مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه آذر ۱۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 مدارس و سلامت روان
یادداشت

مدارس و سلامت روان

مهر ۲۲, ۱۴۰۰ 509 0نظر
image_pdfimage_print

محمد داوری

منبع:صفحه اول روزنامه اعتماد 22 مهر 1400 خورشیدی

شاید این سال‌ها سلامت از همه ‌چیز بیشتر اهمیت و اولویت خود را نمایان ساخته باشد و یکی از شوک‌های کرونا این باشد که همه باید مراقب سلامتی خود باشند هر چند کرونا تهدید‌کننده سلامت جسمی بوده و هست اما تبعات ناشی از آن به ویژه خانه‌نشینی سلامت روان را تهدید و بیماری‌های روانی را تشدید کرده است. در این میان بیش از همه، کودکان و نوجوانان یا به عبارتی دانش‌آموزان آسیب‌های روانی بیشتر دیده‌اند، چراکه اگر بزرگ‌ترها به هر دلیل و بهانه‌ای امکان خارج شدن از خانه را داشتند، اما فرزندان این امکان را کمتر داشتند، کلاس‌ها که مجازی بود و بهانه‌ای نداشتند برای خروج و والدین هم به آنها اجازه خروج نمی‌دادند. هر چند مدارس حتی در دوره پیش از کرونا هم چندان نقشی برای تامین بهداشت و سلامت دانش‌آموزان نداشتند، اما همان حداقل‌ها نیز حالا مشخص شده که برای بهداشت و سلامت دانش‌آموزان مفید بوده است. رفت و آمد دانش‌آموزان و خروج از خانه و ارتباط با دوستان و همکلاسی و هم‌مدرسه‌ای‌ها و خوش و بش‌های مسیر خانه و مدرسه و حتی شیطنت‌های مورد اعتراض خانواده و مدرسه نیز مفیدتر از این انزوا و خانه‌نشینی است، به همین دلیل است که حتی دانش‌آموزان متنفر از مدرسه هم الان خواستار حضوری شدن کلاس‌ها و بازگشایی مدارس هستند. خیلی جای خرسندی است که در کشور ما به روز جهانی سلامت روان بر خلاف روز جهانی معلم بها داده می‌شود و هفته‌ای به نام هفته بهداشت روان نامگذاری شده است و از مدارس به ویژه مدیران و مشاوران خواسته می‌شود فعالیت‌هایی را به این منظور انجام بدهند، هفته‌ای که همه ساله در مهر ماه می‌تواند آغاز خوبی برای سال تحصیلی باشد و مدارس تامین بهداشت روان و تحقق سلامت روان دانش‌آموزان را در دستور کار خود قرار دهند.

به‌‌رغم این ابراز خرسندی باید با تاسف گفت مدارس چندان در تحقق این هدف چه قبل و چه بعد از کرونا موفق نبوده‌اند و این نگرانی وجود دارد که با حضوری شدن آموزش، مدارس علاوه بر آسیب‌های گذشته با آسیب‌های متعدد و متنوع جدیدتری هم مواجه شوند که برخی متاثر از زندگی کرونایی کودکان و نوجوانان بوده است.حدود سی شاخصی که برای سلامت روان منظور شده است را برخی در دو فاکتور مهم یعنی (شادی و نشاط) و (رضایت و خشنودی از عملکرد) خلاصه می‌کنند به این معنا که اگر فردی از شادی و نشاط نسبتا خوبی برخوردار باشد و از عملکرد خود هم رضایت داشته باشد تا حد زیادی می‌شود گفت فرد از سطح قابل قبولی از سلامت روان برخوردار است.دو شاخصی که متاسفانه بیشتر دانش‌آموزان از آن بی‌بهره یا کم بهره هستند و در ایام کرونا نیز به ‌شدت این دو شاخص نزول داشته است و به همین دلیل مدارس پس از حضوری شدن آموزش، کار سختی را خواهند داشت و در سازگار کردن دانش‌آموزان با مدرسه پساکرونایی و تامین بهداشت روان و تحقق سلامت روان دانش‌آموزان با مشکلات جدی و گسترده و مستمری مواجه خواهند شد. لذا به نظر می‌رسد برای نزدیک به 15 میلیون دانش‌آموزی که حدود دو سال تجربه آموزش غیر حضوری را داشته‌اند و روان‌شان آسیب‌های جدی خورده است باید چاره‌ای اساسی اندیشیده شود و سایر دستگاه‌ها و نهادها و همچنین رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما نیز به همراهی و همکاری دعوت شوند و یک برنامه فرادستگاهی تدوین و اجرا شود.

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129780
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 1
  • سازمان 23
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Alpha-Spiele Bücher in ein richtigen Warteschlange

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Top 10 Baccarat Online casinos 2025: Ladbrokes no deposit free

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Finest online casino games one casino Spin mobile to shell

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Five-dollar Put Gambling enterprises Best $5 Bonus & 100 Superman

آذر ۱۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.