مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
سه شنبه تیر ۱۷, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
دیدگاه

«امت و امامت» یا «دولت – ملت»؟

آذر ۲۳, ۱۴۰۰ 298 0نظر
image_pdfimage_print

علی شکوهی

آن نگرشی که آرمان ایدئولوژیک را در حوزه سیاست خارجی اصل می‌داند معتقد به نظریه امت و امامت است و به یک معنا به مرزهای جغرافیایی موجود و هویت ملی، بهای زیادی نمی‌دهد. مطابق این نظریه، همه مسلمانان به یک واحد بزرگ اجتماعی به نام «امت» تعلق دارند و سرنوشت آنان به یکدیگر مرتبط است و اگر امامی ظهور کند که در بخشی از این سرزمین اسلامی قدرت را به دست آورد و حکومتی را تاسیس کند، آن حکومت را باید متعلق به همه مسلمانان دانست و حمایت از آن را تکلیفی برای همه مسلمین تلقی کرد. از نظر آنان جمهوری اسلامی در مقطع پیروزی انقلاب، پیشتاز تشکیل حکومت دینی در میان مسلمانان بود و همین شأن پیشتازی، این اولویت را برای ایران می‌آورد که «ام‌القرای جهان اسلام» باشد و مسلمانان بقیه کشورها خود را نسبت به حمایت از این حکومت تازه‌تاسیس مسوول بدانند. بعدها طالبان در افغانستان و داعش در عراق و سوریه با همین نگاه مدعی پی‌ریزی امت اسلامی شدند و هزاران نفر را از سراسر جهان به سوی حوزه تحت نفوذ خود گسیل داشتند و دفاع از حکومت خود را مسوولیت مشترک همه مسلمانان جهان معرفی کردند.  اگر بازیگران عرصه بین‌المللی را «امت»ها بدانیم این برداشت می‌تواند وجهی داشته باشد اما واقعیت این است که در جهان کنونی «دولت – ملت» عنصر تعیین‌کننده است و نقش اصلی را در تنظیم مناسبات بین‌المللی این واحد اجتماعی بازی می‌کند. شاید در پایان تاریخ بشر، بار دیگر به هویت عام و مشترک بشر برگردیم و مرزهای جغرافیایی از بین بروند و همه انسان‌ها در سراسر جهان یک واحد اجتماعی بزرگ تلقی شوند اما اکنون چنین نیست و ما در درون مرزهای جغرافیایی کشورها شاهد حضور ملت‌هایی هستیم که چه بسا دین و نژاد و زبان و فرهنگ واحدی هم ندارند اما خود را متعلق به یک کشور معین می‌دانند.

