مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
چهارشنبه تیر ۱۸, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
انتخاب سردبیر یادداشت

شایسته سالاری در آموزش و پرورش

آبان ۲۹, ۱۴۰۰ 395 0نظر
image_pdfimage_print

عباس کاظمی

قائم مقام سازمان معلمان ایران

بعد از معرفی دو وزیر پیشنهادی که با واکنش تند جامعه مدنی  و جامعه معلمان مواجه شد ،مجلس شورای اسلامی نیز به آنان رای منفی داد ، حالا نوبت به معرفی وزیر پیشنهادی سوم رسیده ،در رزمه فرد پیشنهادی اول،تجربه  و یا پژوهشی مرتبط دیده نشد و گرچه عنوان دکترایش فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را داشت ، اما وجه غالب فکریش حکایت ازسلطه  تفکرات فقهی و حوزوی داشت . وزیر پیشنهادی دوم نیز همین گونه بود ، نقاط مشترکشان عدم تجربه آموزشی موثر ، خارج از بدنه آموزش و پرورش بودن و داشتن تحصیلات فقهی و حوزوی بود ، دومی نه تنها مدرک کارشناسی اش هم مرتبط نبود ،بلکه  فاقد مدرک دکتری هم بود ، و البته برای گزینه وزارت آموزش وپرورش جعل عنوان رفتاری نا پسند و خلاف اخلاق نیز شمرده می شود . اما گزینه سوم هم در نداشتن تجربه موثر و مدرک تحصیلی متناسب با امر آموزش  و هم چنین وجه فکری غالب ، شباهت بسیاری با دو گزینه قبلی دارد . حال سئوالی که مطرح میگردد چه کسی این گزینه هارا مناسب می داند؟ چه اهدافی ازاین انتخاب ها دنبال می شود ؟ و چه درکی از وضعیت و ماهیت بزرگترین و موثرترین وزارتخانه دولت و جود دارد؟ آیا آموزش وپرورش را برای توسعه متوازن نمی خواهیم ؟ آیا حدود 15میلیون دانش آموز را سرمایه ایی انسانی که قرار است در آینده سکان اداره کشور را دست گیرد نمی دانیم ؟ آیا این نهاد عریض و طویل و با جمعیت کثیر را فقط برای حامی پروری می خواهیم ؟  یا می خواهیم مکمل حوزه هایش کنیم ؟

آموزش و پرورش زمین رویش توسعه همه جانبه و متوازن است ، همه اندیشمندان موفقیت هر جامعه را در گرو توجه خاص به مدیریت آموزش و پرورش دانسته اند . به زعم محققین ، از جمله ضعف هایی که نظام آموزشی ما از آن رنج می برد ، واقعی نبودان فرایند انتخاب و انتصاب مدیران در سطوح بالایی و میانی و پایینی  و نداشتن شابلونی است که بتواند به عنوان الگویی کارآمد ، ملاک های لازم را برای احراز پست های مدیریتی در سطوح مختلف تعریف و تبیین نماید . این درحالی است که در سند تحول بنیادین در راهکار 6-22 زیر نظام راهبری و مدیریت برگزینش مدیران در سطوح مختلف براساس شایسته سالاری تاکید شده است . که متاسفانه معیار هایی  شفاف بیان نشده اند .

با توجه به اهمیت آموزش و پرورش برای جامعه و  نزد نخبگان ، شایسته است نهاد های ذیربط مانند مرکز پژوهش های مجلس  ابعا د و مولفه ها و شاخص های شایستگی  برای تعیین ورزا تعیین کنند . در مورد خاص آموزش و پرورش انتخاب وزیر مناسب که در بدنه آن بسیاری وجود دارند به مراتب از اهمیت بالاتری  برخوردار است . علاوه بر کلیت جامعه و امر مهم توسعه  ، بیش از یک میلیون معلم شاغل ، بیش از 14 میلیون  آموزش آموز و اولیا دانش آموزان  از این انتخاب متاثرند و تامین انتظارات آنان بسیار مهم است . وزیر آموزش و پرورش  علاوه بر ویژگی های عمومی می بایستی از دانش تخصصی کاربردی مانند  اقتصاد آموزش و پرورش و دانش مدیریت و رسانه ، انسان شناسی ، روان شناسی  ، جامعه شناسی ، مهارت های سازمانی ، سند تحول بنیادی و مدیریت آموزشی و برنامه ریزی آموزشی  و مدیریت منابع ، زمان و عملکرد آشنایی داشته باشد و دارای سابقه کار پزوهشی در امر آموزش باشد و ازتجربه کافی برخوردار باشد . تا زمانی فردی متخصص و صاحب نظر و با تجربه در آموزش ، سکان این وزارتخانه عظیم را در اختیارنگیرد  نه تنها چالش های متعدد شناسایی شده در آموزش و پرورش تعدیل نخواهند شد  بلکه بر آنان افزوده خواهد شد . و تحقق توسعه نیز امری دور از انتظار خواهد ماند .

#اختصاصی سخن معلم

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 156
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

The Rise of Live Dealer Games in Online Casinos

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Update Game PC Terbaru: Inovasi Seru atau Kekecewaan? Ini Reaksi

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Judi Dadu Online di Android: Panduan Lengkap Cara Main dan

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Agenda dan Kalender Akademik SDN 2 Cimenga Tahun Ajaran 2025

تیر ۱۷, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.