مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه تیر ۲۷, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
دیدگاه

روز جهانی آموزش را دریابیم

بهمن ۵, ۱۴۰۰ 547 0نظر
image_pdfimage_print

نسرین محمد باقری

24 ژانویه برابر چهارم بهمن روز جهانی آموزش است. هدف از این نامگذاری تاکید بر نقش کلیدی آموزش به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل رسیدن به صلح و پیشرفت است. تنها با آموزش است که می‌توان تغییر کرد و برای رسیدن به دنیایی بهتر گام برداشت. آموزش به عنوان یکی از مصادیق حقوق بشر، حق تمام کودکان روی زمین است. بنا بر تعریف یونیسف تمام کودکان 6 تا 18 سال لازم‌التعلیم هستند، آموزش ابتدایی اجباری و رایگان و الزام ایجاد آموزش متوسطه برعهده دولت‌هاست و به کودکانی که به دلایل مختلف، در هیچ یک از مقاطع تحصیلی مشغول به تحصیل نیستند، کودکان بازمانده از تحصیل گفته می‌شود. شعار امسال روز جهانی آموزش، دگرگونی مسیر، دگرگونی آموزش است. قطعا رسیدن به توسعه پایدار مستلزم دگرگونی و تغییرات اساسی در آموزش است. این شعار بی‌ارتباط با شرایط آموزش در دو سال اخیر نیست. شیوع کرونا و تعطیلی جهانی مدارس و مراکز آموزشی باعث تغییرات چشمگیر در شیوه آموزش شد. تجربه آموزش مجازی و از راه دور در کشورهای مختلف و بسته به امکانات و شرایط اقتصادی‌شان متفاوت بود. در کشورهای پیشرفته، قبل از کرونا نیز فناوری و ابزارهای دیجیتال در خدمت آموزش بود و بیشتر دانش‌آموزان از رایانه و اینترنت برخوردار بودند، اما با شروع کرونا، میلیون‌ها کودک در جهان، به کودکان بازمانده از تحصیل اضافه شدند و باز سهم دختران به مراتب بیش از پسران بود. بسیاری از کشورها به دلیل مشکلات زیرساختی، عدم دسترسی دانش‌آموزان به ابزارهای لازم و معلمانی که خود آشنایی چندانی با فناوری نداشتند، دچار بحران‌های آموزشی فراوان شدند.کرونا ناعدالتی‌های آموزشی را تعمیق بیشتری بخشید. وجود این نابرابری‌ها از یک‌سو و پیشرفت فناوری و تاثیرات آن در سرنوشت و زندگی دانش‌آموزان از سوی دیگر زنگ خطری است برای دولت‌ها که گام‌های موثری برای ایجاد دگرگونی‌های مثبت در آموزش به عنوان کلید طلایی پیشرفت جوامع بردارند. بدیهی است که توجه به آموزش بدون توجه به توانمندسازی معلمان به عنوان اصلی‌ترین رکن آموزش عملا امکان‌پذیر نیست. شعار جهانی روز آموزش امسال فرصتی برای بیان راهکارهای عملی تقویت آموزش و پرورش برای ایجاد تغییرات بنیادین آموزش و پایه‌گذاری آینده‌ای پایدار و صلح‌آمیزاست و اما در ایران طبق اصل سی‌ام قانون اساسی: دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به ‌طور رایگان گسترش دهد. تا پیش از کرونا کودکان بازمانده در تحصیل ایران عموما در مناطق عشایری یا روستاهای دورافتاده‌ای بودند که عملا وارد چرخه آموزش نمی‌شدند یا کودکان کاری بودند که به دلیل مشکلات اقتصادی به جای تحصیل وارد بازار کار می‌شدند.پس از کرونا، سه میلیون دانش‌آموز به دلیل نداشتن گوشی و دسترسی به اینترنت از آموزش مجازی محروم ماندند. قرار بر این بود که تبلت‌هایی اهدایی به همه کودکان بازمانده از تحصیل ارایه شود که عملا چنین اتفاقی نیفتاد. بسیاری از خیرین و معلمین تلاش کردند که مشکلات برخی دانش‌آموزان را تاحدی حل کنند. اما اگر بخواهیم نگاه واقع‌بینانه به نتایج آموزش مجازی دانش‌آموزان حاضر در کلاس‌های درس در دو سال اخیر داشته باشیم حال سواد دانش‌آموزان مخصوصا در مدارس دولتی اصلا خوب نیست! نتایج واقعی آزمون‌های حضوری و برگه‌های سفید موید این مطلب است که آموزش مجازی ما اشکالات بسیاری داشته است. متاسفانه ناعدالتی آموزشی پس از کرونا بیش از پیش خودنمایی کرد و فاصله مدارس دولتی و غیرانتفاعی بیش از قبل شد. کلاس‌های درس مدارس غیرانتفاعی در پلتفرم‌هایی که امکانات بسیار خوبی داشتند، در زمان بیشتر و با معلمانی که محتواهای آموزشی خوب تهیه می‌کردند، برگزار شد. اما در مدارس دولتی زمان کم کلاس‌ها، جمعیت بالای دانش‌آموزی، مشکلات نت دانش‌آموزان، عدم ارتباط دوسویه موثر، ضعف معلمان در تولید محتوای آموزشی و برنامه غلطِ تدریس همزمان مجازی و حضوری را می‌توان از عوامل افت آموزشی قلمداد کرد.در بخشنامه اخیر آموزش و پرورش مبنی بر حضوری شدن مدارس آمده است که ارایه آموزش حضوری و برخط (آنلاین) تماما از محیط کلاس و با استفاده از امکانات مدارس صورت پذیرد. کاش مشخص می‌شد کدام امکانات؟ چگونه می‌توان از مدارسی که حتی نت دراختیار معلم قرار نمی‌دهند انتظار همراهی داشت؟! به گمان من در کشور ما کسی برای همراهی با شعار جهانی روز آموزش گامی بر نمی‌دارد. آموزش و پرورش و مشکلاتش در اولویت هیچ دولتی قرار نمی‌گیرد. مشکلات معلمان سال‌هاست که شأن و اعتبار معلمی را از بین برده است. با این حال بالادستان نظام آموزشی رفع تمام مشکلات را از پیامبری به نام معلم توقع دارند. فکری به حال آموزش فرزندان ایران داشته باشیم که فردا دیر است… دبیر ریاضی

منبع:روزنامه اعتماد 4 بهمن 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 267
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

Mengenal Fungsi dan Manfaat Situs Resmi bphtb-klaten.id

تیر ۲۶, ۱۴۰۴

Mengapa Infokalteng.id Jadi Pilihan Utama Pembaca di Kalimantan Tengah?

تیر ۲۶, ۱۴۰۴

The Evolution of Casino Gaming: From Brick-and-Mortar to Virtual Reality

تیر ۲۶, ۱۴۰۴

Online Casinolar ve Oyun Stratejileri

تیر ۲۶, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.