مطالب

Znakomita obsługa klienta w Betonred – sprawdź nas!

Zakłady wzajemne: kluczowe zasady i strategie dla nowicjuszy

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Everything You Should Know About Daily Jackpots at Puntit Casino

A Step-by-Step Guide to Register and Play at Nine Win

  • ورود به سایت
  • عضویت
دوشنبه آذر ۲۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
دیدگاه

رشدمرگ سواد در دانش‌آموزان

فروردین ۱۵, ۱۴۰۱ 320 0نظر
image_pdfimage_print

حسین ثقفی

کرونا توانست با قدرت در تمام بخش‌های جهان التهاب ایجاد کند و در کنار جان آدمی، ذهن و اندیشه وی را نیز گرفتار رکود گرداند.
انصافا دنیا برای رویارویی با چنین بحرانی آمادگی نداشت و کشورهای مدرن و پیشرفته نیز نتوانستند به تندی برای تهدیدهای متنوع کرونا، چاره‌اندیشی نمایند.
در این بین کشورهای درحال توسعه و گرفتار تحریم و تهدیدهای بین‌المللی شرایط دردناکی داشتند و به موازات مرگ جسمانی ساکنان‌شان، مرگ ذهنی آنان نیز به وقوع پیوست و مصاف‌شان در برابر هر دو مرگ ناکام ماند. سخن ما در این بخش، مرگ اندیشه و سواد مدرسه‌ای در ایام کروناست و منظور از سواد همان دریافت‌هایی است که دانش‌آموزان از کتب درسی خود در قالب آزمون و نمره به معلمان‌شان ارایه می‌دهند.
وقتی سیستم تعلیم و تربیت کشوری، تکیه بر محفوظات دارد و مهارت محوری در آن کمتر دیده می‌شود، شکی نیست که مجازی شدن آموزش، مغز‌ها را به سمت راحت‌طلبی و گریز از چنین یادگیری‌هایی سوق می‌دهد. مهاجرت خرد و تفکر از آموزش با بروز کرونا، به‌شدت تقویت شد و جمعیت بالایی از دانش‌آموزان در این آب گل‌آلود با راحت‌طلبی مطلق درصدد صید بهترین نمرات از راه‌های گوناگون به جز همت فردی و مطالعه محوری برآمدند و بدان دست یافتند. البته فقدان پلتفرمی نوین و بدون ایراد و عدم ارتباط نرم‌افزاری با کشورهای مترقی و خودبینی‌های غیرعلمی نیز کمک کرد تا آنکه آموزش در دست‌اندازی پر از گل و لای گرفتار شود.
اکنون پس از دو سال که مدارس کشور درگیر کرونا شده است و با حضوری شدن مدارس در این سال تحصیلی، اغلب معلمان اذعان دارند که دانش‌آموزان فعلی دارای حداقل‌های علمی نیز نیستند و مرگ خاموش سواد چنان در آنان روی داده است که پهنای فکری آنان را تبدیل به شوره‌زاری خشک و فاقدخلاقیت گردانده است. در تمام مقاطع تحصیلی افت شاخص‌های تعلیم و تربیت مشهود است. متاسفانه آموزش مجازی موجب رشد بادکنکی معدل و نمرات دانش‌آموزان به طریقی شده است که با واقعیت موجود هیچ تطابقی ندارد و شوربختانه در سنجش‌های حضوری مشخص می‌گردد که فاصله بین واقعیت سواد و نمره دانش‌آموزان با آنچه در فضای مجازی کسب کرده‌اند فراتر از ماه تا زمین است. این بی‌سوادی گزنده فشار مضاعفی بر معلمان و البته فراگیران در کلاس‌های حضوری وارد می‌کند.
به نظر می‌رسد قبل از حضوری شدن مدارس، باید آموزش و پرورش راهی برای پر کردن این شکاف عمیق بی‌سوادی می‌یافت نه آنکه بر طبل بازگشایی حضوری مدارس بکوبد و دانش‌آموزان را چنین بی‌سلاح روانه میدان علم کند که نتیجه‌اش یأس و ناامیدی و شاید ترک تحصیل باشد. آنچه بعد از امتحانات نوبت اول مدارس رخ نمود بیانگر این مطلب است که کرونا به راحتی توانسته موجب افت تحصیلی و کاهش شدید سطح آموخته‌های دانش‌آموزان شود و از طرفی دیگر بتواند گسست وهمناکی در حوزه تربیتی و اخلاقی در بین یادگیرندگان به وجود آورد. باری با چنین آثار مخربی وزارت آموزش و پرورش بازهم به شکلی کاملا بدون متد و برنامه در پی روانه کردن دانش‌آموزان به مدرسه است بی‌آنکه به چنین اشکالاتی پی ببرد و بکوشد تا با تغییر در شیوه‌های یادگیری و سنجش، این نقصان‌ها را جبران نماید. در شرایط کنونی بار سنگینی بر دوش مدارس کشور نهاده شده است از آن رو که وزارت هیچ طرحی برای ایجاد و تقویت امید در دانش‌آموزان ارایه نکرده است و مدیران و معلمان بایستی با خلاقیت‌ها و توانمندی ذاتی خود این عیوب را مرتفع کنند، چیزی که سالیان سال به طول خواهد انجامید و حداقل در شرایط فعلی آموزش و پرورش به‌شدت ناتوان از حل و رفع آن است.

منبع:روزنامه اعتماد 15 فروردین 1401 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 639
  • اخبار استانها 22
  • اساسنامه - مرامنامه 5
  • اطلاعیه‌های سازمان 5
  • انتخاب سردبیر 430
  • اندیشه 157
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 5
  • تجربه معلمی 27
  • تشکل ها 11
  • تعلیم و تربیت 13
  • جلسات شورای مرکزی 6
  • دسته‌بندی نشده 141036
  • دیدگاه 1004
  • سازمان 3
  • سازمان 24
  • کتاب 10
  • گزارش 328
  • گفتگو 320
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 2
  • واحد اجتماعی 2
  • واحد پژوهش ونوآوری 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 3
  • واحد جوانان و دانشجویی 1
  • واحد حقوقی 1
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 3
  • واحد طرح وبرنامه 4
  • واحد مالی پشتیبانی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 238

آخرین مطالب

Kasino casino dolphins pearl tipps Zahlungsmethoden Zahlungsmöglichkeiten Verzeichnis

آذر ۲۴, ۱۴۰۴

1Win официальный сайт букмекерской конторы 1вин.4591

آذر ۲۴, ۱۴۰۴

Funk oscar spin gammel version login Casino På Ma bedste

آذر ۲۴, ۱۴۰۴

Idræt Vederlagsfri Handelsagen Jane vulkan vegas kontakt i danmark Blonde

آذر ۲۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.