از تکرار تجربه‌های تلخ و بالا بردن احتمال موفقیت و کاهش هزینه‌ها و آسیب‌های ناشی از تصمیم‌های غیرعلمی با صاحبان دانش و تجربه مشورت کنند، اما آنچه در این نوشته مدنظر است مشاوره تخصصی و حرفه‌ای و روانشناختی است که از این منظر مشاوره یک فرآیند علمی است و به منظور شناسایی و تحلیل و ارایه راهکار و درمان مسائل و مشکلات مراجع صورت می‌گیرد و مشاور کسی است که تحصیلکرده رشته مشاوره و گرایش‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف است و دارای صلاحیت‌های حرفه‌ای برای ارایه خدمات مشاوره‌ای است. لذا به نظر می‌رسد همان‌گونه که نظام مشاوره و روانشناسی با مشاوران زرد و غیرحرفه‌ای مقابله کرد و حتی در اقدام شجاعانه لیست تعدادی از فعالان بازار سیاه مشاوره را منتشر کرد، باید در مقابل مجوزهای قانونی و شبه‌قانونی به افراد غیرحرفه‌ای و فاقد صلاحیت نیز موضع جدی داشته باشد و مانع تحمیل آسیب‌های متاثر از آن به کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها شود و نکته مهم‌تر اینکه زمزمه‌های ورود حوزویان به مدارس و آن‌هم در جایگاه مشاور، نه معلم دینی و قرآن، بیشتر نگران‌کننده است، چراکه مشاوره تربیتی و تحصیلی و روانشناختی کودک و نوجوان بسیار حساس‌تر و مهم‌تر از مشاوره بزرگسالان است و هرگونه خطای ناشی از غیرحرفه‌ای بودن اثرات مخرب، عمیق و بلندمدت با آسیب‌های همه‌جانبه بر ذهن و روان دانش‌آموزان خواهد گذاشت، لذا در این راستا نیز متولیان حوزه مشاوره در وزارت آموزش و پرورش باید واکنش نشان داده و برای تصدی پست مشاوره در مدارس شاخص‌های علمی و حرفه‌ای سختگیرانه‌تری را مدنظر قرار دهند تا جایگاه مشاوره و مشاور در مدارس از دیدگاه دانش‌آموزان و والدین آنها بیش از این مخدوش نشود.

منبع: روزنامه اعتماد 3 شهریور 1401 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 10
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129959
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 23
  • سازمان 1
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Gamble Brief Struck Super Steam Tower Rtp casino slot Controls

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Guillermo casino Betfair Del Toro’s Frankenstein Remakes One of the

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Miracle Santa Slot machine game to experience 100 percent free

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Amatic Casinos Beste erreichbar Casinos within Betrugstest bei Amatic 2025

آذر ۱۵, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.