مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
چهارشنبه تیر ۱۸, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
انتخاب سردبیر گفتگو

کسانیکه شرایط لازم برای معیشت معلم قائل نیستند حق دانش آموز را ضایع می‌کنند

آذر ۲۲, ۱۴۰۰ 392 0نظر
image_pdfimage_print

محمد داوری سخنگوی سازمان معلمان ایران در گفتگو با مستقل:

شرایط لازم برای معیشت معلمان فراهم نیست

سرویس سیاسی: اعتراضات معلمان دوباره به سرخط خبرهای فضای مجازی بازگشته و این صنف تاثیرگذار در ایران برای حقوق خود بار دیگر دست به اعتصاب‌های موقت و تجمعات اعتراضی زده است. از سوی دیگر تغییر دولت در سال اخیر باعث ناهماهنگی‌ میان مذاکرات معلمان و دولت در راستای حقوقشان شده است. باید دید که دولت رئیسی در ماه‌های آینده چه برخوردی با این مطالبه‌ی حقوقی و معیشتی خواهد داشت. به جهت بررسی موضوع فوق گفتگو کردیم با محمد داوری، معلم، فعال مدنی و روزنامه نگار که مشروح آن را می‌خوانیم:

اعتصابات اخیر معلمان به چه علت برگزار شد؟ آیا رتبه‌بندی نقشی در شکل‌گیری این اعتصاب داشت؟
بطور مشخص اتفاقات جدید مربوط به رتبه‌بندی است اما اساسا مشکلاتی ریشه‌دار است. یعنی الان اصل مسئله مربوط به رتبه‌بندی است در اصل ریشه در مطالبه بیست ساله یعنی ترمیم حقوق و مزایا دارد. به این معنا که فرهنگیان به طور مشخص از سال ۸۵ خواستار عدالت در پرداخت‌ها شدند. لایحه مدیریت خدمات کشوری که در پایان دولت خاتمی به مجلس ارائه شده بود و دولت احمدی‌نژاد می‌خواست لایحه را پس بگیرد و تقریبا از دی تا اسفند ۸۵ تجمعات بزرگی شکل گرفت و معلمان خواستار این شدند که لایحه خدمات کشوری که به نظام هماهنگی پرداخت حقوق مشهور بود پس گرفته نشود. فرهنگیان نظرشان بر این بود که این لایحه تصویب شود تا عدالت در پرداخت‌ها تحقق یابد. در حالیکه چون بحث حقوق و مزایای فرهنگیان خیلی رسانه‌ای می‌شود افکار عمومی اینطور فکر می‌کنند که فرهنگیان به دنبال افزایش حقوق‌اند، درحالیکه بدنبال کف پرداختی مثل دیگر کارکنان‌اند که یک معلم با یک مدرک مشخص مانند دیگر همکاران در نهادهای دیگر حقوق بگیرد.
چون لایحه هماهنگی حقوق درباره معلمان اجرا نشد لایحه رتبه‌بندی را با موضوعی جدا دادند اما معلمان این مسئله را فرصتی دانستند برای مسئله‌ی حقوق و نگاه می‌کنند به اینکه با این لایحه درصدی به حقوقشان اضافه می‌شود.
لایحه اولیه می‌توانست افزایش مناسبی را داشته باشد اما الان که لایحه تغییر کرده دوباره معلمان عصبانی و ناراحتند و اصرار دارند که چرا لایحه تغییر و کاهش پیدا کرده است و خواستار اجرای دقیق لایحه هستند.

با گذشت چند روز از این اعتراضات سراسری آیا نتیجه‌ای نیز برای معلمان حاصل شده است؟ با کدام بخش از دولت مذاکره شد؟
بحث همسان‌سازی بازنشسته‌ها و رتبه‌بندی بیش از یکسال و بطور مشخص ۷ ماه اخیر توسط فعالین صنفی معلمان پیگیری شده است و جلسات متعددی این نمایندگان با آقای نوبخت در دولت قبلی داشتند الان هم جلساتی در دولت جدید با کمیسیون آموزش مجلس داشته‌اند. این جلسات نتیجه‌اش این شد که لایحه‌ای که دولت داد متناسب با مطالبات فرهنگیان باشد و قرار بود بحث هفتاد هزار و یا پنجاه هزار میلیارد در یک سال اجرایی شود و آقای نوبخت نیز پنجاه هزار میلیارد را تایید کردند. یعنی ۲۵ هزار میلیارد برای شش ماه که قرار بود از آغاز سال ۱۴۰۰ شروع شود اما به تاخیر افتاد. هرچند مذاکرات اولیه نتیجه داد اما کلیاتی که به مجلس بردند و تصویب شد، بعدا میرکاظمی که جای نوبخت آمد، دولت جدید مخالفت کرد و مجلس کلیاتی را که تصویب کرد به کمیسیون ارجاع دادند و در اصلاحات کمیسیون متاسفانه اعتباری ۵۰ هزار میلیارد برای یکسال و اجرای از فروردین ۱۴۰۰ تغییر کرد و اجرا به اول مهر واگذارشد. اعتبار هم نصف کردند یعنی الان ۱۲/۵ میلیارد اعتبار گذاشتند و دلایل اعتراض نیز این است که تعامل اولیه رنگ باخته و از مسیر اصلی خود منحرف شده است.

