مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه خرداد ۲۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 نگاهی بر پایگاه اجتماعی معلمان
یادداشت

نگاهی بر پایگاه اجتماعی معلمان

آبان ۹, ۱۴۰۰ 405 0نظر
image_pdfimage_print

 رستم اکبری زاده
مسئول واحد اجتماعی سازمان معلمان فارس

یکی از شاخص های معتبرجهت ارزیابی سودمندبودن یک شغل وگروهی که آن شغل رادرجامعه برعهده دارند، بررسی پایگاه اجتماعی آن گروه شغلی درجامعه ی مدنظرمی باشد.

برای پایگاه اجتماعی تعاریف متعددی ازطرف صاحب نظران ذکرشده است که همه تعاریف تاحدودزیادی مفهوم ومعنی مشترکی دارندودرجزئیات تفاوت های اندکی بین تعاریف وجوددارد.

جامعه شناسانی مانندماکس وبرجایگاه اشخاص درسلسله مراتب منزلت اجتماعی راپایگاه اجتماعی می دانندکه بروجوهی اززندگی شامل:
میزان مصارف مختلف، شیوه ومحل سکونت، شیوه لباس پوشیدن، ازدواج و….اشاره می کند.
درتعاریف دیگربه موقعیت فردیاگروه خاصی درجامعه درمقایسه باسایرگروههای آن جامعه گفته می شودوتعاریف مشابه دیگر..

صاحبنظران به مولفه هایی که پایگاه اجتماعی رادرمشاغل مختلف می سازنداشاره کرده اندکه
عبارتندار:عوامل مادی مانند: نوع مسکن فرد، میزان درآمد، نوع وسیله نقلیه، محل زندگی، نوع وارزش لباس، میزان استفاده ازامکانات مختلف رفاهی ، بهداشتی، تفریحی،سرگرمی وهمچنین عوامل غیرمادی مانند:
احترام ومنزلت دربین مردم جامعه ، مرجع فکری والگوی رفتاری بودن دربین افرادجامعه، اعتمادعمومی مردم به افرادآن گروه و…..می باشد.
البته باتوجه به فرهنگ وایدئولوژی حاکم برجامعه نسبت عوامل ذکرشده متغیرمی باشد.
تقریباهمین عوامل درحال حاضرشاخص های تعیین پایگاه اجتماعی آنان می باشند.
عواملی نیزاز طرف معلمان به عوامل مذکوراضافه شده است که عبارتنداز: سیاستهای کلان وجایگاه تعلیم وتربیت ، شیوه های تامین وتربیت نیروی انسانی( معلم)درآموزش وپرورش ایران، کارآیی نظام آموزش وپرورش ایران درمدیریت نیروی انسانی، بکارگیری نیروباتخصص کم یامتوسط درسطوح بالای مدیریتی آموزش وپرورش اماواقعیت این است که شغل معلمی ، یک شغل بسیارحساس وویژه است که تربیت نیروی انسانی جامعه رابرای تمام مشاغل موردنیازجامعه ابتدائا برعهده داردوبطورکلی وظیفه انتقال باورها، اندیشه ها، هنجارها ورفتارهای جامعه برعهده اوست.

معلم گاهی بایدبزرگسال کوچک وگاهی بایدخردسال بزرگسال باشدواین کارراحتی نیست به دلایل ذکرشده ودلایل مشابه، شغل معلمی درکشورهای توسعه یافته یک شغل ویژه محسوب می شودوبرای تامین، تربیت ونگهداشت این نیروهزینه زیادی مصرف می کنند.
معلمین ازنظرمادی در کشورهای توسعه یافته شرایط بسیارخوبی درجامعه دارندبعنوان مثال ازنطردرآمددرکشورهای هلند، کاناداوژاپن درمقایسه بایک فعال صنعتی بترتیب۱۷۷- ۱۶۳و۱۸۵درصددرآمدبیشتری دارند.

ودرکشورهایی مانندسوییس، آلمان وکره جنوبی بیشترین حقوق به معلمان پرداخت میشود.
باتوجه به مطالب ذکرشده مشخص می شودکه معلمی برای آنهافراترازیک شغل محسوب میشود.

در کشورما نیز سخن های بسیار پرمحتوایی درستایش معلمان بیان شده ومی شود ولی حداقل دربخش توجه به معیشت معلمان به هردلیل تاکنون توجه خاصی نشده است. گرچه ازنظراعتبارشخصیتی دربین مردم، معلمان وضعیت بسیارمناسبی دارند.
درگذشته نه چندان دورمعلمان درروستاهاوعشایر علاوه برمعلمی نقش هایی مانندقاضی.مشاورخانواده، طبیب، رابط مردم بامسولان حکومتی و….رابرعهده داشتندوهنوزهم دربین بسیاری ازخانواده هامعلمان نقش مشاورخانواده راهمچنان حفظ کرده اند.
در عصرحاضر آموزش وپرورش مهمترین اصل وشاخص توسعه هرکشوری بشمارمی رودوپیشرفت وتحول اساسی کشور درگروتحول وپیشرفت آموزش وپرورش وعوامل مرتبط باآموزش وپرورش می باشدودربین مجموعه عوامل دخیل درآموزش وپرورش معلم مهمترین عامل بشمارمی رودکه درایفای این نقش انگیزه عامل مهمی بشمارمی رودوازطرفی برانگیخته شدن انگیزه معلم وابستگی بسیاری به پایگاه اجتماعی معلم دارد

بنابراین مشخص می شود وظیفه حکومت هاومردم هرکشوردرحفظ وارتقای پایگاه اجتماعی معلمان کشورتاچه اندازه مهم واساسی است.
باکمال خشنودی بایدعرض شودکه علی رغم تمام مشکلات ونامهربانی هایی که بامعلمان شده است پژوهش هایی که درسال های اخیر توسط مراجع معتبرانجام شده نشان داده است که درمقایسه باسایرگروه های اجتماعی که بنوعی مرجعیت ونقش الگوبرای مردم دارند، معلمان بافاصله همچنان درراس وبالاترین سطح اعتمادعمومی مردم قراردارند
این اعتمادسرمایه ای بس عظیم وبسیاربارزش برای مامعلمان بشمارمی رودکه مایه بسی خوشحالی است وهمین اعتماداست که همچنان به معلمان انگیزه داده است تادررسالت خطیرخویش ثابت قدم باشیم.گرچه اظهارات گاه وبی گاه بعضی مسولان مانندبعضی نمایندگان یامسولین اجرایی واظهارات نامهربانانه درخصوص نقش وفعالیت معلمان باعث آزردگی خاطرمان می شودولی عشق وعلاقه به سرنوشت مردم وکشورمان همچنان دردل های مادرخشان است ومارابسوی انجام بهتررسالت مان سوق می دهد.
در هر صورت انتظاربجاازمسولان بالادستی این است که برای رفع مشکلات معلمان کمرهمت ببندندوبداننداین تلاش آنهادرآینده ثمربخش خواهدبود.
باآرزوی توفیق برای تمام کسانیکه دغدغه تعلیم وتربیت این کشوررادارند.

#اختصاصی سخن معلم

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 100
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

Deretan Dewa dan Entitas yang Dikaitkan Pada Bencana Alam

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Medusa Perempuan dengan Rambut Ular

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Asal Usul Dewa Ares

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Batara Guru Raja Tiga Dunia

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.