مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
چهارشنبه تیر ۱۸, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
دیدگاه

آسیب‌شناسی وضع موجود / قسمت هفتم

آذر ۸, ۱۴۰۰ 286 0نظر
image_pdfimage_print

علی شکوهی

به‌رغم اینکه می‌توان از بعد تئوریک به سازگاری جمهوریت و اسلامیت باور داشت، اما تحقق عینی و عملی این سازگاری مهم‌تر است یعنی ما به عنوان مدعیان سازگاری این دوگانه باید در عمل نشان دهیم که بدون نفی اسلام، جمهوریت را و بدون نفی جمهوریت، قواعد اسلام را در عرصه اجتماع و حکومت محقق کرده‌ایم. وجود نهاد شورای نگهبان از منظر تطبیق قوانین مصوب مجلس با شرع به تنهایی کافی است که نگران از دست رفتن بعد اسلامی نظام نباشیم ولی چه کسی پاسدار جمهوریت نظام است؟ آیا تاکنون حتی یک نمونه از قوانین مصوب مجلس به دلیل تعارض با بعد جمهوریت نظام رد شده‌اند؟ شاید بتوان مواردی را نشان داد، اما این واقعیتی است که جمهوریت نظام دارای مدافعانی در درون نهاد حکومت نیست و مردم خودشان باید از بعد جمهوریت نظام به اشکال مختلف دفاع کنند.  کدامین اقدامات و تصمیمات طی چند دهه گذشته در تعارض با جمهوریت نظام اسلامی قرار داشته است؟ آیا این مصادیق به صورت اتفاقی رخ داده‌اند یا حاصل تغییر نگاه حاکمان به قانون اساسی و باور نداشتن آنان به جمهوریت نظام است؟ بر این باورم که هر عملکرد مخالف با قانون اساسی و به خصوص فصل حقوق ملت این قانون و مخالف با سازماندهی قانونی مردم در قالب نهادهای مدنی و احزاب سیاسی و مخالف آزادی مردم در سازوکار انتخاب شدن و انتخاب کردن و مخالف شفافیت و نظارت‌پذیری و پاسخگویی همه نهادهای حکومت در قبال عملکرد خود و مواردی از این دست، در تعارض با جمهوریت نظام قرار دارد. اجازه دهید ابتدا برخی مصادیق را مرور و در نهایت ارزیابی خود را درباره روند این تحولات بیان کنم.  اول- نهاد خبرگان بالاترین و مستقل‌ترین و موثرترین نهادی است که از جمهوریت نظام پاسداری می‌کند. این نهاد بالاترین مقام کشور یعنی رهبری نظام را تعیین و بر آن نظارت می‌کند و در صورت از دست رفتن صلاحیت‌ها باید اقدام به عزل رهبری و تعیین رهبری جدید کند. مطابق قانون، مجلس خبرگان در همه زمینه‌ها مستقل است (از تعریف خبره تا تعداد اعضای خبرگان تا نحوه تایید صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان و نحوه برگزاری انتخابات تا نحوه نظارت بر رهبری و چگونگی عزل و نصب رهبری و دیگر اموری که به این نهاد مربوط است) و هیچ نهادی حق ندارد خدشه‌ای به استقلال این نهاد وارد کند. آیا در عمل چنین است؟ قصد موشکافی در این زمینه را ندارم اما یقینا منحصر کردن تعریف خبره به مجتهدان و حضور نداشتن دیگر خبرگان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در این مجلس و نیز تصمیم به سپردن تایید صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان به فقهای شورای نگهبان که منصوبان رهبری‌اند، دو تصمیمی است که به زیان جمهوریت نظام عمل کرده است.
دوم- رهبری نظام به عنوان ولی فقیه، شأن والایی در جمهوری اسلامی دارد و مطابق قانون اساسی، واجد اختیارات فراوان و تعیین‌کننده‌ای است. در خبرگان تدوین قانون اساسی دو ایده در این زمینه وجود داشت. ایده اول، ولی فقیه مدت‌دار قابل تمدید. ایده دوم، ولی فقیه مادام‌العمر قابل عزل. در هنگام بحث در این زمینه و در کمیسیون مربوطه، ابتدا ایده اول رای آورد و قرار شد ولی فقیه برای مدت 10سال تعیین و در صورت حفظ صلاحیت‌ها، برای یک دوره دیگر هم تمدید شود. در صحن علنی، ایده دوم با یک رای بیشتر به تایید رسید و بنابراین اکنون ما رهبری مادام‌العمر داریم که تا صلاحیت‌هایش مفروض است، می‌تواند در مقام رهبری باقی بماند. چنین به نظر می‌رسد که با توجه به تجارب عام بشر در زمینه چرخش قدرت و تعریف شهید مطهری از جمهوریت مبنی بر مدت‌دار بودن همه نهادهای حکومتی، ایده نخست با جمهوریت سازگارتر بود.
سوم- اختیارات همه ارکان حکومت باید مطابق قانون اساسی باشد تا جمهوریت نظام حفظ شود و هر تفسیری که اختیاراتی بیش از این میزان را برای هر یک از نهادهای حکومتی لحاظ کند در تعارض با جمهوریت نظام قرار می‌گیرد. تفسیر شورای نگهبان از اصل 110 قانون اساسی و ادعای اینکه اختیارات ذکر شده در این اصل، کف اختیارات رهبری است و نه سقف آن، در واقع یک تفسیر فقهی است که با تفسیر قانون اساسی انطباق ندارد.
