مطالب

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

متن کامل سخنان خاتمی در دیدار با منتخبین کنگره سازمان معلمان ایران

  • ورود به سایت
  • عضویت
دوشنبه اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
انتخاب سردبیر یادداشت

رتبه‌های برتر کنکور و شکاف عدالت آموزشی

مرداد ۱۷, ۱۴۰۱ 298 0نظر
image_pdfimage_print

محمد داوری

ترکیب رتبه‌های برتر کنکور امسال نیز مانند سال‌های گذشته نشان از شکاف عدالت آموزشی دارد که سال به سال بر عمق و گستره این شکاف افزوده می‌شود و بیش از هر چیزی نشان از ناکارآمدی نظام آموزشی به ویژه در زمینه شاخص عدالت آموزشی دارد؛ شاخصی که هم یکی از شعار‌ها و مطالبات انقلاب 57 بود و هم یکی از شاخص‌های مورد ارزیابی نهادهای بین‌المللی برای مقایسه نظام‌های آموزشی دنیاست. سهم قبول‌شدگان دانش‌آموزان مدارس غیردولتی و تیزهوشان در رتبه‌های برتر بیش از آنکه نشان‌دهنده نقش این‌گونه مدارس باشد، بیانگر تجمیع دانش‌آموزان مستعد در مدارس خاص است و از سویی نشان از تفاوت فاحش کیفیت آموزشی در بین مدارس مختلف دارد که مصداق آشکار انتقاد کارشناسان حوزه آموزشی به تنوع مدارس است که سال‌هاست توسط منتقدان فریاد می‌شود. این آمارها بیشتر به نظام آموزشی ما آسیب می‌زند، چراکه دانش‌آموزان و خانواده‌ها را به سمت مدارس غیردولتی و مدارس خاص ترغیب می‌کند و باعث می‌شود نگرش‌ها و توجه‌ها به سمت مدارس دولتی و عادی تضعیف شود و به تبع آن سطح کیفیت آموزش نیز در این مدارس روزبه‌روز کاهش یابد و مطالبه اصلی که یکی از مسوولیت‌های دولت است که قانون اساسی بر اساس اصل سی‌ام بر دوش دولت‌ها گذاشته است، به فراموشی سپرده شود و به بهانه مشارکت والدین سال به سال بر آمار مدارس غیردولتی افزوده می‌شود و به موازات آن عدالت و کیفیت آموزشی در مدارس دولتی کاهش می‌یابد. اگر به ترکیب رتبه‌های برتر کنکور دقیق‌تر نظر بیندازیم، متوجه خواهیم شد چرا بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان برای انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند، چون آنها از قبل خود را در این رقابت نابرابر بازنده می‌دانند و انگیزه‌ای برای شرکت ندارند و به اجبار خانواده‌ها در کنکور شرکت می‌کنند و اگر آمار کسانی که با ناامیدی دست به انتخاب رشته می‌زنند را هم بر این درصد اضافه کنیم…

 بی‌تردید درخواهیم یافت که بیش از 70 درصد شرکت‌کنندگان امیدی به موفقیت در این ماراتونی که بی‌عدالتی قبل از شروع مسابقه باخت عده زیادی را حتمی کرده است، ندارند.
در میان اسامی چهل نفر از رتبه‌های برتر کنکور، مدارس استعدادهای درخشان ۲۹ نفر، مدارس غیرانتفاعی خاص ۹ نفر، مدارس نمونه دولتی یک نفر و مدارس دولتی یک نفر را به خود اختصاص داده‌اند که در واقع مدارس استعدادهای درخشان ۷۲.۵ درصد، مدارس غیرانتفاعی خاص ۲۲.۵ درصد، مدارس نمونه دولتی ۲.۵ درصد و مدارس دولتی ۲.۵ درصد در قبولی‌ها رتبه‌های برتر سهم دارند که بی‌تردید این نسبت در سایر رتبه‌ها نیز تا حد زیادی وجود دارد.
این نوک کوه یخ ناکارآمدی و بی‌عدالتی و ضعف کیفیت آموزش در نظام آموزشی است که نشان از بحرانی بودن آن دارد و دلایل ترک تحصیل، بی‌انگیزگی، کودکان کار، مادرکودک و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را باید در واقعیت‌های این کوه یخ جست‌وجو کرد.امید است به جای تبلیغ رتبه‌های برتر و نصب اسامی و عکس دانش‌آموزان برتر لیستی از قربانیان این ناکارآمدی بر سر در مدارس دولتی و سردر وزارت آموزش و پرورش نصب شود تا بانیان این وضع پاسخگو شوند.

منبع: روزنامه اعتماد 13 مرداد 1401 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 32
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 10
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 486
  • دیدگاه 1001
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 322
  • گفتگو 315
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 232

آخرین مطالب

Kreator Konten dan Algoritma: Bagaimana Menyiasatinya?

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴

Manfaat Vitamin C untuk Mencerahkan Kulit

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴

Mengenali Tenaga Kerja Lokal: Peranan, Hak, dan Rintangan di Zaman

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴

Panduan Memilih Layanan [Jenis Layanan] di HomerHighPels.com

اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.