مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۱۵, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
یادداشت

کوچه بن بست آموزش و پرورش

خرداد ۱۵, ۱۴۰۱ 278 0نظر
image_pdfimage_print

مجید علیپور

عضو شورای سازمان معلمان گیلان

تماشای مستند کوتاه «فروغ، کوچه بن بست» ساخته خانم «فرشته توکلی» که با به تصویر کشیدن وضعیت فعلی ساختمان مدرسه تاریخی فروغ در رشت، به تاریخچه تلاش های زنان متجدد و نوجوی ایرانی در راه آموزش و پرورش نوین دختران پرداخته و اشارات و گله های به حقی نسبت به کم کاری، اهمال و خلف وعده های مکرر آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه در تامین هزینه های بازسازی و نگهداری این بنای ارزشمند تاریخی داشت؛ باعث شد تا به عنوان شخصی که برای مدتی علاقمندانه در پی یافتن راهی برای استفاده از این بنا به عنوان «موزه آموزش و پرورش گیلان» بودم؛ از نو به این نکته بیاندیشم که نقش و مسئولیت آموزش و پرورش در تملک و نگهداری از مدارس و ساختمان های تاریخی (موسوم به میراثی) چیست و چرا در واگذاری آنها به سایر نهادهای صاحب صلاحیت مقاومت می کند؟ به عبارت ساده تر و صریح تر، اصلا آموزش و پرورش چکاره مدارس و بناهای تاریخی و میراثی است که پایش را از مسایل و حوزه هایی که اساسا و ذاتا وظیفه و مسئولیتی در آنها ندارد، پس نمی کشد و به رغم گزارش ها، گلایه ها و انتقاداتی که نسبت به این رویه وجود دارد همچنان بر حفظ تملک خود بر این بناها اصرار می ورزد؟

به گمانم اگر از عامی و متخصص بپرسیم نهاد تعلیم و تربیت چرا به وجود آمده و وظیفه و ماموریت اصلی آن چیست؟ پاسخی کمابیش شبیه به این خواهیم شنید: «آموزش و تربیت هرچه موثرتر نسل های آینده برای بهتر شدن زندگانی فردی و اجتماعی»؛ گمان نمی کنم که خواستگاه فکری و طبقاتی و یا علایق و گرایش های سیاسی، فرهنگی و … پاسخگویان، تفاوت مشهودی در کیفیت پاسخ هایشان نسبت به پرسش فوق به وجود آورد.

نگارنده که با موافقت و همراهی مدیرکل وقت آموزش و پرورش استان گیلان، مدتی در تلاش برای راه اندازی موزه آموزش و پرورش استان گیلان بوده و کمابیش از سوابق چنین تلاشی در دوره مدیریت های پیشین این مجموعه نیز باخبرم، بعد از مدتی و به ویژه پس از بازدیدی که از موزه_مدرسه نظامی گنجوی شهرستان آستارا داشتم (موزه ای که منطقا می بایست یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهرستان مرزی می شد اما کاملا به حال خود رها شده است)؛ به جد درگیر این پرسش شدم که اساسا آموزش و پرورش با تکیه بر کدام دانش، نیروی متخصص و بودجه می تواند چنین ساختار جدیدی را بر بدنه سنگین و حجیم خود اضافه کند و نیرو و بودجه کمیاب خود را در این چنین مسیری هزینه نماید؟

هرچند تجربه تاسیس «موزه آگیرا» در کرمان و یا «موزه آموزش و پرورش اصفهان»، جزو نمونه های موفق ایجاد موزه توسط آموزش و پرورش وانمود می شوند اما همچنان جای طرح این پرسش باقی است که با کدام توجیه عقلی و منطقی، آموزش و پرورش را وارد مسایل و ماموریت هایی کنیم و همچنان بر شاخ و بال آن بیفزاییم در حالی که دهه هاست نهادهای تخصصی برای چنان اموری ایجاد شده و مشغول به فعالیت هستند؟

ناگفته پیداست هرسالی که در تعیین تکلیف نهایی مالکیت و اداره چنین بناهایی تعلل می شود؛ تا چه میزان احتمال تخریب و نابودی کامل آنها بیشتر و بیشتر می شود در حالی که آموزش و پرورش توان، وقت و حوصله ای برای رسیدگی به چنان موضوعاتی را ندارد و اگر هم به صورت کاملا مقطعی به این حوزه وارد شده، به سرعت پایش را از آن پس کشیده و به درستی به ماموریت های اصلی و مورد انتظار خود بازگشته است.

به گمان نگارنده در واگذاری ساختمان ها، تجهیزات، اشیا و اسنادی که به نوعی بازگو کننده تاریخ آموزش و پرورش کشور هستند به نهادهای تخصصی همچون میراث فرهنگی، سازمان اسناد و … نبایست بیش از این تعلل و امروز و فردا کرد؛ چرا که تداوم این وضعیت که چیزی جز رهاشدگی و بلاتکلیفی نیست، امکان دستیابی به هدف اصلی یعنی نگهداری و بهره برداری بهینه از چنین اماکن و تجهیزاتی را روز به روز کمرنگ تر می کند.

آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین و پرعائله ترین نهاد دولتی، نه تنها بیش از این توانی برای افزودن بر شاخ و برگ های خود و گسترش بیشتر را ندارد؛ بلکه بیش از هرزمانی نیازمند رها کردن شانه های خود از بار مسئولیت های اضافی و چابک سازی هرچه بیشتر است تا تمرکز و توجه خود را بر ماموریت های اصلی مورد انتظار بگذارد و توان و سرمایه محدودش را معطوف به “مدرسه” نماید.

منبع: اعتماد آنلاین

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 10
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 130024
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 23
  • سازمان 1
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Beste erreichbar Casinos Verkettete liste: Übersicht Tagesordnungspunkt 25 Deutschland

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Beste Verbunden Casinos 2025 Tagesordnungspunkt Kasino Seiten inside Teutonia

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

The newest 50 free spins on Gonzos Quest no deposit

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Die besten Erreichbar Casinos 2025 je deutsche Spieler

آذر ۱۵, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.