مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
چهارشنبه تیر ۱۸, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 مطالبات معلمان هرگز خودخواهانه و خودمدارانه نیست
دیدگاه

مطالبات معلمان هرگز خودخواهانه و خودمدارانه نیست

آذر ۲۲, ۱۴۰۰ 277 0نظر
image_pdfimage_print
 

چالش‌های مطالبات معلمان در ایران -4

سید حسن الحسینی

تلقی خودمدارانه بودن مطالبات
هر چند نوع شعارها و خوانش غالب از مطالبات معلمان احساس تبعیض و ناکافی بودن دریافتی آنان است، اما مطالبات آنان هرگز خودخواهانه و خودمدارانه نیست. جدای از برخی شایعات، مطابق بررسی‌های انجام شده؛ شاید در نقاط کمی از دنیا حقوق معلمان بیشتر از سایر مشاغل باشد؛ اما حتما در بسیاری از کشورها منزلت معلمان و اساتید، از بسیاری از مشاغل بالاتر و بعضا برترین است.
معلمان معمولا از نظر رفتاری و اخلاقی و سطح مقبولیت اجتماعی، شایستگی چنین منزلتی را دارند. اگر چنین کسانی احساس تبعیض ناروا با همسانان شغلی خود در دیگر دستگاه‌ها بکنند، در آن صورت بر آشفته و نگران می‌شوند. به ویژه اگر منطق این تفاوت‌ها برای آنها آشکار نشود یا از پایه فاقد منطق اقناع‌گر باشند؛ آن را عینیت بی‌عدالتی تلقی می‌کنند و آن را بر نمی‌تابند. همزمان با رشد بی‌سابقه سرمایه‌داران وابسته در کنار دولت‌های رانتیر و افزایش فاصله‌ها در نظام طبقاتی کشور در بدنه دولت بزرگ و ناکارآمد؛ البته فضای مجازی، در آشکار‌سازی این تبعیض و گسترش این احساس منفی موثر بوده است و این هر چند تلخ می‌کند، اما این نمایاندن حقایقی است که قوام عدالت لرزان را شاید استوارتر می‌سازد. چنانکه به تعبیر بلند پاپ فرانسس «اینترنت و فضای مجازی به رفع اختلاف‌ها و نزدیک‌تر شدن انسان‌ها کمک می‌کند.» به هر حال جامعه فرهنگی همان‌گونه که نشان داده است، در شرایط ایثار وظیفه خود را به خوبی می‌داند. اما بسیاری از آنان فکر می‌کنند، نباید اجازه سوءاستفاده از نجابت آنان فراهم‌ آید. در کنار احساس تبعیض، فقر واقعیتی فراگیر برای معلمان است (من به عمد از ارایه آمار و ارقام ملال‌آور خودداری می‌کنم). آنها همانند سایر مردم از سیاست‌های منتهی به فقر مردم و از فساد گسترده و بعضا غارت بیت‌المال؛ بیش و پیش از بسیاری آگاهند و آن را بر نمی‌تابند. اعتراض آنها در این مورد نیز چند پیام اساسی به همراه دارد و هرگز خودمدارانه  نیست:
1- ناپسند تلقی کردن فقر و تبعیض برای کشور و همه مردم اهالی آن.

2- نادرست قلمداد کردن فقر مدارس و نازل بودن تراز آموزش و سطح تربیت در آن.

3- ناپسند تلقی کردن فقر و تبعیض برای خود و دفاع از تعادلی که در زندگی او به هم خورده است.
معلمان عموما اقرار دارند که خواسته آنها نه فهم و نه شنیده شده است. این می‌تواند از ضعف تشکل‌های مربوط یا از فقدان فضای گفت‌وگوهای روشنگر به وجود آمده باشد. شاید توقع این باشد از راه‌حل‌ها هم گفته شود. هر چند اشاراتی شد، اما شایسته است تا تفصیل آن را تشکل‌ها، سیاستمداران، کارشناسان مختلف و معلمان فرهیخته در گفت‌وگوهای متقابل بر آن اجماع کنند. ما نیز در اولین فرصت سخن خواهیم گفت.

منبع:روزنامه اعتماد 23 آذر 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 156
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

The Rise of Live Dealer Games in Online Casinos

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Update Game PC Terbaru: Inovasi Seru atau Kekecewaan? Ini Reaksi

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Judi Dadu Online di Android: Panduan Lengkap Cara Main dan

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Agenda dan Kalender Akademik SDN 2 Cimenga Tahun Ajaran 2025

تیر ۱۷, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.