به همین دلیل کسانی که به «امت اسلامی» معتقدند در یک چالش مهم قرار می‌گیرند و آن نحوه تعیین تکلیف در هنگامی است که به حکم «امت بودن» باید در حوزه خارجی رفتاری را پیشه کنند که آن رفتار به زیان منافع ملی است.  در جهان اسلام با مردم مسلمانی مواجه هستیم که در ده‌ها کشور اسلامی پراکنده هستند و هر چند دین و کتاب و پیامبر و قبله واحدی دارند اما به دلایل مختلف دارای مواضع و عملکرد و  سلیقه و کارکردهای متفاوت و مختلفی هستند. دولت‌های حاکم بر مسلمانان جهان با یکدیگر همسو و همسود نیستند و حتی اگر در قالب کنفرانس کشورهای اسلامی در کنار هم قرار بگیرند باز هم اختلافات منافع میان آنها باقی است. این درست است که ما بسیاری از حاکمان این کشورها را مسلمان و مقید به احکام اسلام نمی‌دانیم اما درباره جمهوری اسلامی هم قضاوت مشابهی میان ملت‌های مسلمان دیگر وجود دارد و آنان هم ما را نماد اسلام تصور نمی‌کنند.
یکی از دلایلی که مفهوم «جنگ تمدن‌ها» و به تبع آن مفهوم «گفت‌وگوی تمدن‌ها» را نادرست می‌دانم همین واقعیت است که معلوم نیست نماینده این تمدن‌های چندگانه در جهان کدام جریان یا دولت یا نهاد است. مثلا آیا نماینده تمدن اسلامی را باید جمهوری اسلامی بدانیم یا عربستان یا مصر یا اندونزی؟ هیچکدام از نحله‌های دینی موجود در کشورهای اسلامی هم نمی‌توانند نماینده تمدن اسلامی تلقی شوند و از جمله تشیع انقلابی، اسلام سلفی، اسلام تکفیری و جهادی، داعش و طالبان، مدعیان اسلام رحمانی و دیگر گرایش‌ها را نمی‌توان نماینده تمدن اسلامی تلقی کرد. اینها دشواری موجود در تعریف امت اسلامی است و طبعا نمی‌توان با بازیگری یک واقعیتی عینی به نام «دولت – ملت» از یک مفهوم انتزاعی و ذهنی به نام «امت» سخن گفت.
آیا به دلیل محور بودن دولت – ملت در مناسبات جهانی ما باید از توجه به ابعاد اعتقادی و دینی تنظیم مناسبات خود با دیگران خودداری کنیم و مثلا وضعیت ناگوار ملت‌های مظلوم جهان و مسلمانان تحت ستم را نادیده بگیریم و تنها به منافع ملی کشورمان بیندیشیم؟ قطعا نباید چنین نتیجه گرفت زیرا هم‌سرنوشتی همه انسان‌ها ایجاب می‌کند که ما در قبال ظلمی که بر دیگران می‌شود احساس مسوولیت کنیم همان‌گونه که انتظار داریم در هنگام ظلم به ما هم، دیگران تماشاگر نباشند.
البته مقوله احساس همدردی و همراهی در سطح کشورها و ملت‌ها، سازوکار خاص خودش را دارد و از اعلام موضع سیاسی تا رای دادن به فلان قطعنامه یا ارسال کمک بشردوستانه تا حمایت همه‌جانبه و حتی مداخله مستقیم یک کشور در اوضاع کشوری دیگر را شامل می‌شود ولی قطعا این‌گونه نیست که یک کشوری حاضر باشد به خاطر حمایت از مظلومان دیگر کشورها، منافع ملی خود را قربانی کند و امنیت و تمامیت ارضی و توسعه و پیشرفت خود را کنار بگذارد.
اگر واقعیت موجود در مناسبات جهانی محور بودن دولت – ملت باشد در آن صورت در انتخاب میان اهداف ملی یا اهداف ایدئولوژیک قطعا باید اهداف ملی را ترجیح بدهیم. البته مواضع ایران اسلامی طی چند دهه گذشته در میان این دو دسته منافع، نوسان داشت اما برخی معتقدند که جمهوری اسلامی نتوانسته است تصمیم درستی در این میان بگیرد و مواضعی را اتخاذ کرده است که حکایت از سرگردانی سیاست‌مداران ایرانی در اولویت‌بندی منافع دارد. به نظر منتقدان، ما در حوزه سیاست خارجی بسیار آرمانی برخورد کردیم و نه واقع‌گرایانه و به همین دلیل عملکردی را بروز داده‌ایم که تامین‌کننده منافع ملی ما نبوده است.
اعتراف می‌کنم که تفکیک میان منافع ملی و منافع ایدئولوژیک به آسانی ممکن نیست. مثلا حفظ قدرت و تمامیت ارضی ایران اسلامی در حالی که ایران تنها دولت دینی مورد قبول تلقی می‌شود، یک هدف ملی است یا یک هدف ایدئولوژیک؟ حمایت ما از حزب‌الله لبنان یک هدف اعتقادی است یا به دلیل نقشی که این جریان در تامین منافع ایران در منطقه بازی می‌کند، یک هدف ملی است؟ مبارزه با داعش و جلوگیری از تغییر مرز جغرافیایی کشورهای منطقه، فرارفتن از مرزهای ملی و پیگیری اهداف ایدئولوژیک است یا به دلیل خطری که همسایه شدن با داعش برای ایران داشت، یک اقدام منطبق با منافع ملی؟ همه این موارد و ده‌ها نمونه دیگری که می‌توان برشمرد نشان می‌دهد که ما با دشواری در تعریف منافع ملی و منافع اعتقادی و ایدئولوژیک روبرو هستیم و به همین دلیل برخی اساسا این تفکیک را قبول ندارند و از عنوان کلی «منافع ملی» سخن می‌گویند که البته در مرزهای ملی ایران، محدود نمی‌ماند و می‌تواند به وضعیت همه مسلمانان و سرزمین‌های اسلامی و ملت‌های دیگر هم تعمیم پیدا کند.
ادامه دارد

منبع:روزنامه اعتماد 23 آذر 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 156
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

The Rise of Live Dealer Games in Online Casinos

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Update Game PC Terbaru: Inovasi Seru atau Kekecewaan? Ini Reaksi

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Judi Dadu Online di Android: Panduan Lengkap Cara Main dan

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Agenda dan Kalender Akademik SDN 2 Cimenga Tahun Ajaran 2025

تیر ۱۷, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.