خبر برخورد با معلمین تا چه حد درست است؟
تنها چیزی‌که شنیدم بازداشت آقای بداغی از اعضای کانون صنفی و سخنگوی کانون‌ها بوده است. غیر از آن خبر دیگری نشنیدم ایشان هم پنجشنبه گویا بازداشت شده بود. البته قبلا هم ایشان بازداشت شده بود و همه این اتفاق را نمادین تلقی می‌کنند. تذکرهای غیررسمی هم وجود دارد.

اعتراضات معلمان در میان دانش آموزان چگونه تحلیل می‌شود؟ آیا دانش آموزان نیز در این میان متضرر می‌شوند؟
همدلی بین همه وجود دارد هم دانش آموزان هم والدین به معلمان حق می‌دهند که با وضع اقتصادی فعلی معترض باشند، اما به ویژه والدین نگران این آسیب به دانش آموزان هستند. دانش آموزان نیز از نظر عاطفی و روانی همراهند اما فعالان صنفی و معلمان نمی‌خواهند دانش آموزان و والدین را وارد مطالبه‌گری کنند و خودشان اکثر تجمعات را پنجشنبه‌ها می‌گذارند تا به دانش آموزان آسیبی نرسد. برخی فعالین نیز برخی کلاس‌ها را برگزار نکردند. تحصن در جاهای مختلف متفاوت بوده است اما معلمان ملاحظه دارند که برای حقوقشان حق دانش آموز ضایع نشود. حق دانش آموز توسط کسانی ضایع می‌شود که به فکر معلمان و این حرفه نیستند. این یک ساعت تحصن و یک جلسه کلاس نرفتن حق دانش آموز را آنقدر ضایع نمی‌کند که سال‌ها به معلمان آسیب زده شده و توان و روحیه آن‌ها برای معلمی کاهش پیدا کرده است. کسانیکه شرایط لازم برای معیشت معلم قائل نیستند حق دانش آموز را ضایع می‌کنند.

اعتصاب و اعتراض معلمان تا چه زمان و تا دستیابی به چه نتیجه‌ای ادامه دارد؟
این اعتصابات چون از طریق کانون‌های صنفی اعلام می‌شود از تصمیمات آن‌ها اطلاع ندارم اما تا زمانیکه رضایت نسبی حاصل نشود ممکن است موقتا اعتراضات تعطیل شود.
اما همیشه این پتانسیل وجود دارد که این اعتراضات وجود داشته باشد با توجه به این فشارها و مشکلاتی که وجود دارد بعید است که این رضایت حاصل شود و بعید هم هست که با توجه به طیف گسترده، معلمان خسته شوند. با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند و این شرایط برای اعلام و دعوت راحت‌تر است و یک دسته از فعالین هم که به عنوان پیشرو هستند انگیزه آن‌ها برای استمرار اعتراضات بیشتر از سکوت است تا شاید نتیجه‌ای بگیرند.
ممکن است تاخیر در پاسخگویی و یا پاسخ ندادن مسئولین بخشی را دلسرد کند اما بخشی را نیز قوی‌تر می‌کند و برخی فعالان خسته نمی‌شوند برای همین کسانیکه خسته و ناامید نمی‌شوند دیگران را هم دنبال خود می‌کشند.

منبع:روزنامه مستقل 22 آذر 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 156
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

The Rise of Live Dealer Games in Online Casinos

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Update Game PC Terbaru: Inovasi Seru atau Kekecewaan? Ini Reaksi

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Judi Dadu Online di Android: Panduan Lengkap Cara Main dan

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Agenda dan Kalender Akademik SDN 2 Cimenga Tahun Ajaran 2025

تیر ۱۷, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.