چهارم- بخشی از سازوکار جمهوریت به بعد نظارت‌پذیری عملکرد نهادهای حکومتی و شفافیت آن و پاسخگو بودن مسوولان حکومت باز می‌گردد. در این زمینه هر گونه تفسیری از قانون اساسی و قانون عادی که اجازه تحقیق و تفحص به مجلس را ندهد یا نظارت بر عملکرد برخی نهادها را ناممکن کند یا سازوکاری برای پاسخگو کردن مسوولان را تعبیه نکرده باشد، مخالف جمهوریت نظام است. متاسفانه با تفسیر شورای نگهبان، اکنون بخش بزرگی از نهادهای حکومتی از جمله قوه قضاییه، صدا و سیما، نیروهای نظامی و انتظامی، بنیادهای بزرگ اقتصادی و… از دایره نظارت‌پذیری مجلس خارج شده‌اند و امکان تحقیق و تفحص درباره عملکرد آنها به آسانی وجود ندارد و کسی هم در این حوزه‌ها پاسخگو نیست. مجلس نماد اراده مردم و جمهوریت نظام است و اعمال حاکمیت مردم از این طریق صورت می‌گیرد.
پنجم- نظارت استصوابی حذفی در جریان انتخابات خبرگان و مجلس و ریاست‌جمهوری، منجر به حذف بسیاری از سلیقه‌های سیاسی درون نظام شده است و ما هر روز شاهد تنگ‌تر شدن دایره گزینش مردم در انتخابات می‌شویم. این رویه قطعا جمهوریت نظام را تضعیف می‌کند بدون آنکه بر اسلامیت نظام چیزی اضافه کند.
ششم- مداخله نهادهای نظامی و انتظامی و امنیتی در امور سیاسی و از جمله در انتخابات، ناقض صریح جمهوریت نظام است. این نهادها کارکرد دیگری دارند و نسبت به امور سیاسی باید بی‌طرف بمانند. مطابق قانون و مطابق وصیتنامه امام خمینی(ره)، ماموریت ذاتی این نهادهای حاکمیتی فراتر از کارکردهای سیاسی موجود است.
هفتم- رییس‌جمهوری به عنوان یکی از نهادهای انتخابی درون نظام، مسوول اجرای قانون اساسی است و انجام این مسوولیت با نوع تفسیری که می‌شود، منتفی شده است. گویی هیچ اصلی در قانون اساسی درباره مسوولیت اجرای قانون اساسی وجود ندارد و هیچ نهادی مسوول اجرای قانون اساسی نیست. با این تفسیر هم بخشی از اقتدار مردم عملی نمی‌شود و هم با عدم اجرای قانون اساسی، حقوق ملت زیرپا گذاشته می‌شود.
هشتم- عدم اجرای قانون اساسی به خصوص فصل مربوط به حقوق ملت قطعا زائل‌کننده جمهوریت نظام است. مطابق اصول این فصل، آزادی افکار، عقاید، دین و مذهب به رسمیت شناخته شده است، بر وجود آزادی مطبوعات و نشریات و اجتماعات تصریح شده است، تفتیش عقاید ممنوع است و همگان در مقابل قانون برابر دانسته شده‌اند، دادخواهی حق مسلم هر فرد است و اصل بر برائت گذاشته شده است و هر گونه محکومیتی باید بر اساس قانون و با دادرسی عادلانه و در محاکم قانونی صورت بگیرد. همه این موارد از حقوق مردم هستند و تحقق آن مقوم جمهوریت نظام است.
به این موارد باز هم می‌توان افزود و فهرست طولانی‌تری را رقم زد. همه این موارد ناقض جمهوریت نظام هستند و حجم وسیع این موارد نشان می‌دهد که دوگانه جمهوریت و اسلامیت اکنون به زیان جمهوریت در حال تغییر وضعیت است. با این همه مصادیق تضعیف جمهوریت آیا می‌توان از عنوان جمهوری اسلامی دفاع عقلانی کرد؟ در این وضعیت آیا کسانی که تحقق این دوگانه را ناشدنی و جمع میان جمهوریت و اسلامیت نظام را منتفی می‌دانند در موضع خود مستحکم‌تر نخواهند شد؟ آیا دفاع تئوریک امثال من از سازگاری دین و دموکراسی و جمهوریت و اسلامیت هیچ به کارشان خواهد آمد در حالی که در عمل شاهد این وضعیت نگران‌کننده هستیم؟ بگذریم که جریان فکری ضدجمهوریت در حوزه‌های علمیه در حال تئوریزه کردن مبانی خود است و رسما جمهوریت نظام را نفی می‌کند. ادامه دارد

منبع: روزنامه اعتماد 8 آذر 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 156
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

The Rise of Live Dealer Games in Online Casinos

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Update Game PC Terbaru: Inovasi Seru atau Kekecewaan? Ini Reaksi

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Judi Dadu Online di Android: Panduan Lengkap Cara Main dan

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Agenda dan Kalender Akademik SDN 2 Cimenga Tahun Ajaran 2025

تیر ۱۷, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.