مطالب

Znakomita obsługa klienta w Betonred – sprawdź nas!

Zakłady wzajemne: kluczowe zasady i strategie dla nowicjuszy

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Everything You Should Know About Daily Jackpots at Puntit Casino

A Step-by-Step Guide to Register and Play at Nine Win

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۲۲, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 جایگاه هنر در آموزش عمومی
دیدگاه

جایگاه هنر در آموزش عمومی

مهر ۲۵, ۱۴۰۰ 402 0نظر
image_pdfimage_print

زهرا احمدی

براساس تازه‌ترین تعاریف، سواد دیگر به مهارت خواندن، نوشتن و شمردن محدود نمی‌شود. طبق این استانداردها مهارت شناخت، درک، تفسیر و تحلیل، خلق کردن و برقراری ارتباط با اطرافیان هم نوعی از سواد محسوب می‌شوند. اگر با این تعریف از سواد بخواهیم سیستم آموزشی حاکم بر جامعه را محک بزنیم، به نظر می‌رسد که با ناکارآمدی و چند پارگی در آموزش روبه‌رو هستیم و لازم است هر چه زودتر دست به تغییرات اساسی بزنیم. آموزش و تربیت نسل آینده مساله‌ای نیست که بتوان بر آن چشم پوشید یا بار این مسوولیت را تنها بر دوش والدین و موسسه‌های خصوصی گذاشت.
سیستم آموزشی در هر کشور و با هر فرهنگی مستلزم تغییر و همگام شدن با نیاز روز افراد در جامعه است. با تعریف فوق از سواد به خوبی مشخص است درس‌هایی که در سیستم آموزشی ما به عنوان پایه در نظر گرفته شده‌‌اند، پاسخگوی نیاز کودکان ما نیستند و جای‌ خالی بسیاری از دروس، از جمله هنر به عنوان درس پایه، احساس می‌شود. تا به حال درس هنر، اغلب به عنوان رفع تکلیف یا پر کردن ساعات خالی در برنامه آموزشی به کار برده شده است.
این نیاز تا ورود دانش‌آموز به هنرستان به تعویق انداخته می‌شود و این در صورتی است که همین دروس، در هنرستان هم به علت کمبود لوازم آموزشی، تفاوت چندانی با دروس تئوریک دبیرستان ندارد. هر چند، کودکی که هیچ شناختی از هنر ندارد شاید به سختی بتواند میزان علاقه خود را برای انتخاب هنر به عنوان یک رشته تحصیلی تمییز دهد.
اگر این اراده صورت بگیرد که هنر به عنوان یک درس پایه وارد سیستم آموزشی شود، شاید بتوان به معنی سواد جهانی از نظر یونسکو نزدیک شد. در جهانی که برای رسیدن به آرامش و داشتن دیدی رو به آینده، حلقه مفقوده‌ای به نام ارتباط وجود دارد، هنر، کلیدی کارآمد برای ایجاد ارتباط موثر در جامعه است.
تجربه دیگر کشورها نشان می‌دهد که آموزش هنر به شکلی اساسی، تاثیر غیر قابل چشم‌پوشی در بهبود روابط انسانی داشته است. کودکی که بتواند از اولین سال‌های ورود به جامعه با همسالان و اعضای خانواده خود ارتباط برقرار کند، این امکان را دارد که اولین قدم را برای درک، تحلیل و تفسیر و شناخت بردارد. آموزش هنر در قالب بازی گروهی اما با دیدی جدی، از پیش طراحی شده و تحت نظر مربیان آموزش دیده این قدم بزرگ را رقم خواهد زد.
با آموزش هدفمند هنر به افراد به خصوص از سنین پایین، امکان برقرای ارتباط با اطرافیان و توانایی حل مساله، ابراز وجود و خود بیانگری، همراه با افزایش خلاقیت و مهارت‌‌های مرتبط با آن در فرد شکوفا می‌شود و همچنین او در بروز احساسات درونی، خودشناسی و ایجاد حس اعتماد به توانایی‌‌های فردی توانمند می‌شود.
این موارد تنها بخش بسیار کوچک اما مهم از لزوم پرداختن به آموزش هنر از مقاطع پایین در مدارس است؛ زمانی که سیستم عصبی در حال رشد است و می‌توان بهترین تاثیر را بر آن گذاشت. تربیت و پرورش مربیانی مسوولیت‌پذیر و آگاه به این حیطه و عدم تبعیض در آموزش فراگیر در شهرها، روستاها و استان‌ها از اولویت‌های اساسی برای کارآمدی چنین برنامه‌‌ای است، زیرا تمام کودکان به یک اندازه از درجه اهمیت برخوردارند.
تامین نیروی انسانی متخصص در جامعه، علاوه بر آموزش به پرورش افراد کارآمد و پرامیدی نیاز دارد که در کنار شناسایی توانایی و استعدادهای خود، قدرت ارتباط موثر با دیگران و جامعه و ارایه توان و هنر خود را دارند. نتایج چنین آموزش و پرورشی، زیربنای مستحکمی برای دیگر بخش‌های جامعه خواهد بود.

منبع:روزنامه اعتماد 25 مهر 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 639
  • اخبار استانها 22
  • اساسنامه - مرامنامه 5
  • اطلاعیه‌های سازمان 5
  • انتخاب سردبیر 430
  • اندیشه 157
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 5
  • تجربه معلمی 27
  • تشکل ها 11
  • تعلیم و تربیت 13
  • جلسات شورای مرکزی 6
  • دسته‌بندی نشده 138477
  • دیدگاه 1004
  • سازمان 24
  • سازمان 3
  • کتاب 10
  • گزارش 328
  • گفتگو 320
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 2
  • واحد اجتماعی 2
  • واحد پژوهش ونوآوری 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 3
  • واحد جوانان و دانشجویی 1
  • واحد حقوقی 1
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 3
  • واحد طرح وبرنامه 4
  • واحد مالی پشتیبانی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 238

آخرین مطالب

Erreichbar Spielsaal unter einsatz von hoher Gewinnchance Beste Double Magic

آذر ۲۲, ۱۴۰۴

Casinoer i tillegg til Holmes and the Stolen Stones slot

آذر ۲۲, ۱۴۰۴

Finest A real income Web based casinos in the us

آذر ۲۲, ۱۴۰۴

Nikè SAAS Finn blood suckers 2 spilleautomat online casinoer addert

آذر ۲۲, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.