مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
دوشنبه خرداد ۲۶, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 آواز ترقی یا غم نامه ی توقف
یادداشت

آواز ترقی یا غم نامه ی توقف

اردیبهشت ۹, ۱۴۰۱ 295 0نظر
image_pdfimage_print

لیلا کریمی
مسئول کمیته آموزش سازمان معلمان فارس

برروی بیلبوردهای بزرگ در سطح شهر که نگاه می کنی جملاتی برای تبلیغات اجناس و کالاها نوشته شده است در اکثریت کشورهای پیشرفته این نوع نگاه تبلیغی برای جذب نیروی انسانی و تولید فکر استفاده می‌شود.

البته که این موضوع بستگی به میزان اهمیتی دارد که جوامع به علم آموزی، تعلیم و تربیت نیروی خلاق و اصولا ارزشگذاری دانش و آگاهی می دهند، و تعداد متقاضیان آن شغل نیز بستگی به ترسیم جهان‌بینی طراحان آن شغل دارد که در نهایت محتوای بیلبوردها بخشی از این چشم انداز خواهد بود.

شغل معلمی با توجه به تعاملات خاص انسان گرایانه، گاهی نقش واسطه‌ای به هستی‌شناسی و معنا دهی به زندگی کودک دارد و هم چنین از طرفی دیگر، مسیر اجتماعی شدن را برای کودکان تسهیل می‌کند به عبارتی فعل و انفعالات اجتماعی را که یکی از مهم ترین ابعاد زندگی بشر می باشد توسط یک معلم آغاز و به تعالی می رسد.

هر چند نیاز به بحث و گفتگوی سالانه داریم تا با استفاده از فرایندهای پردازش فکری، نیم رخی جامع از نقش معلم را ترسیم نماییم تا بتوانیم تابلوی مخیلات معلم را پر از نقش های زرین کنیم یا منشوری از واقعیت‌های نامتعادل و بی حجم را بنانهیم؟ یا در نهایت به واقعیت های پنهان و آشکار این نقش پی ببریم ؟

در شبی از بحث و گفتگوهای همکاران بازنشسته و شاغل با جمع آوری اطلاعات نظری و مستند همکاران فرهنگی، موفق به تکمیل پازل نقش معلم نشدیم و به پدیده ی ارتفاع پست که یکی از دلهره های انسانیست رسیدیم.

هر موقعیت حرفه ای دارای چهار مولفه ی احترام، جاذبه و میزان آزادی و در نهایت دستمزد یا حقوق فرد می باشد که تا حدودی نماینده ویژگی‌های موقعیتی نقش می باشد، ترکیب متفاوتی از آن با ویژگی های شخصیتی فرد، ادغام می‌شود و زنجیره ای پیوسته را نمایش می دهد.
در سلسله تحولات زیستی معلم در ایامی که از عصر طلایی تغذیه می‌نمود به سبب جاذبه ای که در خدمات رسانی از نوع اجتماعی داشت و با در نظر گرفتن خلوص حرفه ای معلم، در موجی از معنویت به سر می‌برد، به گونه ای که آواز عشق در هر نفس معلم روح تازه‌ای را در جان کودک می دمید…

هر نفس آواز عشق می رسد از چپ و راست
ما به فلک می رویم عزم تماشا که راست
از منظر عشق ، معلم اقبالی خجسته داشت و عشق داند که در این دایره تعلم با مزایای بسیار اندک، چگونه رخساره ی معلم را در عصر زرین گلگون می نمود ..

از منبع ذخایر فرهنگی نهفته در ادبیات و هنر زیسته ای که طراحان صحنه آموزش و پرورش آغشته به هنر پیشینیان بودند، معلم نیز تکیه بر آزادی و احترامی متقابل داشت که از مخاطبین مستقیم خود احساس می نمود.

مسیر سبز و خرم آموزش و رشد، با سرعت گیرهای غیرمنطقی به جاده ی ناهمواری تبدیل شد که طعم شبیخون فرهنگی کمتر احساس شود و فرزند ایران زمین با این جاده سنگلاخی خو بگیرد ..

شعله ی تابان معلم، این بن مایه ی اسطوره ای که کلید فهم فرهنگی و ساختار ذهنی جامعه محسوب می شود نیز دود آلود شد.

زندگانی معلم از بعد انگیزش در طول زمان طراوت خود را از دست داد و در طلب خضر طالع خجسته ای شد که حافظ در اوضاع و احوال اجتماعی سیاسی برای شور آفرینی مردم زمان سروده است

آب حیوان تیره گون شد
خضر فرخ پی کجاست

ستیز بین دواندیشه ، تفکری که تغذیه ارزش های انسانی را ستایش می کند با تفکری که در مدح تخریب ارزش ها ایستاده است، مبارزه ای سودمند محسوب نمی شود..چه فرقی است میان تخریب آثار آموزشی و فرهنگی با حمایت از حیات وحش برای تخریب سمبل های انسانی نه به عنوان فلسفه ی حمایت از حقوق حیوانات ..

میان تفکر وحدت بخش معلم با واقعیت تحریف شده در منظومه ی کثرت بخش طراحان مدل عدالت و منزلت معلم، ارتفاع پست را متجلی می سازد ..

اگر حتی به طور فرضی، دستی بر تخیل ترسیمی خود بر بیلبوردی که در سطح ملی قرار است نیروی انسانی معلم را معرفی کند ببریم، آواز ترقی و غم نامه توقف، از دیکته ی موسیقیایی شور متناسب خواهد بود.

آتشی ز کاروان جدا مانده
این نشان ز کاروان به ‌جا مانده
یک جهان شرار تنها مانده در میان صحرا
به درد خود سوزد به سوز خود سازد

#اختصاصی سخن معلم

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 106
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

Main Aman & Gampang Menang: Link Resmi Slot Gacor 777

خرداد ۲۵, ۱۴۰۴

Daftar Situs Slot Gacor Online Terbaru dan Resmi 2025 Hari

خرداد ۲۵, ۱۴۰۴

MEDUSA88: Gerbang Resmi Alternatif Menuju Keuntungan Maksimal di Dunia Digital

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Perbandingan Situs Slot Depo 10k Populer

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.