مطالب

Znakomita obsługa klienta w Betonred – sprawdź nas!

Zakłady wzajemne: kluczowe zasady i strategie dla nowicjuszy

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Everything You Should Know About Daily Jackpots at Puntit Casino

A Step-by-Step Guide to Register and Play at Nine Win

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۲۲, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 نقد پیش‌نویس قانون تشکل‌های مردم‌نهاد
دیدگاه

نقد پیش‌نویس قانون تشکل‌های مردم‌نهاد

مرداد ۲۱, ۱۴۰۱ 386 0نظر
image_pdfimage_print

ابراهیم امینی

تیرماه گذشته، مرکز پژوهش‌های مجلس از نسخه پیش‌نویس طرح موسوم به «قانون تشکل‌های اجتماعی» رونمایی کرد. پیش‌نویسی که در کنار نکات مثبت و ارزشمندی که داشت و بخش مهمی از آن مشابه آیین‌‌نامه تشکل‏های مردم‌نهاد مصوب شهریور ۱۳۹۵ هیات وزیران است، واجد برخی نکات تامل برانگیز و منفی بود که حتی می‌تواند باعث دیده نشدن و به حاشیه رفتن آن نکات شود. بنابراین در این مختصر بدون پرداخت به نکات مثبت پیش‌نویس منتشر شده، برخی نکاتی که می‌تواند سرنوشت تشکل‌های مردم‌نهاد را با مخاطره مواجه کند، مطرح می‌سازم. شاید نخستین نکته‌ای که در بادی امر در خصوص این پیش‌نویس جلب‌ توجه کند، حذف واژه مردم از عنوان این تشکل‌ها و جایگزین تشکل‌های اجتماعی به تشکل‌های مردم‌نهاد باشد. اگرچه در نگاه نخست این تغییر عنوان می‌تواند صرفا تغییر یک نام باشد، اما باتوجه به اینکه فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد می‌تواند طیف وسیعی از فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی، زیست محیطی و… را در بر بگیرد، چه‌بسا در عمل این تغییر واژگان، تقلیل ماهوی و عملکردی تشکل‌ها را نیز در پی داشته باشد. از سوی دیگر، وضع قانونی طولانی، با واژگانی پیچیده و حقوقی و بالغ بر ۷۰ ماده برای فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد که اغلب فعالین آن فاقد دانش حقوقی هستند، می‌تواند بی‌جهت و نامناسب و به ‌دور از وضعیت حقوقی و نیازهای این تشکل‌ها باشد. در کنار اینها، تعدد و تنوع نهادهای صدور مجوز و مرجع استعلام برای صدور، تداوم و تمدید مجوز فعالیت تشکل‌ها نیز جای تامل و سوال است! به ‌راستی چه نیازی به استعلام از نهادهای متعدد نظامی و امنیتی برای فعالیت تشکل‌های غیردولتی است و آیا سایه سنگین نگاه امنیتی به چنین تشکل‌هایی جز فرستادن پیام منفی و ناامید‌کننده به فعالین این حوزه‌ها که عموما با عشق و علاقه و بدون چشمداشت به منافع شخصی در این راه قدم گذاشته‌اند، پیامدی دارد؟! علاوه بر این، الزام به ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها در کنار صدور مجوز از مراکز محلی، استانی یا ملی در پیش‌نویس طرح می‌تواند منجر به ایجاد تشریفات غیر ضرور در مسیر تشکیل و فعالیت چنین تشکل‌هایی شود. 

همچنین طبق پیش‌نویس موجود، این تشکل‌ها باید به صورت مرتب گزارش‌های مالی و… را به برخی نهادها ارایه بدهند! این در حالی است که ماهیت و ذات این نهادها خصوصی، مدنی و غیردولتی است و گرفتار کردن تشکل‌های مردم‌نهاد در نامه‌نگاری‌‌های پی‌درپی به مراکز نظارتی دولتی، به‌ نظر مغایر با ماهیت غیردولتی تشکل‌های مردم‌نهاد است. به‌ویژه آنکه این تشکل‌ها عموما فاقد منابع و پشتوانه‌های مالی قوی هستند و پیش‌بینی مواردی که مستلزم جذب نیروهای بعضا تمام وقت است و بار مالی برای این تشکل‌ها ایجاد می‌کند هم جای تعجب دارد!
مورد تعجب‌‌برانگیزتر، جرم‌انگاری غیرضروری و نگاه بدبینانه و سختگیرانه به فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد است به شکلی که جرم‌انگاری با عبارتی کشدار، موسع و مبهم نظیر تخلف از تکالیف قوانین موضوعه کشور می‌تواند تا ۵ سال حبس برای مدیران تشکل‌های مدنی به همراه داشته باشد. همچنین پرداخت حقوق و دستمزد بیش از مبلغ اعلام شده توسط شورای پیش‌بینی شده در پیش‌نویس نیز می‌تواند مجازات‌ حبس تا ۵ سال یا جزای نقدی در پی داشته باشد که به ‌نظر سختگیرانه و به‌ دور از ضرورت می‌رسد. در پایان می‌توان گفت نگاهی کلی به پیش‌نویس منتشر شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیانگر تداوم نگاه بدبینانه و امنیتی به تشکل‌های مردم‌نهاد است. نگاهی که با پوشش قانون دادن به آن، مسیری جز حذف تشکل‌های مردم‌نهاد از چرخه فعالیت‌های مدنی و به حاشیه رفتن فعالین در این عرصه و ورود لطمات جدی و جبران‌ناپذیر به فرهنگ، هنر و مدنیت جامعه، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

منبع: روزنامه اعتماد 20 مرداد 1401 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 639
  • اخبار استانها 22
  • اساسنامه - مرامنامه 5
  • اطلاعیه‌های سازمان 5
  • انتخاب سردبیر 430
  • اندیشه 157
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 5
  • تجربه معلمی 27
  • تشکل ها 11
  • تعلیم و تربیت 13
  • جلسات شورای مرکزی 6
  • دسته‌بندی نشده 138793
  • دیدگاه 1004
  • سازمان 24
  • سازمان 3
  • کتاب 10
  • گزارش 328
  • گفتگو 320
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 2
  • واحد اجتماعی 2
  • واحد پژوهش ونوآوری 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 3
  • واحد جوانان و دانشجویی 1
  • واحد حقوقی 1
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 3
  • واحد طرح وبرنامه 4
  • واحد مالی پشتیبانی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 238

آخرین مطالب

Promotii 1 mythic maiden and Bonusuri Tu যশোর সরকারি সিটি

آذر ۲۲, ۱۴۰۴

10 Burning Heart Slot ️ Recenzie & Cazinouri: Înșelătorie ori

آذر ۲۲, ۱۴۰۴

Tu 15 Cazinouri Online în România montezuma Casino pe 2025

آذر ۲۲, ۱۴۰۴

Unser 9 besten Erreichbar-Casinos werfen Sie einen Blick auf diesen

آذر ۲۲, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.