مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
چهارشنبه تیر ۱۸, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
یادداشت

«شاد» به‌جای حل مسئله؛ در حال تبدیل‌شدن به مسئله است!

مهر ۱۸, ۱۴۰۰ 455 0نظر
image_pdfimage_print

مجید علیپور

عضو شورای سازمان معلمان گیلان

🔹 هنوز مشخص نیست چرا آموزش‌وپرورش اصرار به تولید و ارائه اپلیکیشن ویژه برای ارائه آموزش به‌صورت مجازی داشته و مسئولان وقت، با کدام دلیل و برهانی، قانع شده‌اند تا برخلاف دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، اپلیکیشن خاص خود را طراحی کنند و یا چرا دیگر پیام‌رسان‌های داخلی را ناتوان از ارائه خدمات موردنظرشان یافته‌اند.

🔹 به‌هرروی اقدامی است که صورت پذیرفته و هزینه‌های مادی و غیرمادی بسیاری که صرف ایجاد و توسعه آن شده است. هرچند در همان زمان هم، گوش شنوایی در برابر انتقادها وجود نداشت. در مقابل سعی شد در کنار تحکم به استفاده انحصاری از شاد، با تبلیغات گسترده و استخدام تیمی از روزنامه‌نگاران و فعالان فضای مجازی، لزوم استفاده از این برنامه را توجیه و تبلیغ کنند که طبعا نتوانست چنان‌که بایدوشاید، کمکی به اقناع افکار عمومی نماید و درنتیجه، مقاومت در مقابل استفاده از آن و انگشت گذاشتن بر هر عیب بزرگ و کوچکی در شاد، جزء مباحث عمده و عمومی در جلسات و گفت‌وگوهای فرهنگیان و خانواده‌ها شد.

🔹 به گمان نگارنده پیش از هرچیز می‌بایست «شاد» را از تحمیل بار و افزودن هر شاخ و بال غیرضروری بر آن خلاص کرد. به‌عنوان‌مثال مشخص نیست چرا «شاد» را به «سامانه یکپارچه دانش‌آموزی» (سیدا) متصل کرده‌اند و چرا اطلاعات سیدا، بعد از 2روز به شاد منتقل می‌شود!؟ و یا چرا لازم دیده‌اند تا دانش آموزان، معلمان و مدیر مدرسه در آن شناسایی (احراز هویت) شوند؟
همین دو اقدام به‌ظاهر ساده، باعث بروز سردرگمی‌های بسیار در میان دانش آموزان، خانواده‌ها و مدیران مدارس شده است که تا به امروز هم ادامه دارد. چندی پیش «علی باقرزاده» (رئیس مرکز هماهنگی وزارت آموزش‌وپرورش ) در گفت‌وگویی تلویزیونی مجبور به ارائه توضیحاتی پیرامون چرایی عدم احراز هویت دانش آموزان، مدیران و دبیران در شاد شد و جا داشت از ایشان پرسیده شود اصلا چه ضرورتی در این احراز هویت وجود داشت که اکنون مجبور به توضیح چرایی عدم احراز آن شوید؟

🔹 به عبارتی می‌شد و هنوز هم می‌شود از تحمیل هرگونه بار اضافه و غیرضروری بر «شاد» خودداری کرد و حشو و زواید آن را برداشت و در مقابل باتجربه‌ای که از چرایی افزایش یا کاهش استقبال از سایر پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌ها وجود دارد، بر نقاط قوت آن افزود. به‌عنوان‌مثال افزودن گزینه‌های نظرسنجی، حضوروغیاب، طرح سؤال‌های امتحانی، امکان برگزاری گفت‌وگوهای صوتی، برگزاری جلسات تصویری باکیفیت مطلوب و … جزء نقاط قوت و امتیازات شاد است که با افزودن و تعبیه برخی ابزارها مانند لینک سایت‌های مفید علمی، آموزشی و فرهنگی برای بهره‌مندی دانش آموزان و معلمان، کتابخانه، مترجم، تقویم، قبله‌نما، نقشه، بازی‌های فکری، ماشین‌حساب، برنامه نقاشی، صفحه نوشتار و … می‌توان بر جذابیت‌های استفاده از آن و ارائه آموزش باکیفیت کمک مؤثری نمود. با این شرط که هیچ افزایش و توسعه‌ای نبایست باعث افت سرعت برنامه و به ستوه آمدن کاربر شود. در مقابل مواردی مثل اتصال به «سیدا» که برای قریب به‌اتفاق خانواده‌ها و حتی معلمان مدارس، نامفهوم است؛ جزء زوایدی است که صرفا باعث ایجاد پیچیدگی و مشکل در استفاده از آن شده است.

