مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه تیر ۲۰, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 بودجه آموزش و پرورش
دیدگاه

بودجه آموزش و پرورش

بهمن ۵, ۱۴۰۰ 347 0نظر
image_pdfimage_print

اعظم عابدینی

به بهانه روز جهانی آموزش
 نامگذاری روزها در سطوح جهانی و ملی بیانگر اهمیت فوق و در واقع بهانه‌ای است تا افکار عمومی‌را به ابعاد مختلف آن جلب کنیم و از آن جمله(آموزش) است که به عنوان یک مساله زیربنایی و پایه توسعه کشورها نیازمند توجه خاص است. در دو سال اخیر همه‌گیری کرونا، سیستم‌های آموزشی تمامی کشورها را با چالش‌های جدی مواجه ساخته است به‌طوری که اینک ضرورت توجه به آموزش‌های از راه دور – به شکل اثربخش- نه تنها به عنوان آموزش مکمل که حتی به شکل یک سبک آموزشی مدرن و موثر در جهان مطرح است. در این میان کشورهای توسعه‌یافته با پیشرفت در تکنولوژی ارتباطات و تامین زیرساخت‌های لازم در بعد سخت افزاری و نیز با ابداعات نرم‌افزارهای جدید سعی دارند نواقص آموزش‌های غیرحضوری را به حداقل رسانده و آن را به شاخصه‌های آموزش حضوری نزدیک کنند.  اما درکشورهای توسعه‌نیافته یا رو به توسعه – همچون کشور ما ـ موضوع به گونه‌ای دیگر است؛ چنانچه به رغم آنکه از دیرباز «آموزش از راه دور» به عنوان یکی از راه‌های اساسی برای تحت پوشش قرار دادن آموزشی کودکان و بازماندگان از تحصیل و نیز کاهش بی‌سوادی مطرح بوده ولی متاسفانه تاکنون نه‌تنها توفیق چشمگیری حاصل نشده بلکه با تعطیلی مدارس در دو سال اخیر «شکاف طبقاتی و بی‌عدالتی آموزشی» به دلایل زیر بیش از پیش نمایان شده است:  نبود زیرساخت‌های لازم برای آموزش‌های غیرحضوری، توسعه‌نیافتگی تکنولوژی ارتباطات، عدم آموزش و آشنایی معلمان، مدرسان و دانش‌آموزان با پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی، عدم آشنایی با شیوه‌های تدریس این نوع آموزش‌ها و نبود دسترسی بسیاری از دانش‌آموزان به ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار به ابزارهای لازم برای این نوع آموزش؛ ابزارهایی مثل گوشی‌های هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ و…. موجب شده تا ضمن افت آموزشی شدید تعداد زیادی از کودکان در سن تحصیل از درس خواندن محروم و برخی دیگر یا دچار وقفه تحصیلی شده یا ترک تحصیل کنند… 

 آمارهای آموزش و پرورش و نیز افزایش تعداد کودکان کار در مناطق مختلف به خصوص در دو سال اخیر گواه این ادعاست . همه این موارد سبب شده تا صدای اعتراض و هشدارهای فعالین حوزه آموزش و پرورش و تشکل‌های مختلف معلمی بیش از گذشته به گوش برسد زیرا معلمان فهیم خوب می‌دانند که «تضاد و شکاف طبقاتی و بی‌عدالتی آموزشی» موجود؛ به عنوان (مادرِ بحران‌ها) چگونه می‌تواند سبب زایش و رشد انواع بِزه‌های اجتماعی، بیکاری، فقر و سایر معضلات اجتماعی درکشور شود که تبعات آن نه‌تنها گریبانگیر سیستم آموزش و پرورش که دامنگیر همگان خواهد شد؛ از این‌روست که دلسوزانه فریاد برمی‌آورند و به حاکمیت، دولت و وزارت آموزش و پرورش – به عنوان متولی آموزش – اصل از یاد برده قانون اساسی یعنی(آموزش عمومی فراگیر و رایگان برای کودکان و نوجوانان تا پایان دوره متوسطه) را یادآور می‌شوند. زنگ خطری که معلمان به کمک تشکل‌های مختلف فعال معلمی به صدا در آورده‌اند برای آن است که بگویند؛ به هوش باشید!  سهم هشت و نیم درصدی آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور با توجه به گستره مسائل آموزشی و پرورشی و حجم زیاد مطالبات به‌حق معلمان که تاکنون بی‌پاسخ مانده و نیز از بعد تعداد کثیری که به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم با این وزارتخانه مرتبط بوده و به نوعی از آن منتفع می‌شوند؛ پاسخگو نیست.  باید تا دیر نشده تلاش کرد و سهم آموزش و پرورش را از این بودجه بالا برد زیرا معلم و دانش‌آموز امروز متفاوت از دیروز است. او آگاه شده و سهم خود را از سفره بودجه طلب می‌کند. اگر این آگاهی را درک نکنیم و به مطالبات و خواسته‌ها و نیازهای مغفول آموزشی معلم و دانش‌آموز منطقی پاسخی درخور ندهیم شاید خسارت‌های پیش آمده پیدا و پنهان فردا، قابل جبران نباشد. نجواها، صداها و فریادهای در گلو مانده دلسوزان متعهد را بشنویم؛ با افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی، برنامه‌ریزی به‌وسیله اهل فن و متخصصان حرفه‌ای و تعیین اولویت‌ها و نیز دعوت از سازمان‌های مردم نهاد و خیرین در جهت توانمند‌سازی و حمایت از خانواده‌ها و تجهیز مدارس ،کشتی در گل مانده آموزش را نجات دهیم شاید فردا دیر باشد!

منبع:روزنامه اعتماد 4 بهمن 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 177
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

The Impact of Artificial Intelligence on Casino Operations

تیر ۲۰, ۱۴۰۴

The Future of Casino Loyalty Programs

تیر ۲۰, ۱۴۰۴

Slot Jepang Gacor Hari Ini dengan Tema Anime yang Bikin

تیر ۱۹, ۱۴۰۴

Casino Oyunlarında Başarı İçin Stratejiler

تیر ۱۹, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.