🔹 به نظر می رسد بخشی از مقاومت‌ها در استفاده از «شاد» به فضای روانی ایجادشده و عدم اقناع افکار عمومی در لزوم ایجاد آن بازمی‌گردد؛ به‌ویژه آنکه برخی ندانم‌کاری‌ها و بی‌برنامگی‌ها بر این فضای روانی دامن می‌زنند. به‌عنوان‌مثال به‌روزرسانی برنامه به آخرین روز شهریور موکول شد و احراز هویت دانش آموزان و معلمان در روز سوم مهرماه صورت گرفت. یعنی درحالی که «رئیس‌جمهور» و مقامات ارشد کشوری و استانی در مراسم آغازین سال تحصیلی حضور و سخنرانی داشتند و قاعدتا انتظار بر شروع آموزش‌ها بعد از این مراسم بود؛ در کنار همه مشکلات (از توزیع کتاب‌های درسی تا کلاس‌های خالی از معلم و …) هنوز کلاس‌های درسی در «شاد» تعریف‌نشده بودند! همین بی‌برنامگی‌ها و بی‌توجهی‌هاست که باعث تحکیم قضاوت‌های منفی درباره ناکارآمدی «شاد» می‌شود؛ تا جایی که به‌تازگی با پدیده جدیدی مواجه شده‌ایم که برخی از مدیران «مدارس خاص» عدم استفاده از شاد را به‌عنوان یکی از مزایا و آپشن‌های مدرسه خود ذکر می‌کنند.

🔹 نگارنده در موارد متعددی شاهد بوده است که مدیران مدارس خاص (استعدادهای درخشان، شاهد، نمونه دولتی، هیئت‌امنایی، غیردولتی و …) کلاس‌های درسی خود را در برنامه‌هایی مانند اسکای روم و ادوبی کانکت و … برگزار و این را جزء امتیازات مدرسه و معلمان خود نسبت به مدارس عادی قلمداد می‌کنند. با این رویه بیراه نیست اگر ادعا کنیم «شاد» در حال تبدیل شدن به اپلیکیشن خاص مدارس بی‌پول دولتی که امکان خرید اشتراک برنامه‌های دیگر را ندارند است و ناخواسته شاخص دیگری در شناسایی و تمایز مدارس و خانواده‌های نابرخوردار با قشر مرفه جامعه ایجاد شود. به عبارتی به‌جای آنکه «شاد» ابزاری جهت ارائه آموزش باکیفیت در فضای مجازی باشد؛ خود در حال تبدیل‌شدن به مسئله‌ای در مبحث عدالت آموزشی است که می‌بایست نگران و متوجه آن بود.

منبع: روزنامه رسالت 18 مهرماه 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 156
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

The Rise of Live Dealer Games in Online Casinos

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Update Game PC Terbaru: Inovasi Seru atau Kekecewaan? Ini Reaksi

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Judi Dadu Online di Android: Panduan Lengkap Cara Main dan

تیر ۱۷, ۱۴۰۴

Agenda dan Kalender Akademik SDN 2 Cimenga Tahun Ajaran 2025

تیر ۱۷, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.